13:50:38 - چهارشنبه 17 مه 2017
مهم‎ترین هشدار خداوند در آیات قرآن
یکی از مهم‎ترین هشدارهای خداوند در آیات قرآن مواظبت بر اعمال دشمنان و بر حذر بودن نسبت به دوستی با آنهاست.

ارس رسا – یکی از مهم‎ترین هشدارهای خداوند در آیات قرآن مواظبت بر اعمال دشمنان و بر حذر بودن نسبت به دوستی با آنهاست و دلیل آن به قدری واضح است که نیاز به توضیح بیشتر نیست. زیرا پذیرش ولایت کافران و همراستا شدن با آنها چیزی جز ذلت و نابودی دین و دنیا را در پی نخواهد داشت. از سوی دیگر این حساسیت به قدری در سیره اهل‎بیت(ع) پررنگ است که حتی در برخی روایات مؤمنان را نسبت به خریداری پوشاک و خوراک بر حذر داشته‎‎اند و در مباحث فقهی به لزوم دوری از تشابه به کفار مطرح است.

خداوند نیز در آیه‎ای از قرآن می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ تُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً؛ اى کسانى که ایمان آورده‎اید، به جاى مؤمنان، کافران را به دوستى خود نگیرید. آیا می‎‏خواهید علیه خود حجّتى روشن براى خدا قرار دهید؟» (نساء۱۴۴)

و در بخشی از آیه‎ دیگر از قرآن به صراحت می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ‏ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَق‏؛ اى کسانى که ایمان آورده‎اید، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى نگیرید[به طورى‏] که با آنها اظهار دوستى کنید، و حال آنکه قطعاً به آن حقیقت که براى شما آمده کافرند.» (ممتحنه۱)

حجت‎الاسلام قرائتی در تفسیر نور خود که بیش از یک دهه آن را تألیف کرده‎اند، ذیل آیه اول یعنی ۱۴۴ نساء به این نکات اشاره کرد:

  • پذیرش ولایت کفار با ایمان سازگار نیست. یک دل، دو دوستى بر نمی‎دارد.
  • تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از کافران، لازمه‏ ایمان است.
  • از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى که نتیجه ‏اش به زیان مسلمانان باشد، باید پرهیز کرد.
  • در سیاست خارجى، روابط سیاسى و اقتصادى، گزینش‎ها و عزل و نصب‎ها، هر اقدامى که به سلطه‏ ى کفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محکوم است.

منبع: افکار نیوز

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 48
  • بازدید دیروز: 1585
  • کل بازدیدها: 4902706
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي