11:40:17 - شنبه 22 جولای 2017
از تصفیه‌خانه صنعتی تا خط آهن «جلفا - اصلاندوز»
منطقه آزاد ارس چگونه توسعه می‌یابد؟
منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد اصلی گردشگران و محل مورد اعتماد سرمایه‌گذاران تبدیل شده است؛ به طوری که سالانه میلیون‌ها گردشگر وارد ارس می‌شوند و واحدهای صنعتی بسیاری در این منطقه فعال هستند.

لازمه حضور گردشگران در منطقه آزاد ارس هم‌چنین جذب سرمایه‌گذاران وجود زیرساخت‌هایی هم‌چون جاده ایمن، آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و … است، از این‌رو اکثر پروژه‌های اجرا شده توسط سازمان منطقه آزاد ارس در راستای ایجاد همین زیرساخت‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه‌ آزاد ارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص نحوه‌ی تشکیل معاونت فنی‌ و زیربنایی سازمان منطقه‌ آزاد ارس، اظهار کرد: این معاونت مهرماه سال ۹۵ پیرو چهار دستور مدیرعامل سازمان منطقه‌ آزاد ارس، با ادغام معاونت زیربنایی و معاونت فنی تشکیل شد، بعد از این ادغام، بنده به عنوان سرپرست معاونت فنی و زیربنایی شروع به کار کردم. جا دارد از معاون فنی و معاون زیربنایی وقت تشکر کنم که در راستای جذب امکانات تلاش کردند و بنده نیز ادامه دهنده‌ی راه آنان بوده و به دنبال اجرای پروژه‌های جدید در سال ۹۶ هستم.

«جعفر احمدی» با بیان این‌که جذب سرمایه‌گذاران بر اساس سایت‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس طرح جامع ۳۲ سایت پیش‌بینی شده که ۲۲ سایت آن فعال بوده و در آن‌ها زمین واگذار شده است، هم‌چنین در شماری از سایت‌ها به‌علت وجود معارض و ملک اشخاص مشکلاتی وجود دارد که در حال تملک و اقدام هستیم.

وی با بیان این‌که وظیفه‌ی معاونت فنی و زیربنایی ایجاد زیرساخت‌ها در سایت‌های فعال است، ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌ها در جهت آرامش سرمایه‌گذاران و ادامه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها ضروری است.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد آرامش و امنیت سرمایه‌گذاران و گردشگران در مسیرهای منتهی به منطقه‌ آزاد ارس به ویژه جاده «تبریز – جلفا»، خاطرنشان کرد: مسیر «تبریز – مرند» به‌صورت اتوبان است و احداث اتوبان در مسیر ۶۰ کیلومتری «مرند – جلفا» در تعهد اداره‌کل راه و شهرسازی استان است، اما از آن جایی که دولت مشکل نقدینگی دارد، با عنایت مدیرعامل سازمان منطقه‌ آزاد ارس به تردد ایمن، احداث ۳۰ کیلومتر از این مسیر را برعهده گرفتیم.

وی افزود: در مرحله‌ی نخست ۱۱ کیلومتر و در مرحله‌ی دوم شش کیلومتر افتتاح شد و می‌کوشیم تا پایان شهریورماه، ۷٫۵ کیلومتر دیگر را زیر بار ترافیک ببریم و امیدوارم ۳۰ کیلومتر متعهد شده را به طور کامل تا پایان امسال افتتاح کنیم.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه‌ آزاد ارس با اشاره به این‌که ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است، خاطرنشان کرد: ۳۵۰ واحد صنعتی در منطقه‌ آزاد ارس وجود دارد که ۱۴۱ واحد به بهره‌برداری رسیده و مابقی ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند و خوشبختانه زیرساخت‌های این واحدها از قبیل آب، برق، گاز و … ایجاد شده است.

تصفیه‌خانه صنعتی منطقه‌ آزاد ارس در آستانه افتتاح

وی با بیان این‌که تصفیه‌خانه صنعتی منطقه‌ آزاد ارس با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد تقریباً به اتمام رسیده و در حال تحویل موقت است، گفت: تنها ۱۰۰ متر از خط لوله‌ی انتقال این تصفیه‌خانه باقی مانده که با تکمیل آن، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و پساب‌های واحدهای صنعتی تصفیه خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه تکمیل سایت ۲۶۰ هکتاری فاز دو، خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتبار هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از اواخر سال ۹۵ با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار استارت خورده و هم‌اکنون با سرعت پیش می‌رود که با اتمام کل سایت فاز دو و قسمتی از فاز سه، زمین‌هایی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران آماده می‌شوند.

به گفته‌ی احمدی، در منطقه‌ آزاد ارس سه فاز صنعتی پاک و سایت ۱۴۰۰ هکتاری برای صنایع سنگین هم‌چون پالایشگاه که از نظر زیست محیطی مشکل دارند، پیش‌بینی شده است و پالایشگاه‌ها و کارخانجات بزرگ در سایت صنایع سنگین مستقر هستند که اخیراً مجوز دو کارخانه برای تولید پتوهای سرامیکی و فیلترهای کاغذی نیز صادر شده است.

وی با بیان این‌که معبر شرق به غرب سایت صنایع سنگین به جاده‌ی اصلی «مرند – جلفا» متصل می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها بخش اندکی از این پروژه باقی مانده که در حال تملک اراضی و تکمیل آن هستیم، هم‌چنین زیرساخت‌هایی نظیر برق و گاز برای صنایع سنگین ایجاده شده و اخیراً پیمانکار انتقال آب به آن منطقه مشخص شده و برای ایجاد فیبر نوری و خطوط تلفن با مخابرات قرارداد منعقد کرده‌ایم، در کل حدود ۴۰۰ هکتار از سایت صنایع سنگین آماده بوده و زمین‌هایی واگذار شده است و در حال آماده‌سازی ۱۰۰۰ هکتار دیگر برای واگذاری‌های مجدد هستیم.

احداث دهکده‌ی ورزشی در منطقه‌ آزاد ارس

احمدی با اشاره به احداث دهکده‌ی ورزشی در منطقه‌ آزاد ارس، خاطرنشان کرد: این دهکده‌ی ورزشی شامل همه مجموعه‌های ورزشی است و امکان برپایی اردوهای ورزشی در رشته‌های مختلف در این دهکده ایجاد می‌شود که مراحل احداث معابر آن با اعتبار هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آغاز شده است.

وی از ساخت زورخانه‌ی جدید با ساختمان بسیار مدرن خبر داد و گفت: این پروژه با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احداث می‌شود و پیمانکار آن مشخص شده که در شش ماهه نخست سال ۹۷ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به احداث فرهنگسرای ارس با اعتبار هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، خاطرنشان کرد: مراحل احداث این پروژه از فروردین ماه آغاز شده و با سرعت بسیار خوبی در حال پیگیری است.

احمدی با بیان این‌که منطقه‌ آزاد ارس یک منطقه خودگردان است که از بودجه‌ی دولتی استفاده نمی‌کند، گفت: باتوجه به این‌که از نظر نقدینگی مشکل نداشته و به پیمانکاران بدهکار نیستیم، همه پیمانکاران علاقه‌مند هستند در ارس فعالیت کنند.

وی با اشاره به احداث مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی در ورودی «قره‌بورون»، تصریح کرد: با احداث این مخزن، در بالادست ارس که شامل عباس میرزا به سمت شجاع، سایت‌های آموزش عالی و خود شهر جلفا می‌شود، مشکل آب نخواهیم داشت، در گذشته دبی آب در جلفا شش لیتر در ثانیه بود که با احداث دو مخزن، دبی آب را به ۲۵ لیتر در ثانیه افزایش دادیم و با افتتاح مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی دبی آب به ۳۶ الی ۴۰ لیتر در ثانیه می‌رسد که براساس پیش‌بینی، طی ۱۰ الی ۱۵ سال آینده منطقه آزاد ارس از تأمین آب شرب بی‌نیاز می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه‌ آزاد ارس با بیان این‌که در بخش فاضلاب مسئولان پیشین سازمان منطقه آزاد ارس و شرکت آب و فاضلاب استان زحمات زیادی کشیده‌اند، خاطرنشان کرد: همه خطوط انتقال فاضلاب کلانشهر، سایت آپارتمانی، داخل شهر جلفا محدوده قدیم و جدید و فازهای سایت توریسم کار شده و با احداث بخشی دیگر، در همه مناطق مهم و کوی‌ شاه‌مار که اخیراً به جلفا متصل شده است، مشکل فاضلاب نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که کارهای بسیار بزرگی برای تأمین گاز منطقه آزاد ارس انجام شده است، خاطرنشان کرد: گازرسانی به فازهای ۱ و ۲، قسمتی از فاز ۳، سایت صنایع سنگین، داخل شهر و سایت توریسم انجام شده است و در کل سرمایه‌گذاران از نظر زیرساخت‌ها مشکلی ندارند.

همه منطقه آزاد ارس تا پایان امسال تحت پوشش ۴G قرار می‌گیرد

احمدی در خصوص زیرساخت‌های مخابراتی منطقه آزاد ارس، تصریح کرد: کل منطقه آزاد و قسمتی از صنایع سنگین، سایت‌های صنعتی، سایت‌های توریسم و آپارتمانی تحت پوشش فیبر نوری و شبکه‌ی ۴G قرار دارد و براساس تفاهمنامه‌ی اخیر با مخابرات، همه منطقه آزاد ارس تا پایان امسال تحت پوشش ۴G قرار می‌گیرد که ارس الکترونیکی‌ترین منطقه آزاد کشور بشمار می‌رود.

وی افزود: مشکلی بابت واگذاری دیتا با سرعت زیاد در هیچ یک از سایت‌های منطقه‌ی آزاد ارس وجود ندارد که ارس از این حیث در سطح استان پیشرو است.

بهره‌برداری از فاز یک فرودگاه ارس در سال ۹۹

وی با بیان این‌که مطالعات فرودگاه ارس در زمینی به متراژ ۲۵۰۰ هکتار در مسیر جاده‌ی ارس به ایواوغلی انجام شده است، خاطرنشان کرد: مطالعات زیست محیطی این فرودگاه در گذشته انجام شده و مجوزهای لازم اخذ شده است، هم‌چنین ۱۰ روز پیش در کمیته‌ی هوا و فضای کشور موضوع فرودگاه ارس مطرح شد و قرار بر این است تا بازدیدی از محل احداث این فرودگاه توسط کمیته‌ی هوا و فضا انجام شود و اگر مجوز را صادر کنند، احداث این فرودگاه عملیاتی می‌شود.

به گفته‌ی معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه‌ آزاد ارس، امسال حدود یک میلیارد تومان برای فنس‌کشی محدوده‌ی فرودگاه ارس پیش‌بینی شده است تا با جلوگیری از تصرفات غیر قانونی، تملکات اراضی محدوده آغاز شود.

وی با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی فاز یک فرودگاه ارس در سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، یادآور شد: فرودگاه از زیرساخت‌های بسیار مهم است و می‌کوشیم با کمک مدیرعامل سازمان و نماینده‌ی منطقه در مجلس، در کنار بودجه‌ی سازمان از اعتبارات ملی هم برای احداث این فرودگاه استفاده کنیم، سایت‌های گلخانه‌ای فعال در منطقه برای صادرات تولیدات خود به فرودگاه نیاز دارند.

انجام مطالعات خط آهن «جلفا – اصلاندوز»

وی از انجام مطالعات خط آهن «جلفا – اصلاندوز» خبر داد و افزود: خط آهن «جلفا – اصلاندوز» در ۲۲۰ کیلومتر پیش‌بینی شده است که در اصلاندوز به کشور آذربایجان و در نوردوز به کشور ارمنستان متصل می‌شود، مطالعات این پروژه انجام شده و در حال اخذ مجوزهای لازم است.

احمدی با بیان این‌که سعی می‌کنیم در اجرای این پروژه از فاینانس و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه به دهه‌ی ۶۰ بازمی‌گردیم، خط آهنی که در جنگ قره‌باغ و ارمنستان قطع شد، بار دیگر از سمت ایران احداث می‌شود و پروژه مهم در راستای ترانزیت و حمل‌ونقل کالا به شمار می‌رود که می‌تواند تحول آفرین باشد.

وی با اشاره به پروژه‌ی احداث جاده‌ی «گردیان – ایواوغلی»، گفت: این جاده تا میدان عباس میرزا احداث شده و این مسیر به جاده‌ی نوردوز و پاسگاه ریاحی وصل می‌شود، ادامه‌ی مسیر «گردیان – ایواوغلی» به فازهای صنعتی ۱، ۲ و ۳ وصل می‌شود که با هزینه‌ی ۹ میلیارد تومان در ۸٫۵ کیلومتر و سه قطعه در حال احداث است که بعد اتصال آن، دیگر خودروهای سنگین و اتوبوس از داخل شهر جلفا تردد نخواهند کرد.

وی در خصوص مجمع جهانی جاده ابریشم، تصریح کرد: مجمع جهانی جاده ابریشم از سال ۲۰۱۵ با دبیرخانه ثابت در قزوین تشکیل شده است. جاده‌ی ابریشم از چین آغاز شده و تا اروپا ادامه دارد که در این میان ۷۰ کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، در داخل ایران نیز از مشهد آغاز شده و بعد گذر از ۳۹ شهر هم‌چون نیشاپور، سمنان، دامغان، تهران و … از شهر ماکو عبور کرده و سپس به چند شاخه تقسیم می‌شود.

احمدی با بیان این‌که یک فیلسوف آلمانی «جاده‌ی ابریشم» را نام‌گذاری کرده است، تصریح کرد: ایران نیز در این مجمع جهانی عضو بوده و ریاست مجمع جهانی جاده‌ی ابریشم حوزه‌ی ایران بر عهده‌ی دکتر مسعود نصرتی، شهردار قزوین است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ی اخیر از نمایندگان ۳۹ شهر واقع در مسیر جاده‌ی ابریشم و نمایندگان هفت منطقه آزاد کشور دعوت به عمل آمده بود و سه کارگروه فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در این جلسه تشکیل شد و مناطق آزاد که در زمینه‌ی اقتصادی حرف اول را می‌زنند، عضو کارگروه اقتصادی شدند. باتوجه به توضیحاتی که از ارس ارائه دادیم، همه برای سفر و سرمایه‌گذاری در ارس علاقه‌مند شدند، هم‌چنین در این جلسه ریاست کمیته اقتصادی مجمع جهانی جاده ابریشم را برعهده گرفتیم. منتظریم احکام از سوی مجامع جهانی را دریافت کرده و سپس با تشکیل دبیرخانه، فعالیت‌هایی از قبیل تعامل‌های اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و … را آغاز کنیم.

وی افزود: خوشبختانه از طریق این کمیته‌ی اقتصادی می‌توانیم پتانسیل‌های منطقه آزاد ارس را به ۳۹ شهر عضو مجمع جهانی جاده ابریشم در حوزه ایران بشناسانیم و این مجمع نیز به صورت فصلی در کشور برگزار می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: این مجمع در طول سال یک بار نیز با حضور نمایندگان همه کشورهای عضو مجمع به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و می‌کوشیم پتانسیل‌های منطقه آزاد ارس را به ۷۰ کشور نشان دهیم.

وی با بیان این‌که در کنار ایجاد زیرساخت‌ها، مرمت آثار تاریخی را هم دنبال می‌کنیم، گفت: در این راستا مرمت کلیسای سنت‌استپانوس، کلیسای چوپان، کاروانسرای خواجه‌نظر، پل ضیاء الملک و … را هم انجام داده و یا در حال انجام هستیم.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس با بیان این‌که به موضوع زیباسازی منطقه آزاد ارس توجه ویژه‌ای داریم، توضیح داد: برای نخستین بار امسال ۱۰ میلیارد تومان برای زیباسازی و مبلمان شهری بودجه در نظر گرفتیم و در این راستا برخی طرح‌ها اجرا شدند و برخی دیگر نیز در حال اجرا هستند که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: اخیراً مینی پارکی در حال احداث است که داخل آن چمن مصنوعی هم در نظر گرفته شده است، هم‌چنین یادواره‌ی شهدای ۱۳۲۰ هم افتتاح شده و بیستم شهریورماه از مجسمه‌های شهدای ۱۳۲۰ پرده‌برداری می‌شود.

احمدی با بیان این‌که نورپردازی ساختمان‌های منطقه آزاد ارس را مدنظر داریم، خاطرنشان کرد: اخیراً پیشنهادی مبنی بر اعمال تخفیف در عوارض پروانه برای نورپردازی ساختمان‌ها ارائه دادیم که مورد موافقت هیئت مدیره قرار گرفت و به‌دنبال تدوین طرح جامع زیباسازی منطقه آزاد ارس هستیم.

وی از نورپردازی درختان خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود دو میلیارد تومان برای ایجاد المان‌های شهری در نظر گرفتیم که مجسمه عباس میرزا، ساربان شترها و … از جمله المان‌های در نظر گرفته شده است و همه تلاشمان بر این است تا پایان امسال تحول عظیمی در زیباسازی ارس ایجاد کنیم.

انتهای پیام

بر چسب ها: , ,
تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3967
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803582
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي