15:19:52 - چهارشنبه 21 ژوئن 2017
لرزش دست نشانه چیست؟
لرزش دست ها یکی از مشکلات بسیار شایع است که افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش ارس رسا ؛ لرزش دست‌ها هنگام عصبانیت، اضطراب و خستگی بیش از حد، ورزش‌های پراسترس و کار زیاد روزمره از موارد شایعی است که در اکثر بیماران مراجعه‌ کننده به پزشکان به چشم می‌خورد.

رعشه و یا لرزش عبارت است از حرکات غیر ارادی، اسپاسم گونه، ریتیمک و نوسانی بخش و یا بخشهایی از بدن. رعشه به علت انقباضات و شل شدن های مکرر عضلات روی می دهد. رعشه در درجات مختلف در تمام افراد وجود دارد. برای مثال وقتی دستهایتان را بصورت کشیده نگاه می دارید، دست ها اندکی لرزش پیدا می کنند. این لرزش اندک و سریع طبیعی می باشد.

لرزش دستها و دیگر اعضا در افراد کاملا سالم میتواند به علل ترس شدید، گرسنگی، سرمای شدید، هیجانات شدید، خستگی، فعالیت فیزیکی شدید، استرس، خشم و اضطراب ایجاد گردد.

تقسیم بندی های رعشه

۱- سرعت رعشه (فرکانس) که یا سریع است و یا آهسته.

۲- دامنه رعشه که یا خشن است و یا ظریف.

۳- شدت و تناوب رعشه.

۴- رعشه در هنگام استراحت، حرکت و یا انتهای حرکت هدفمند.

چه موقعی لرزش دست باید جدی گرفته شود؟

در مواردی که لرزش دست در سنین پایین‌تر شروع شود یا با علائم دیگری همراه باشد، یا در طول زمان بیشتر شده و در واقع پیشرفت کند، باید جدی گرفته شود.

در بیماری‌های ارثی یا اکتسابی مانند بیماری‌های تحلیل برنده مغز مثل MS یا بیماری‌های مخچه‌ای یا پارکینسون این نوع لرزش‌ها دیده می‌شود. نوعی از لرزش دست که هم درمیانسالی و هم کهنسالی دیده می‌شود انواع بیماری پارکینسون است که این بیماری به علت کم شدن رنگدانه‌های غدد قاعده‌ای مغز می‌باشد و همراه با کندی حرکات بدن، سفتی و خشکی اندام‌ها بوده و به لحاظ ماهیت پیشرونده آن باید تحت درمان متخصص مربوط قرار بگیرد.

بیماری MS و انواع تعادلی آن نیز می‌تواند با علامت لرزش دست و عدم تعادل خود را نشان دهد که این جزو علائم هشداردهنده یک بیماری جدی است. آلودگی هوا، مسمومیت با فلزات سنگین از جمله سرب و کبالت نیز می‌تواند موجب لرزش دست در سنین پایین‌تر شود.

مصرف موادمخدر و ترکیبات آمفتامین و داروهای روان‌گردان و استفاده بی‌رویه داروهای اعصاب که به طور خوددرمانی صورت می‌گیرد هم می‌تواند عامل لرزش دست شود.

لرزش دست گاه می‌تواند عارضه مصرف داروهایی باشد که برای درمان استفاده شده است، مثلا سالبوتامول که در درمان تنگی نفس استفاده می‌شود، باعث این عارضه نیز می‌شود.

مصرف بی‌رویه الکل در جوامع غربی و بی‌خوابی و شب زنده‌داری نیز یکی از علل ایجادکننده لرزش دست است.

درمان لرزش دست

درمان لرزش دست

رعشه های طبیعی با کاهش استرس و فراگیری تکنیکهای  تن آرامی درمان می شوند. رعشه های خفیف نیز تا آنجایی که در فعالیت های روزمره فرد تداخل ایجاد نکرده باشند نیازی به درمان ندارند.

برای درمان رعشه های شدید موارد زیر متداول است:

– تجویز آرام بخشها، بلوک کننده های بتا، ضد تشنج ها (پروپرانولول، پریمیدون، کلونازپام).

