15:08:21 - پنج‌شنبه 27 دسامبر 2018
در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان پارس آباد عنوان شد؛
قطع خدمات دولتی به افراد فاقد کارت هوشمند ملی/ آخرین مهلت صدور کارت ملی پایان سال جاری
حاجی پور صدور کارت ملی هوشمند برای شهروندان را یک ضرورت ملی عنوان کرد و گفت: کارت هوشمند ملی موجب تسهیل در خدمت رسانی و تسریع در وقت و زمان شهروندان خواهد شد.

معاون فرماندار شهرستان پارس آباد با تبریک روز ملی ثبت احوال از برگزاری مراسم تجلیل از کارکنان این اداره سخن گفت و خاطر نشان ساخت: رشد منفی رویدادهای ثبت وقایع حیاتی آماری نگران کننده در منطقه است.

حاجی پور صدور کارت ملی هوشمند برای شهروندان را یک ضرورت ملی عنوان کرد و گفت: کارت هوشمند ملی موجب تسهیل در خدمت رسانی و تسریع در وقت و زمان شهروندان خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف سازمان ثبت احوال ثبت وقایع حیاتی چهارگانه (ولادت-وفات-ازدواج-طلاق) است که از سازمان آمار منفک و به سازمان مستقلی تبدیل شده است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پارس آباد نیز در این نشست از صدور اولین سند در سال ۱۳۰۹ در استان اردبیل خبر داد و افزود: کل منطقه اردبیل در آن دوره یک مرکز آماری داشت که برای کل حوزه شهرستان اردبیل اسناد هویتی صادر می کرد وبر اساس اسناد، اولین سناسنامه با نام فامیلی بنام خانم فاطمه ایرانی صادر شده است که تا آن دوره نام فامیل هنوز مرسوم نبود.

وحدتی به آمار وقایع چهارگانه شهرستان پارس آباد در طول هر ماه اشاره کرد و گفت: ماهانه ۳۵۰ مورد ولادت ، ۶۰ مورد وفات،۱۷۰ مورد ازدواج و ۳۵ مورد طلاق در شهرستان پارس آباد ثبت می شود که در مقایسه با سال گذشته با رشد منفی روبروست.

وی به تغییر اهداف سازمان ثبت احوال در طول دوره های مختلف و از سیستم سنتی به مکانیزه و نوین تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: تا قبل از انقلاب، رسالت ثبت احوال تنها صدور سند شناسنامه برای اتباع ایرانی و خارج از کشور بود، بعد از انقلاب صدور کارت ملی برای هموطنان نیز به وظایف این سازمان اضافه شد و در عصر نوین نیز صدور کارت ملی هوشمند در دستور کار قرار گرفته است که بعنوان امضاء الکترونیکی برای شهروندان ایرانی محسوب میشود و از سوابق انگشت نگاری گرفته تا سایر مشخصات هویتی در این کارت تعبیه شده است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان پارس اباد در ادامه سخنان خود به عدم محدودیت نامگذاری در زمان صدور شناسنامه برای متولدین سخن گفت و گفت: در سال ۱۳۷۰ محبوب ترین نام ها در بین آقایان علی- مهدی و رضا و در بین خانم ها سمیه-زهرا و فاطمه بود که رکورد این آمار در سال ۹۶در آقایان به: آی هان- امیر علی و علی اصغر و در خانم ها به: یسنا-فاطمه و زهرا تغییر یافت اما نام های علی در آقایان و زهرا و فاطمه در خانم ها در طول ۲۷ سال گذشته همچنان جزو محبوب ترین ها باقی مانده است.

وحدتی در بخش دیگری از سخنان خود به نسبت جمعیتی ۹ ماهه سال جاری نسبت به ۹ ماه سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: ۲۳۲۵ مورد ولادت در سال ۹۶ اتفاق افتاده که این آمار در سال ۹۷ به ۲۲۶۶ مورد تقلیل یافته است ، این آمار در مورد فوتی ها از۴۷۲ در سال ۹۶ به ۵۳۳ در سال ۹۷ افزایش داشته است که نشانگر رشد منفی جمعیتی است.

او از کاهش میزان ازدواج و افزایش میزان طلاق به نسبت سال گذشته خبر داد و افزود: در ۹ ماهه سال گذشته ۱۴۰۳ مورد ازدواج و ۳۰۷ مورد طلاق ثبت شده است که این میزان در مدت مشابه امسال از ۱۲۶۵ مورد ازدواج به ۳۵۱ مورد کاهش یافته است.

 

خبرنگار: رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5265
  • بازدید دیروز: 9891
  • کل بازدیدها: 4932721
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي