12:52:53 - جمعه 4 آگوست 2017
غارت منبع آبی مغان! / هندوانه بلای جان رودخانه ارس
در حقیقت مغان آب با ارزش منطقه را به بهای مفت به کشورهای همچون عراق صادر می کند! با این تفاوت که به چشم نمی آید و در قالب هندوانه، مایه ی حیات مغان غارت میشود.

پایگاه خبری تحلیلی ارس رساسلیمان علیزاده : با کاشت هندوانه در جلگه مغان با حجم بالا و در وسعت گسترده منابع آبی منطقه غارت می شود!

این در حالیست که کشاورزان اصفهانی حق کاشت هندوانه در اصفهان را ندارند؛ زاینده رود خشکیده و منابع آبی اصفهان بسیار پایین آمده؛ اما کشاورزان زیرک اصفهانی و فرصت طلب، از غفلت مسئولان مغان بهره جسته به مغان هجوم آورده اند و کاشت این محصول را در خاک مغان و آب مغان انجام می دهند! اما مسئولان ما در خواب و غفلت هستند؛ میزان آب مصرفی برای پرورش هر کیلو هندوانه از ۲۵۰ لیتر تا ۳۰۰ لیتر است؛ یعنی یک هندوانه ده کیلویی ۳۰۰۰ لیتر آب مصرف میکند!!! آیا این یک فاجعه برای مغان نیست؟

در حالیکه نه ارز آوری بالایی دارد! و نه یک محصول استراتژیک و حیاتی محسوب میشود؛ بگونه ای که اگر این محصول را با دو برابر قیمت از کشورهای همسایه وارد نماییم ؛ بصرفه تر است. با یک حساب سر انگشتی اگر به چرتکه بزنیم! به عمق فاجعه بیشتر پی خواهیم برد.

?طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران در سال ۹۴ – با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار داشته و با صادرات ۱۰۰ هزار تن هندوانه سالانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب به خارج از کشور بدون در نظر گرفتن قیمت و ارزش آب صادر می‌شود !!!!!

در حقیقت مغان آب با ارزش منطقه را به بهای مفت به کشورهای همچون عراق صادر می کند! با این تفاوت که به چشم نمی آید و در قالب هندوانه، مایه ی حیات مغان غارت میشود.

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3090
  • بازدید دیروز: 1585
  • کل بازدیدها: 4905748
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي