13:37:16 - سه‌شنبه 20 سپتامبر 2016
غدیر خم ، عید ولایت و بندگی ، عید تکمیل دین و نغمه عاشقان
در غدیر خم نزدیکی انسان به خداوند آشکار گردید ، در غدیر خم بذر نیلوفر عشق بر زمین پاشیده شد، در غدیر خم نور جاویدان ولایت سر بر آورد.

images

ارس رسا — عید غدیر خم سفری است که درب کل روزها بر روی آن گشوده است.

عید غدیر خم گلستان جاوید ، عالم هستی است.

غدیر خم رویدادی ساده نیست بلکه یک اتفاق رحمانی است.

غدیر خم تنها یک کلمه نیست بلکه دریایی از رمز و راز میان انسان و خداوند است.

غدیر خم بهار زندگی جاویدان است که دلهای منزه و صاف را نورافشانی میکند

غدیر خم اراده خداوند و تجلی روح هستی در گشودن دستها به سمت آسمان است.

غدیر خم بارش باران رحمت خداوند بر دلهای خشکیده شده است.

غدیر خم تمام ادراک نبوی و معنوی و دریای خیر و برکت است.

در غدیر خم تاریکی و ظلمت از بین رفت و نور و روشنایی ساتح کرد.

در غدیر خم چهره ایمان ظاهر شد و شاخه عشق در بدن ایمان رویید.

در غدیر خم درخت وجود به کمال و منزلت رسید.

در غدیر خم نزدیکی انسان به خداوند آشکار گردید ، در غدیر خم بذر نیلوفر عشق بر زمین پاشیده شد، در غدیر خم نور جاویدان ولایت سر بر آورد.

غدیر خم عیدی است که هیچ اعیادی را یارای مقایسه با آن نیست.

بعد از رحلت پیامبر (ص) حضرت زهرا سلام الله علیها به مسجد رفته و خطبه میخواند حضرت زهرا (ص) میفرماید: مگر پدرم در روز عید غدیر خم برای کسی جای عذر و بهانه گذاشته بود؟مگر فراموش کردید فرمایشان پیغمبر و رسول خدا را در روز عید غدیر خم که فرموده بود: هر کس که من مولای اویم علی مولا و رسول اوست ، اما شما فرمایشان پیامبر در روز غدیر خم را فراموش کرده اید؟قسم به خداوند رحمان که پیامبر (ص) روز عید غدیر خم را تنها برای تحکیم امامت و و لایت حضرت علی بر روی زمین قرار داده بود تا ریشه حرص و طمع شما (بدخواهان )  برای رسیدن به ولایت را بخشکاند.

در سال ۵۸ هجری قمری حضرت امام حسین (ع) در روز برگزاری مراسم حج منا وقتی برای ۷۰۰ نفر از انصار و مهاجرین خطبه ایراد میکرد ،  گفت: شما را به خدا قسم میدهم مگر پیامب (ص ) در روز عید غدیر خم علی را رهبر تعیین نکرد و با صدای خود آن را روز ولایت ننامید؟او فرمود کسانیکه اینجا حضور دارند موضوع را برای غایبین نیز توضیح دهند کسانیکه آنجا حضور داشتند خدا را شاهد گرفتند و گفتند که ماجرای عید غدیر خم را میدانند.

ابوالحسن ثانی حضرت امام رضا (ع) در وصف این روز نا همتا میفرماید: هنگامى که روز قیامت برپا شود، چهار روز را زینت می‎دهند همانطور که عروس را برای حجله آرایش می‎کنند، گفته شد: این چهار روز کدام ایام هستند؟ روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر، اما روز غدیر در بین قربان و فطر و روز جمعه مانند ماه در بین ستارگان است و آن همان روزیست که ابراهیم (ع) از آتش نجات پیدا کرد و براى شکرگزارى آن روز را روزه گرفت.

روز غدیر روز کمال است و روزى که شیطان رانده و روزى که در آن اعمال شیعیان و محبان آل محمد پذیرفته می شود، و آن همان روزیست که خداوند دین را کامل کرد و اعمال مخالفین را رد و آنها را ناچیز می‎شمارد.

غدیر روز تبریک و تهنیت است که عده‎ای عده دیگر را تبریک می‎گویند و هر گاه مؤمنى برادرش را ملاقات کند می‎گوید: «الحمد للَّه الذى جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه (علیهم‎السلام)»

روز غدیر باید در چهره‌‎هاى مردم مومن باید تبسم کرد و با مؤمنین با روى گشاده گفتگو نمود، هر کس روز غدیر با برادران ایمانى خود با چهره خندان روبرو شود، خداوند نیز در روز قیامت با نظر رحمت به وى نگاه خواهد کرد، و هزار حاجت او را روا خواهد کرد، و براى او در بهشت قصرى از لؤلؤ سفید خواهد ساخت و چهره‌اش را نورانى می‎‌کند.

غدیر روز زینت است، هر کس در روز غدیر خود را زینت کند خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را مى‎‌آمرزد، و فرشتگانی را مبعوث می‎کند که تا سال دیگر در چنین روزی براى او حسنات بنویسند، و درجات او را بالا برند، و اگر در آن سال بمیرد شهید مرده است، و اگر زنده بماند سعادتمند خواهد بود.

 

امام صادق (ع) میفرماید: یک درهم به برادران با ایمان و معرفت ، دادن در روز عید غدیر برابر هزار درهم است ، بنابرین در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان .گرامی تر ازاین روز هیچ عید و مناسبتی نیست.

حضرت در حدیث دیگری در مزید اهمیت روز غدیر خم میفرمایند: عید غدیر ، روز عید و خوشى و شادى است و روز روزه  دارى به عنوان سپاس نعمت الهى است . روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است . یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد ، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است .حضرت میفرماید: کسى که در روز عید غدیر هر ساعتى که خواست ، دو رکعت نماز بخواند و بهتر ینست که نزدیک ظهر باشد که آن ساعتى است که امیرالمؤمنین(ع) در آن ساعت در غدیر خم به امامت منصوب شد ، ( هر که چنین کند ) همانند کسى است که در آن روز حضور پیدا کرده است …

آن حضرت در حدیث دیگری فرموده: امام صادق (ع) فرمود :
عید غدیر ، روزى است که رسول خدا (ص) على (ع) را بعنوان پرچمدار براى مردم برافراشت و فضیلت او را در این روز آشکار کرد و جانشین خود را معرفى کرد ، بعد بعنوان سپاسگزارى از خداى بزرگ آن روزه را روزه گرفت و آن روز ، روز روزه  دارى و عبادت و طعام دادن و به دیدار برادران دینى رفتن است . آنروز روز کسب خشنودى خداى مهربان و به خاک مالیدن بینى شیطان است .

و در نهایت آن حضرت‌ والا مقام و رئیس‌ مذهب‌ جعفرى‌ ( شیعه‌ ) که تا سن ۱۲ سالگی نزد امام دانشمندش حضرت سجاد (ع) و از خرمن دانش وی سیراب شده بود در وصف عید غدیر خم به یکی از یاران نزدیکش میگوید:

اى حفص ! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب (ع) با آن مواجه شد ! او با ده هزار شاهد و گواه ( در روز غدیر ) نتوانست حق خود را بگیرد ، در حالى که شخص با دو شاهد حق خود را مى  گیرد .

 

س آقایی مقدم

با اقتباس از : چهل حدیث غیر- احادیث و ذخائر اهل‌‌بیت علیهم‌السلام – کتب شیعه

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 92
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4871748
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي