1:01:54 - یکشنبه 20 آگوست 2017
نماینده حقوقی خانواده آتنا اصلانی:
مردم پارس آباد تفاضل دیه را می دهند
پدر آتنا بیشتر سخنانش را با امین جباری هماهنگ می کند و موقع خداحافظی از منزل هم مادر بزرگ آتنا، خطاب به او می گوید:«بگذار این آقای خبرنگار برود من با تو کار دارم.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل ار روزنامه قانون ؛ جوان خوش ذوق و تحصیل کرده ای است که الان دیگر معتمد خانواده آتناست. خودش می گوید از وقتی که آتنا گم شد، دغدغه اش این دختر بوده. آنقدر برای پیدا شدن آتنا و مسائل بعد از قتل وی ، انرژی گذاشته است که دیگر خانواده آتنا به او اعتماد کامل پیدا کرده اند. البته قرائن و حکایت از آن دارد  که او درست می گوید؛ پدر آتنا بیشتر سخنانش را با امین جباری هماهنگ می کند و موقع خداحافظی از منزل هم مادر بزرگ آتنا، خطاب به او می گوید:«بگذار این آقای خبرنگار برود من با تو کار دارم.» من سعی کردم در گفتگو با وی بیشتر مسائل حقوقی را از نماینده حقوقی خانواده آتنا بپرسم.

اینکه می گویند قاتل از سندرم پدوفیلی رنج می برد، چقدر صحت دارد؟

تقریبا چند روز پیش، در منزل مادربزرگی مادر آتنا، مراسم سوگواریی برای آتنای عزیز برقرار بود که بسیاری از مسولان شهر در هیاتی بالغ به ۵۰ نفر در آن حضور داشتند. از  نماینده محترم مردم شریف پارس آباد و امام جمعه محترم شهر تا فرماندهی محترم پارس آباد جناب سرهنگ بهمنی و برخی اعضای شورای شهر و معتمدین بازار، همه حضور داشتند.در آن جمع نماینده شهر آقای شکور پورحسین ، سپس امام جمعه شهر و نهایتا فرماندهی نیروی انتظامی شهر سخنانی را بیان کردند. نکته جالب توجه این بود که هم نماینده شهر در مجلس بطور اجمالی و هم فرماندهی نیروی انتظامی بطور صریح، درمورد سلامت روانی قاتل صحبت هایی داشتند. فرماندهی نیروی انتظامی پارس آباد در همان جمع درباره سلامت روانی قاتل فرمودند؛ گزارش پزشکی قانونی آمده و در آن تصریح کرده که قاتل حتی از خود شما هم سالم تر است. یعنی قاتل هم در زمان ارتکاب جرم و هم اینک از سلامت روانی کامل برخوردار بوده است. بنابراین جرم را عامداو عاملا انجام داده است.

جناب آقای پورحسین هم خطاب به خانواده آتنا گفتند که جای هیچ نگرانی نیست و  اینکه بخواهند به بهانه روانی بودن قاتل روند رسیدگی به پرونده را طولانی کنند شایعه است و نگران چیزی نباشید چو این مسائل وارد نیست.

آنطور که می گویند مسولان استان دستور داده اند به پدرآتنا شغل و همچنین منزل مناسبی داده شود تا شاید مقداری از دردها و عذاب ها این خانواده کاسته شود و بهتر بتوانند تنها دختر خود را تربیت کنند، این موضوع آیا اساسا صحت دارد؟

همانطور که می دانید بعد از این فاجعه جانگداز، آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری به خانواده آتنا تسلیت گفتند و دستور رسیدگی به وضعیت این خانواده را صادر کردند. پیرو این ماجرا، آقای استاندار و همچنین فرماندار شهر پارس آباد پیگیر این بودند که در بنگاه اقتصادی کشت و صنعت پارس شغلی به پدر آتنا داده شود. البته این ها تا بحال در حد حرف بوده و هنوز خبری نیست.

در مورد منزل هم، همینطور است. هنوز هیچ چیز جدی به میان نیامده است. البته همانطور که از پدر آتنا شنیدید، وی هم تمایلی به این ندارد که قبل از قصاص قاتل، به این مسائل ورود کند.

آنطور که بهنام پدر آتنا و برخی همسایه های قاتل می گویند، آنها از سوابق او اطلاعی نداشتند. چطور می شود در شهر کوچکی مثل پارس آباد، کسی از پرونده آقای اسماعیل اطلاعی نداشته باشد؟

 مساله این است که برخی ها می دانستند. ولی یا از ترسشان نمی گفتند یا اینکه خودشان هم از حامیان وی بودند.

ماجرای نصف دیه چیست ؟ اگر تجاوز به عنف ثابت نشود باید خانواده دیه قاتل را بپردازد؟

مساله حقوقی این ماجرا این است که اگر یک مرد، یک زنی را بکشد، چون دیه یک زن نصف دیه مرد است ، خانواده مقتول باید نصف دیه را پرداخت کنند تا قصاص صورت گیرد.

در مورد پرونده تلخ آتنا موضوع متفاوت تر است. چون احتمالا ، قاتل بخاطر زنای به عنف و تجاوز به عنف محکوم به اعدام می شود. وقتی محکوم به اعدام شود دیگر بحث قصاص نیست که نیاز به نصف دیه داشته باشد.

اما اگر این عنوان مجرمانه را در پرونده نگذارند و بخاطر قتل، به قصاص محکوم شود، ماده ۴۲۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ اذعان می کند: «در مواردی که جنایت، نظم و امنیت عمومی را بر هم زند یا احساسات عمومی را جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد. لکن خواهان قصاص تمکن از پرداخت فاضل دیه یا سهم دیگر صاحبان حق قصاص را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تائید رئیس قوه قضائیه ، مقدار مذکور از بیت المال پرداخت می شد.»

مساله سوم این است که حتی اگر از این ماده هم استفاده نکنیم و مساله دیه پیش بیاید. ملت شریف مغان ، چندین و چندین برابر دیه را پرداخت خواهند کرد تا هر چه سریعتر این ابلیس آدم رویی که دختر این ملت را کشت ، قصاص شود. هم از مردم مغان اعلام آمادگی کردند. هم از هنرمندان و ورزشکاران و هم اینکه خودمان هستیم و نمی گذاریم موضوع به رئیس قوه قضائیه و اینها بکشد.

بله من هم وقتی از اردبیل می آمدم، راننده تاکسی می گفت من درآمد روزانه ام را می گفتم؟

به هر حال خواست عمومی است و مردم همکاری می کنند.

یک موضوع دیگر این است که گویا شما ابراز علاقه کرده بودید، نزد رئیس جمهوری بروید؟

 نه چنین نبود. اصل ماجرا اینطور بود که در خبرها آمد ظاهرا ریاست محترم جمهوری خواستار دیدار با خانواده آتنا شده است. ما از صحت و سقم این ماجرا خبر دار نبودیم ولی استقبال کردیم. یعنی طرح دیدار خانواده آتنا با رئیس جمهوری، استقبال از آن خبر بود. و اگر هم برویم یک خواسته بیشتر نداریم و آنهم طرح یک موضوع عام المنفعه است که آن هم راه اندازی بنیاد آتنا است. که در این بنیاد به موضوعاتی مانند کودک آزاری پرداخته شود و از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود. اینطوری هم روح آتنا شاد می شود و هم نام او ماندگار می ماند و به سهم خودمان ، این فلاکت ها و فاجعه ها را کم می کنیم. این یکی از مطالبات خانواده آتناست. از همه فعالان اجتماعی و هنرمندان و ورزشکاران هم می خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.

شکایت از آقای امیر تتلو در چه مرحله است ؟

شکایت از امیر تتلو را به طور جدی پیگیری کرده ایم. موضوع این است که این آقا حرفی زده بود و گفته بود اگر مادر آتنا حجاب آتنا را رعایت کرده بود و فرهنگ حجاب در این خانواده رعایت می شد، آتنا زنده بود. ایشان به جای اینکه به عامل خود جنایت و جانی و به ریشه های آن و سبب سازی های آن بپردازد. مساله را به آتنای عزیز تقلیل داده است. دوما اینکه آتنا یک بچه ۶ و نیم ساله است و قطعا نمی تواند برای یک فرد سالم و درست اندیش و پاک طینت تحریک جنسی داشته باشد. سوما؛خود پوشش آتنا در آنروز کاملا پوشش مناسبی بوده است. ما بخاطر خود آتنا و دفاع از خانواده آتنا از آقای تتلو شکایت کردیم و می خواهیم این پیام را بدهیم که افراد سلبریتی و مشهور، به اقتضای شهرت خود حق ندارند که در مورد هر موضوعی اظهارنظر غیر کارشناسی کنند. این یکی از اولین شکایت ها در نوع خود است. هم در جهت تصحیح یک رفتار اجتماعی و هم در جهت احقاق حق خانواده آتنا.

علیرضا شاکر

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4054
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803669
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي