23:53:01 - چهارشنبه 10 مه 2023
قیمت نهایی گندم اعلام شد
ارس رسا: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: شورای قیمت‌گذاری مرکب از ۱۱ عضو شامل بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان خبره، نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی، در نشستی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲ را کیلویی ۱۵ هزار تومان تصویب و ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، پس از کش‌وقوس‌های فراوان و بعد از گذشت حدود دو ماه و لغو چندین باره جلسه شورای قیمت‌گذاری، بلاخره نرخ خرید تضمینی گندم توسط شورای قیمت‌گذاری تعیین شد.


پیش از تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، بنیاد ملی گندمکاران و کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو گندم را پیشنهاد داده بودند؛ اما پیشنهاد دولت ۱۵ هزار تومان بود.
صبح امروز نیز وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: شورای قیمت‌گذاری مرکب از ۱۱ عضو شامل بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان خبره، نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی، در نشستی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲ را کیلویی ۱۵ هزار تومان تصویب و ابلاغ کرد.
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با تاکید بر مصوبه شماره ۰۲۰.۲۱۴۶۲ موضوع «بسته سیاست حمایت قیمتی و غیرقیمتی محصول گندم» مبنی بر قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و به منظور ارتقا و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، جزء (۳) به ذیل بند (الف) “سیاست حمایت غیرقیمتی” مصوبه مذکور، مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» نیز پرداخت می‌شود.
اما این قیمت مورد انتقاد بنیاد ملی گندمکاران قرار گرفت. علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه این قیمت گندم مورد تائید این بنیاد نیست و پیشنهاد ما کیلویی ۱۷ هزار تومان بود از تصویب قیمت ۱۵ هزار تومان در جلسه شورای قیمت‌گذاری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما جلسه شورا را ترک کردیم و از تصویب آن اطلاعی ندارم.
کشاورزان: گندم را به دولت نمی‌فروشیم
پیش از این نیز گندمکاران عنوان کرده بودند حاضر نیست گندم خود را زیر کیلویی ۲۰ هزار تومان به دولت بفروشند؛ این درحالی است که در حال حاضر عراقی‌ها با کیلویی بیش از ۲۵ هزار تومان مشتری پروپاقرص گندم ایرانی هستند. کشاورزان گندمکار عنوان می‌کنند فروش گندم به دولت با قیمت ۱۵ هزار تومان برای آن‌ها زیان به همراه خواهد داشت، از همین رو گندم تولیدی خود را به خارجی‌ها خواهند فروخت یا خوراک دام خواهند کرد.
به گزارش ایلنا,چندی پیش عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، عنوان کرده بود در صورت تعیین نرخ گندم زیر کیلویی ۱۷ هزار تومان حدود دو میلیون تن گندم تولیدشده خوراک دام و طیور خواهد شد؛ از همین رو اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند، خرید تضمینی بشدت کاهش می‌یابد و دولت ناچار به واردات گندم می‌ شود.

بر چسب ها: , ,
تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 878
  • بازدید دیروز: 2294
  • کل بازدیدها: 4900761
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي