خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/05/13 14:36
شناسه خبر : 29808

مکانیزه کردن اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار و استفاده از شیوه نوین آبیاری یک تکلیف شرعی است

امام جمعه اردبیل تاکید کردند: خوشبختانه ائمه جمعه محترم استان از نزدیک در جریان تلاشها و زحمات دست اندرکاران و مدیران دولت قرار گرفته و شاهد وسعت و عظمت پروژه بودند. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا، آیت الله دکتر سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل روز کذشته به همراه ائمه جمعه شهرهای مختلف استان میهمان مدیریت آب منطقه ای استان اردبیل در اصلاندوز بودند و از نزدیک  از پروژه عظیم پایاب سد خدافرین بازدید بعمل آوردند.
دکتر سید حسن عاملی در پایان این بازدید پروژه پایاب سد خدافرین را  پروژه ای ملی و مهم ارزیابی کردند و کفتند: نظیر این پروژه با این حجم کار و تلاش بی نظیر است و اوضاع اقتصادی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و در این شرایط اقتصادی کشور امیدواری بسیاری را برای مردم به ارمغان میاورد که افتخار آن برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محفوظ و از آن دست اندرکاران مملکت است.
امام جمعه اردبیل تاکید کردند: خوشبختانه ائمه جمعه محترم استان از نزدیک در جریان تلاشها و زحمات دست اندرکاران و مدیران دولت قرار گرفته و شاهد وسعت و عظمت پروژه بودند و از آنجایی که امامان جمعه دارای تریبون و جایگاه مناسب در بین اقشار مختلف جامعه و زبان مردم هستند،میتوانند با نطق های خود تلاشها و دست اندرکاران دولت را به مردم گوشزد کرده و جامعه را آگاه نمایند.
نماینده ولی فقیه در استان تصریح کردند:  به حول و قوه الهی پس از اتمام این پروژه شاهد رشد و توسعه اقتصادی و شکوفایی تولید در منطقه خواهیم بود و خیل عظیمی از جوانان عزیز منطقه که برای پیدا کردن کار و اشتغال به دیگر شهرها و مراکز استانها مهاجرت میکردند در شهر خودشان به کار و تلاش خواهند پرداخت و از زیر یوغ معضل بیکاری مزمن رهایی خواهند یافت.
حضرت آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود بر نظام بهره برداری پایاب نیز اشاره کردند و تاکید داشتند: یکی از مشکلات اساسی این اراضی نحوه واگذاری بود که خوشبختانه این مشکل نیز با توجه به کمیته ای که برای واگذاری این اراضی در قالب هیئتی هفت نفره که با نام کمیته پالایش تشکیل شده ،واگذار خواهند شد که یکی از شروط واگذاری در  اولویت قرار گرفتن شخصیت های حقیقی است که آبا و اجدادا در این منطقه ساکن بوده و یا دارای پروانه چرا ، یا جزو بهره برداران عرفی هستند،می باشد.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اینکه تا بدین لحظه حتی یک متر زمین در این اراصی واگذار نشده است،تاکید کردند: تا این لحظه که در خدمت شما عزیزان هستیم طبق اسناد حتی یک متر زمین به احدی واگذار نشده است و پس از شروع واگذاری به افراد واجد شرایط چنانچه اراضی اضافی برای بهره برداری وجود داشته باشد به شرکت های تعاونی و سایر متقاضیان واگذار خواهد شد و هر گونه شائبه یا شایعه ای در خصوص واگذاری اراضی پایاب به اشخاص حقیقی یا حقوقی تا این لحظه کذب محض است.
آیت الله دکتر سید حسن عاملی تجهیز اراضی کشاورزی منطقه به آبیاری تحت فشار و مکانیزه سازی آبیاری را برای کشاورزان و بهره برداران بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: به دلیل قرار گرفتن در وضعیت خشکسالی و با توجه به اینکه بحران آب در کشور خصوصا استان اردبیل آینده منطقه و فرزندان ما را با تهدید غذایی مواجه میکند،این کار واجب شرعی محسوب میشود و شبهه شرعی دارد و هر چه سریعتر مردم و مسئولان باید برای مکانیزه کردن اراضی به آبیاری تحت فشار اقدام نمایند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند: بنده بعنوان یکی از خدمتگذاران اهالی این آمادگی را دارم تا هر کدام از اهالی مشکلی در این زمینه داشتند به شخصه در دفتر خود در خدمت آنان باشم و بعنوان واسطه میان مردم و مسئولان در راستای مکانیزاسیون آبیاری اقدام نمایم چرا که این کار بسیار برای کشور و استان حائز اهمیت بوده و با آینده فرزندان و منطقه ما گره خورده است.
آیت الله عاملی از کاهش حقابه اراضی پایاب خدافرین نیز در این نشست سخن گفت و گفت: با توجه به بررسی های صورت گرفته متاسفانه کاستی هایی در گذشته از جانب برخی مدیران و مسئولان خواسته یا ناخواسته رخ داده که به حول و قوه پرودگار با توجه به پیگیری هایی که نمایندگان ما در مجلس انجام میدهند،همچنین با پیگیری های قانونی از طریق مجاری حقوقی این مشکل قابل پیگرد بوده و حقوق مردم شمال استان بطور کامل در آینده نزدیک تامین خواهد شد.
گزارش از : رضا امیرپور