خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/11/06 19:46
شناسه خبر : 30550

نشست پارک علم و فناوری استان در پارس آباد گشایش یافت

در نشستی که در جهت ایجاد مرکز رشد اقماری شهرستان پارس آباد در فرمانداری این شهرستان گشایش یافت، روسای نهادها و ادارات شهرستان پارس آباد به تبیین دیدگاههای خود در این خصوص پرداختند. ...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ نشست راه اندازی پارک علم و فناوری شهرستان پارس آباد با حضور فرماندار، معاونت پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری استان، روسای دانشگاهها ،مدیران ادارات و نهادها و علاقمندان به علم و فناوری در شهرستان پارس آباد امروز در سالن فرمانداری این شهرستان گشایش یافت.

علایی فرماندار شهرستان پارس آباد، دخیل دادن فناوری و نوآوری های عصر جدید را در کسب و کار و صنعت و کشاورزی این شهرستان بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و تصریح کرد: به دلیل ازدیاد روزافزون نرخ رشد بیکاری در این شهرستان،نیاز مبرم به استفاده از این فناوری در شهرستان پارس آباد داریم و امید است این تشکیلات بتواند با ارائه ایده های خلاق و جدید برای برون رفت از رشد بیکاری ارائه دهد.

وی ظرفیت های شهرستان را برای رشد و شکوفایی این فناوری مهیا و مفید ارزیابی کرد و گفت: باید تلاش کنیم همگام با کشورهای توسعه یافته این فناوری رو به رشد را در این شهرستان نیز  راه اندازی نماییم.

علایی خلاقیت فردی در پارس آباد را در مقایسه با دیگر نقاط استان و شهرستانها بسیار بالا دانست و در تشریح آن اظهار داشت: به دلیل مهاجر پذیر بودن این شهرستان و حضور افکار و ایده های متنوع از طوایف و فرهنگ های مختلف،پارس آباد دارای خلاقیت فردی بالاست و اگر این مرکز (مرکز رشد اقماری) در پارس آباد راه اندازی شود به سرعت توسعه یافته و از محصولات و کالاهای آن در دیگر نقاط شهرستانها و استانها نیز میتوان،بهره مند شد.

فرماندار پارس آباد از اعطای ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلا عوض تشویقی برای خلق ایده های نو در این استان خبر داد و گفت:  سرعت رشد علم، حرکت در مسیر رشد علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان را ناگزیر کرده است و بایستی با فعال نمودن مرکز رشد و پارک علم و فناوری در حوزه نیازهای جدید حوزه های آب و خاک و کسب و کار و تولیدات کشاورزی و دامپروری و ایجاد محصولاتی با کیفیت بالا و رقابت پذیر در بازار جهانی زمینه رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار را در شهرستان رقم بزنیم.

رضایی مسئول راه اندازی مرکز رشد اقماری شهرستان پارس آباد ، در این مراسم با ابراز گلایه از مشکلات و معضلات پیش روی این فناوری در شهرستان پارس آباد ، از نبود مکان و ساختمانی برای توسعه این مرکز در طول یک سال گذشته گفت:  به دلیل عدم همکاری ادارات تاکنون،موفق به تخصیص محلی که در آن به جذب افراد نخبه و شناسایی و فرهنگ سازی و انجام آموزشها و همکاری های لازم پرداخت،نشده ایم.

دیندار معاونت پشتیبانی و فناوری مرکز علم و فناوری استان نیز،مرکز رشد اقماری در شهرستان پارس آباد را در راستای کشف استعدادها و نوابغ این شهرستان و همکاری در جهت نوآوری و فن اوری های نوین دانست و افزود: پارک بعنوان متولی نوآوری های روز جهان قصد دارد از طریق بخش خصوصی با جذب جوانانی که دارای ایده های خلاق و توانمند هستند،بهره مند شده و با استفاده از امکانات پارک محصولات ابداعی خود را به بازار ارائه نماید.

معاون فناوری پارک علم و فناوری، کمک به شکل گیری کسب و کار مبتنی بر دانش و تقویت بنیه اقتصاد دانش بنیان  در کشور را بدون محدودیت خاص عنوان کرد و گفت: درهر حوزه چه شخصیت حقیقی و چه شخصیت حقوقی این توانایی را دارد که می تواند با ایجاد فکر و اندیشه نو و تبدیل آن به کالا یا محصول نوآوری داشته یاشد،ما نیز آمادگی داریم به این اشخاص از بدو ایده تا تبدیل آن به محصول با استفاده از امکانات پارک ساعدت و کمک نماییم.

وی هدف ازاین فرایند را شتاب دهی و تسریع این نوآوری و ملغی سازی  فرهنگ اقتصاد مبتنی بر اتکا به نفت که در جامعه ما نهادینه شده ؛ عنوان کرد.

دبندار از کمبود خلاقیت و تجربه در کشور ما در زمینه نوآوری های نوین در کسب و کار سخن گفت و تصریح کرد: متاسفانه کم سوادی در حوزه کسب و کار سبب اشباع کسب و کار سنتی در جامعه ما شده است.

معاون پارک فناوری  استان، توسعه علوم فنون روز را در اکثریت حوزه ها خصوصا حوزه صنعتی در مقایسه با حوزه کسب و کار بسیار بالا دانست و ابراز داشت: باید با ورود به اقتصاد دانش بنیان به رقابت با کشورهای توسعه یافته و تاثیر گذاری و رقابت در اکوسیستم های  دنیا با  ایجاد  شعبه های پارک در شهرستانها و دخیل دادن دانشگاهها و مدارس در این نوآوری و کمک و راهنمایی به علاقمندان ، این محدودیت ها را ریشه کن کرده و تغییر نگرش دهیم.

دکتر پیل پایه رئیس دانشگاه آزاد پارس آباد بعنوان یک متولی داوطلبانه، ضمن پرداختن به مختصری از تاریخچه این صنعت،گفت: مراحلی که پارک علم  و فناوری در طول سالها در دنیا طی کرده، مسبب وضعیت کنونی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا با تشکیل هسته مرکزی این پارک در دانشگاه آزاد ، با توجه به ماهیت علمی که دانشگاه آزاد پارس آباد دارد،دانشجویان و اساتید و علاقمندان به این فناوری را حمایت کرده، با ارائه ایده های بدیع و منحصر به فرد و جذب اعتبارات لازم از پتانسیل این منطقه بطور اخص بهره برداری کنیم و فریضه علمی خود را ادا نماییم.

هادی کنجی رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی پارس آباد از دیگر مدعوین جلسه،تشکیل همایش برای آشنایی و حضور ذهن جامعه هدف را برای توسعه و راه اندازی اولیه این صنعت مفید ارزیابی کرد و ابراز داشت: تشکیلات ما نیز به نوبه خود با اعطای تسهیلات ۴ درصد برای علاقمندان، از این پیشنهاد استقبال میکند تا با دعوت از کارآفرینان و ارائه آموزش های لازم برای توسعه این صنعت گامی بلند برداشته باشیم.

زرین کمر مسئول شهرک های صنعتی پارس اباد نیز دخالت دادن این فناوری بطور عملی در صنایع و خارج شدن ازحالت تئوریک را اقتضاء این فناوری دانست و گفت: تا زمانی که بصورت عملی وارد این بحث نشده و فقط به سخن گفتن بسنده نماییم،موفق به ابداع راهکاری برای تبدیل خلاقیت به ایده نخواهیم شد.

قاسم جباری مسئول فناوری شرکت کشت و صنعت مغان از دیگر مدعوین شاخص این نشست، سازماندهی هر چه سریعتر و وارد شدن در فاز عملی را بهترین راهکار برای برون رفت از درجا زدن در این فناوری و دخیل کردن شرکت های تولیدی و صنعتی در این مبحث عنوان کرد و تاخیر در ساماندهی را غیر قابل اغماض دانست و محول کردن وظایف برای هر یک از علاقمندان را ضروری توصیف کزد.

قهرمانی مدیر منابع آب مغان بعنوان سخنران بعدی از علاقمندی سازمان متبوع خود به این فناوری سخن گفت و تاکید کرد: فقر و کمبود فناوری های نوین در سازمان آب سبب تاخیر در پیشبرد اهداف عالیه امورآب و تحمیل هزینه های گزاف و سختی کار برای این سازمان شده است.

مدیر امور منابع اب مغان ،بکار گیری این فناوری را در لاینینگ کانال ها و آبیاری پیشرفته در جهت صرفه جویی از هدر رفت و مصرف آب ، همچنین خاکبرداری به شیوه نوین و کنترل هوشمند دریچه ها و حوزچه ها را بسیار حائز اهمیت خواند و از ارائه ایده و خلاقیت نو برای پیشبرد اهداف سازمانی در این خصوص استقبال کرد.

جودی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد، از دیگر علاقمندان برای حضور در این جلسه ، عصر جدید را به عصر انقلاب علم و تکنولوژی تشبیه کرد و گفت: خلاقیت و شکوفایی استعدادها نیاز امروز هر جامعه پیشرو است.

جودی با بیان اینکه خصوصیات نخبه ها و نوابغ با مردم عادی کمی متفاوت است،گفت: شاید نابغه ای از بیان یک جمله ساده عاجز باشد ولی با ارائه یک تز علمی دنیا را متحول کند لذا هدف ما نیز کشف این استعدادها برای توسعه جامعه در دانشگاهها است.

اسماعیلی نائب رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی شهرستان پارس آباد به نمایندگی از این مرکز ، از ارائه کمک های بی شائبه به پارک علم و فناوری استقبال کرد و گفت: تا کنون کمک های بسیاری در این زمینه به پارک ارائه کرده و حتی امکانات و آزمایشگاههایی را که در مرکز در اختیار اساتید مجرب و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات است؛در جهت همکاری از علاقمندان و متقاضیان پارک دریغ نکرده ایم.

نایب رئیس مرکز تحقیقات، این مرکز را دارای سابقه و ید طولایی در زمینه تولید و عرضه محصولات مختلف از طریق فناوری های نوین و عرضه آن به کشاورزان در جهت بهره وری هر چه بهتر تولید و زراعت بدست متخصصان و اساتید عضو هیئت علمی این مرکز دانست و بر ادامه این همکاری و تثبیت آن تاکید کرد.

صلحی نماینده دانشگاه علمی کاربردی بعنوان آخرین سخنران در این نشست؛ از حضور کارشناسان و مهندسان ماشین سازی استان در این دانشگاه و استقبال و همکاری دانشجویان با این مهندسان سخن گفت و گفت: برخی از دانشجویان ما با این مهندسان درارتباط بودند و به ایده ها و نوآوری هایی هم دست یافته بودند که متاسفانه در مرحله تبدیل این ایده به محصول به دلیل کارشکنی بانک ها و سختگیری آنان ،بسیاری از این دانشجویان یا منصرف شده و عطای این فرایند را به لقایش بخشیدند یا به دلیل اطاله مدت زمان عرضه محصولاتشان، طرح آنان منقضی شد.