– تزریق بوتوکس درون عضلات درگیر که باعث فلجی آنها می شود.

– برداشتن بخشی از تالاموس.

– تحریک عمیق مغز با کاشت ضربان ساز(pacemaker). این دستگاه با ارسال پالسهای الکتریکی به تالاموس باعث قطع سیگنال هایی که در تالاموس ایجاد رعشه می کنند، می شود.

راهکارهایی برای کاهش لرزش دست

کنترل سطح استرس

استرس یکی از عوامل اصلی یا منجر شونده به شکل گیری دست های لرزان است. مدیتیشن، یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش استرس است که باید مد نظر قرار بگیرد. مدیتیشن شفافیت را به ذهن باز می گرداند و اعصاب را آرام می سازد. تنفس عمیق، یکی دیگر از تکنیک های خوب برای مبارزه با استرس است. تنها ۱۰ دقیقه تنفس عمیق از طریق دیافراگم می تواند تا حد زیادی به نفع سیستم عصبی و القا آرامش تمام شود.

کاهش لرزش دست

نوشیدن چای بابونه یا استفاده از روغن بابونه

بابونه گیاهی دارویی دارای ویژگی های تسکین دهنده و آرامش بخش است. این گیاه می تواند سیستم عصبی را آرام سازد و همچنین استرس و اضطراب را از بین می برد.

بابونه یک گیاه ضد اسپاسم موثر است که به شل کردن اسپاسم های عضلانی – می توانند موجب لرزش دست ها شوند – کمک می کند.

روزانه دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید. برای تهیه چای بابونه، یک چای بابونه کیسه ای یا یک قاشق غذا خوری گل بابونه را در یک فنجان ریخته و سپس آب داغ به آن اضافه کنید و اجازه پنج تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و در شرایطی که همچنان گرم است بنوشید.

چای بابونه

انجام تمرینات مربوط به دست

تمرینات مربوط به دست می توانند موجب تقویت این اندام ها شوند و از شدت لرزش ها کاسته یا به طور کامل از آنها جلوگیری کنند.

  • یک توپ مخصوص کاهش استرس را کف دست خود قرار دهید.
  • توپ را تا آنجا که می توانید محکم فشار دهید.
  • این وضعیت را برای حدود پنج ثانیه حفظ کرده، سپس به آرامی از فشار کم کنید.
  • این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • این تمرین را چند بار در روز انجام دهید.

همراه با تمرینات مخصوص دست ها، از یوگا نیز بهره ببرید. یوگا در کاهش استرس موثر است و به خواب بهتر کمک می کند. استرس و خواب کم دو عامل کلیدی در لرزش دست ها هستند.

تقویت دست

مصرف متعادل ب-کمپلکس

برای درمان لرزش دست ها، مصرف متعادل ب-کمپلکس ضروری است. انواع مختلفی از ویتامین B وجود دارند که به حفظ سلامت اعصاب و عضلات قوی کمک می کنند. به عنوان مثال، ویتامین های B12، B1 و B6 برای حفظ اعصاب سالم و محافظت از آنها در برابر آسیب ضروری هستند.

برای مصرف مکمل های ب-کمپلکس همواره با پزشک مشورت کنید. همچنین می توانید مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین BB مانند غلات کامل، زرده تخم مرغ، لوبیا، نخود، سبزیجات سبز برگ، محصولات لبنی و گوشت ماکیان را مد نظر قرار دهید.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳

اسیدهای چرب امگا-۳ برای سیستم عصبی بسیار مفید هستند. این اسیدهای چرب یک پوشش محافظ برای میلین اعصاب ایجاد می کنند که برای حفظ سلامت سلول های عصبی و رفع التهاب مهم است. حتی التهاب خفیف می تواند شرایط افرادی که از دست های لرزان رنج می برند را بدتر سازد.

رژیم غذایی امگا 3

همچنین اگر از لرزش دست ها رنج می برید زمان آن فرا رسیده تا میزان مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید یا به طور کامل قطع کنید.

منبع: نبض ما

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3331
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802946
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي