خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
20/01/22 14:35
شناسه خبر : 32431

مدیریت محور توسعه

در واقع راقم سطور در این یادداشت معتقد است،مدیران و مسئولان تاثیر گذار و شایسته ای که در این برهه بر روی کار آمده اند در رسیدن منطقه به این نقطه تاثیرگذاربوده و زحمات زیادی را متحمل شده اند. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ بدلیل تحمیل تحریم های امریکا و هم پیمانانش بر علیه ایران با وجود توافق نامه هسته ای یا برجام متاسفانه پس از پیروزی دولت جمهوریخواه ترامپ بطور یک جانبه لغو شد و اتحادیه اروپا نیز با وجود تعهدات قید شده در برجام نتوانستند به تعهدات خود در توافق نامه جامه عمل پوشانده و از تحریم های غیرقانونی امریکا جلوگیری و منافع ایران را تضمین نمایند، اما شهرستان پارس آباد علیرغم تنگناهای اقتصادی و مالی در کشور که پروژه های جاری آن از جمله پروژه پایاب سد خدافرین و تصفیه خانه بزرگ فاضلاب شهر و … تا حدود زیادی وابسته به تجهیزات و امکانات خارجی و فایننس ها و ارز بین المللی بود،توانست به اهداف مد نظر خود تا حدود زیادی دست یافته و موفق عمل نماید.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران برعکس دولت یازدهم ، دولت دوازدهم یا دوم روحانی چندان چنگی به دل نزد و هر چه دولت یازدهم یا اول روحانی رشته کرده بود، دولت دومش پنبه کرد و نتوانست آنطور که باید و شاید نمره خوبی از مردم گرفته یا رضایت آنان را جلب نماید.

برخی صاحب نظران و خواص در منطقه و استان معتقدند استان اردبیل بر خلاف دیگر ادوار در دولت های قبلی که سیاستمداران تاثیر گذار و وزرای مهمی هم از استان در بدنه دولت و کابینه صاحب منسب بودند،تا این سطح نتوانسته بودند در استان موفق ظاهر شوند،از این سبب در مجموع دولت تدبیر و امید خدمات شایانی به مردم ارائه کرده و سرمایه گذاری ها و زیرساخت های اساسی نظیر پروژه راه آهن و پروژه پایاب سد خدافرین در استان و تخصیص اعتبارات آب های مرزی و … به استان گسیل کرده اند. پروژه هایی که علیرغم درآمدهای ارزی و فروش کلان نفت و گاز و پتروشیمی در دوره دولت های گذشته (که قیمت آن از ۱۲۰ دلار هم تجاوز می کرد)، خبری از سرمایه گذاری و بذل و بخشش در این وسعت نبود و استان اردبیل خصوصا منطقه مغان و شهرستان های حومه از محرومیت و فقدان زیر ساخت ها در منطقه و استان گله مند بودند.

باید دید چه علل و عواملی در این برهه از زمان دخیل بوده اند که این گونه منطقه در مسیر توسعه قرار گرفته و این سرمایه گذاری ها و زیرساخت ها به این منطقه گسیل شده اند.

در واقع راقم سطور در این یادداشت معتقد است،مدیران و مسئولان تاثیر گذار و شایسته ای که در این برهه بر روی کار آمده اند در رسیدن منطقه به این نقطه تاثیرگذاربوده و زحمات زیادی را متحمل شده اند.

بررسی ها،شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است، مدیرانی که پیش از این و در ادوار سابق بر روی کار بوده اند،علی القاعده نه از روی شایسته سالاری بلکه از طریق رابطه،باند بازی و لابی گری به مسندها و مناصب رسیده و فاقد قابلیت ها و توان مدیریتی حرفه ای بوده ند و بجای پیگیری مشکلات و معضلات جامعه،دنبال انتفاعات شخصی و حزبی و گروهی خود بوده و از کانال ها و مجرای میانبر و غیر قانونی پیگیر مطالبات و منافع شخصی خویش بوده اند.

در واقع یکی از عوامل اصلی و راهبردی توسعه منطقه در سالهای اخیر خصوصا در دولت تدبیر و امید، مدیرانی بوده اند که از روی شایسته سالاری گزینش شده و الفبای مدیریت و توسعه را در طول سالها مدیریت بر اندوخته های خود اضافه کرده بودند و با وجود وضعیت اسفبار دولت و ریاضت اقتصادی در حوزه های مختلف با استفاده از تخصص و تجربه منطقه را آنطور که سزائار توسعه و تعالی است، از حقوق حقه ای خود منتفع کرده و به فکر انتفاع شخصی و گروهی یا لابی گری و لابی سازی نبوده اند.

مدیرانی چون دکتر اکبر صمدی،دکتر علی علایی و حتی بیگدلو،نصیری،احمدی و عدالت حاجی پور و معاونت های فعال و مجرب فرمانداری بعنوان مدیران تاثیر گذار مرکز سقل سیاسی شهرستان در استان همچون، یاسر ندایی و اروجعلی محمدزاده نقش اساسی در اعتلای اهداف منطقه و توسعه و آبادانی آن داشته اند که الحق و والانصاف هر کدام از این شخصیت ها به نوبه خود خدمات شایانی به منطقه کرده و شایسته تقدیر و قدردانی می باشند.

 

پروژه هایی چون تکمیل و بهره برداری از پایاب سدخدافرین،فروش موفق کشت و صنعت مغان که از جمله مناقصات موفق کشور بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است،انعقاد قرارداد ایجاد پایانه لجستیکی و گمرک مشترک مرزی ایران و آذربایجان در گمرک پارس آباد،شهرستان شدن اصلاندوز،احقاق حقوق عشایر مغان،راه اندازی مجدد پروژه تصفیه خانه فاضلاب و جلوگیری از آلودگی آب ارس،راه اندازی و بازسازی مجدد فرودگاه پارس آباد و دایر کردن پروازها،بهره برداری از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی و احیای دریاچه شهرک  از جمله پروژه های ریز و درشتی بوده اند که جزو مطالبات اصلی مردم و اهداف منطقه بوده و در دوره دولت تدبیر و امید و مدیران مذکور به ثمر رسیده اند.

هر چند علیرغم تمامی این دستاوردها جا داشت پروژه هایی همچون چهاربانده شدن راه پارس آباد تا سه راهی مشکین شهر و تحقق الحاق منطقه به منطقه آزاد ارس نیز میتوانست در جدول پروژه های تحقق یافته و موفق بوده و کارنامه توفیقات این دوره از مدیران را تکمیل نماید اما بازهم حجم دستاوردها و اقداماتی که در دو دوره اخیر بدست آمده،فارغ از مباحث عبث حزبی و گروهی ،قابل مقایسه با دستاوردهای دولتمردان در دوره های گذشته نبوده اند،واقعیتی که شاید پذیرش آن برای برخی ها غیرقابل باور بوده و گنجایش هضم آن در مخیله عده ای نخواهد گنجید.

ارچه برخی شکست ها و ناکامی های بدست آمده در این دولت چه در سطوح کلان و خرد غیر قابل دفاع و پشتیبانی است، هدف ما نیز از رقم زدن این یادداشت پرداختن به نقاط قوت و دستاوردهای دولت جاری نیست؛ لیکن هداف نگارنده ارج نهادن به دستاوردهای منطقه در طول دوره دولت تدبیر و امید با تکیه بر توان مدیریتی و مدیران بومی است که الحق و الانصاف توانستند با شایستگی و سزاواری هر چه تمام آنچه را که تاکنون در طول سالیان ناکام مانده بود غلبه نمایند و منطقه را در کل کشور و استان زبانزد نمایند.

 

خبرنگار: رضا امیرپور