خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
17/07/11 14:53
شناسه خبر : 26784

“لزوم ورود روان شناسان به حادثه ادم ربایی و قتل پارس آباد”

تشکیل پرونده روان شناسی برای مجرمان پرخطر مثل حادثه دلخراش آتنا در کنار پرونده قضایی از جمله ضرورت های مهم است. باشد که مورد توجه مسئولان قرار گیرد. ...

به گزارش ارس رسا ؛حادثه اتنا اصلانی و مرگ جانسوز این دختر معصوم دل هر انسانی را به درد می آورد. این حادثه هولناک و جنایت این نوعی اولین نبوده و آخرین حادثه هم نخواهد بود. چنانچه مرور حوادث ماه های اخیر در استان(البته متفاوت ولی قابل بررسی در حوزه آسیب های روانی)نشان می دهد.غفلت مسئولان از یک حلقه مفقوده(عدم آسیب شناسی روانی این حوادث) چنین مشکلاتی را در جامعه دامن خواهد زد و تنها کاری که انجام خواهد گرفت ورود سریع عوامل انتظامی و قضایی و سعی در صدور حکم با نیت التیام این دردهای جانکاه برای خانواده های مصیبت دیده و عموم مردم و سپس بسته شدن پرونده و انتظاری دیگر در جغرافیای دیگر و دردی هولناک و چرخه معیوبی که هرگز درمان اساسی نخواهد یافت.

چنانچه در این موضوع هم بیشتر تاکید بر سرعت رسیدگی و درخواست عمومی برای اشد مجازات برای جنایت کاران این نوع حوادث از طرف عموم مردم و حتی جامعه مطبوعاتی می باشد و آن چه که مورد غفلت قرار می گیرد ورود روانشناسان به این گونه حوادث است.

امروز سیستم قضایی و انتظامی و حاکمیتی از حضور روانشناسان برجسته خالی است. نیروهای انتظامی به بند می کشند قضات فقط حکم صادر می کند. جانی به سزای عمل می رسد دادستان گزارش التیام بخش به جامعه می دهد و فرماندار تلاش دارد نوید آرامش امنیتی در شهر را به مردم اطلاع دهد و دیگر تمام.
متاسفانه امروز افسردگی ها, اختلالات شخصیتی و آسیب های روانی, وجود قابل توجه شخصیت های ضد اجتماعی و… حریم روانی شهروندان را تهدید می کند همین فردی که به این جنایت بی شرمانه مبتلا شده است قبلا تجربه های شبیه این موضوع را ظاهرا داشته است یعنی او زنگ خطر را برای همه به صدا در آورده بوده اما نگاه های غیر سیستمی , و نگاه های صرفا امنیتی و قضایی, همه ما را دچار غفلت نموده است و جانی را در این چرخه معیوب یک قدم به جلو انداخته است چه بسا اگر به این مسائل توجه می شد این دخترک معصوم قربانی نمی شد و جامعه را به شوک نمی برد.

البته حوادث در جامعه امروزی طبیعی است و همه کشورها با چنین موضوعاتی روبرو هستند اما نحوه مداخله در موضوع و کارهای علمی و میدانی به ویژه نقش برجسته روان شناسان حاذق در تحلیل, قدرت پیشگیرانه را بالا می برد موضوعی که امروز لازم است مسئولان امر به آن توجه جدی نمایند.

تشکیل پرونده روان شناسی برای مجرمان پرخطر مثل حادثه دلخراش آتنا در کنار پرونده قضایی از جمله ضرورت های مهم است. باشد که مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

صادق فرهمندامین

دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی