12:33:46 - چهارشنبه 13 جولای 2016
ترکان:
فلسفه وجودی ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارتباط با همسایگان است
همسایگان بهترین بازارهای ما برای روابط دوجانبه اقتصادی هستند لذا مناطق آزاد جدید که لایحه آن تقدیم شده همه در مناطق مرزی هستند و جهت افزایش ارتباط با همسایگان هر یک از این مناطق ماموریتی دارند.

70_81_4522

به گزارش ارس رسا ، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارتباط با همسایگان است، گفت: از تقدیم لایحه منطقه آزاد جاسم بیش از دو سال و نیم می‌گذرد.

اکبر ترکان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی گفت: پیگیری وضعیت برخی از مناطق آزاد جدید که هر کدام طی سفرهای مختلف رئیس جمهور بررسی شده در قالب لایحه در مجلس قبل مطرح شد. برخی از مناطق مانند منطقه آزاد جاسم نزدیک به دو سال و نیم از پیشنهاد لایحه آنها می‌گذرد لذا درخواست داشتم به جای بررسی مجزا، زمانی که لوایح مورد بررسی قرار می‌گیرد دوفوریت لوایح مطرح شود تا زمان زیادی در مسیر بررسی از دست ندهیم.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: انتظار می‌رود بتوانیم در برنامه‌های اجرایی قبل از دست دادن زمان این لوایح را بررسی کنیم به همین دلیل درخواست دوفوریت شد تا عقب ماندگی دوره گذشته جبران شود. این ۷ منطقه که لایحه آن تقدیم شده هر کدام یک فلسفه دارند که فلسفه وجود آن ارتباط با همسایگان است.

وی ادامه داد: همسایگان بهترین بازارهای ما برای روابط دوجانبه اقتصادی هستند لذا مناطق آزاد جدید که لایحه آن تقدیم شده همه در مناطق مرزی هستند و جهت افزایش ارتباط با همسایگان هر یک از این مناطق ماموریتی دارند. در رابطه با همسایه غربی عراق، منطقه آزاد اروند را داریم که با عراق جنوبی نیز در تعامل و داد و ستد تجاری است. همچنین صادرات کشور ما از طریق منطقه آزاد اروند به عراق سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.
ترکان افزود: دو منطقه دیگر در این ۷ منطقه پیشنهادی نیز ماموریت توسعه روابط را دارند که شامل مهران با عراق مرکزی و مریوان با اقلیم کردستان می‌شود. البته می‌دانم مناطق مستعد دیگری در رابطه با عراق وجود دارند که باید در زمان خود مورد بررسی قرار بگیرند.
وی به دیگر مناطق آزاد پیشنهادی اشاره کرد و گفت: اینچه برون یکی از این مناطق است که ظرفیت بالایی جهت همکاری معدنی با قزاقستان از طریق راه آهن سراسری در شرق دریای خزر دارد و می‌تواند به یک قطع متالوژی برای توسعه صنعت در استان گلستان تبدیل شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: منطقه آزاد جاسم به عنوان پایانه صادرات دوم نفت ایران قرار است به غیر از خارک به عنوان منطقه دوم صادرات نفت خام کشور معرفی شود. در واقع می‌خواهیم از شمال خلیج فارس نفت خام را به جاسم بیاوریم.

منبع : پارلیران

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1826
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871633
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي