خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/12/02 21:53
شناسه خبر : 30802

نظارت دقیق بر بازار و رصد قیمت ها به صورت مستمر انجام شود

بر پایه این گزارش در این نشست در خصوص برنامه ريزي درست و زمان بندي مناسب همچنین راهکارهای مقابله با سوءاستفاده گران که به بهانه های مختلف قصد افزایش قیمت ها و اخلال در بازار را دارند بحث و تبادل نظر شد. ...

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا , نشست کمیسیون تنظیم بازار شهرستان پارس آباد ظهر امروز یکشنبه با حضور اعضای شورای تامین و هیئت مدیره اتاق اصناف و روسای اتحادیه های صنفی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان پارس آباد تشکیل و در خصوص برنامه ریزی درست و زمان بندی مناسب همچنین راهکارهای مقابله با سوءاستفاده گران که به بهانه های مختلف قصد افزایش قیمت ها و اخلال در بازار را دارند بحث و تبادل نظر شد.

حاجی پور معاون سیاسی اجتماعی و فرهنگی فرماندار شهرستان  پارس آباد در این جلسه ، با اشاره به اینکه مصوبات و صورتجلسات قبلی نشانگر تلاش و عزم دستگاه های اجرایی شهرستان بر کنترل قیمت های کالاهای اساسی است، خاطر نشان ساخت: برنامه ریزی درست و زمان بندی مناسب در تنظیم بازار سبب رضایت خاطر شهروندان و مانع سوء استفاده فرصت طلبان و دلالان از وضعیت آشفته در بازار خواهد شد.

حاجی پور با بیان اینکه عدم ثبات و نوسان قیمت‌ها در بازار سبب آشفتگی بازار و سخت شدن نظارت می شود افزود: نظارت بر کنترل قیمت کالاها با همکاری دستگاه های مربوطه به صورت مستمر در شهرستان پارس آباد پیگیری می شود تا وضعیت بازار مدیریت شود.

او اظهار داشت: قیمت های مصوب کالاها اعلام شده است و متولیان امر و اتحادیه ها موظف به پیگیری این امر هستند و اگر کالایی بالاتر از قیمت مصوب در بازار به فروش برسد مصداق گرانفروشی دارد و با آن برخورد می شود.

معاون فرماندار پارس آباد خاطرنشان کرد: باید به صورت درست و موشکافانه وارد مسائل شد و فنی بحث کرد تا خدای نکرده در جامعه التهاب و آشفتگی ایجاد نگردد.

حاجی پور ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر بازار و رصد قیمت ها بصورت مستمر گفت: باید کنترل مستمری بر بازار وجود داشته باشد و همواره کالاهای اساسی و اقلام اصلی مورد نیاز در دسترس آحاد مردم  قرار گیرد.

سرهنگ آهنی جانشین بسیج ناحیه مقاومت شهرستان پارس آباد نیز در این مراسم، با تشریح چگونگی کنترل بازار در بلند مدت و کوتاه مدت ابراز داشت: با تقویت ساختار بازرسی و نظارتی در اتاق اصناف و اداره صنعت،معدن،تجارت میتوان تا حدود زیادی بر گرانی و تورم و بهبود قدرت خرید مردم تاثیر مثبت گذاشت.

آهنی با بیان اینکه برخی از بازرسان و ناظران بدلیل قرابت های فامیلی و خانوادگی یا تعلق خاطر به برخی کسبه با گرانفروشی با اغماض رفتار میکنند،افزود: افزایش ناعادلانه قیمت ‌ها توجیه عقلی، منطقی و قانونی نداشته و هدف ستاد تنظیم بازار، مبارزه با جنگ روانی است نه اینکه با مماشات و اغماض و بی مسئولیتی از کنار مسائل رد شویم.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت پارس آباد هم در این جلسه از آمادگی سامانه ۱۲۴ بصورت شبانه روزی  برای دریافت شکایت های مردمی  خبرداد و افزود: ۲۰۰ مورد شکایت تنها از طریق این سامانه گزارش شده است که ۱۷۰ پرونده از این گزارشات منتج به تشکیل پرونده های تعزیراتی شده است.

آقایی همچنین از تشکیل ۱۳۳۴ واحد بازرسی در طول ۸ ماه گذشته خبر داد و اظهار داشت: ۵۷۴ پرونده از این تعداد بازرسی ها منجر به تشکیل پرونده شده است که بالاترین رقم جریمه در این پرونده ها ۵۰۰ میلیون تومان و کمترین میزان آن نیز ۸ میلیون تومان بوده است.

اروجی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان پارس آباد هم از وصول و تشکیل  ۶۳۵ فقره پرونده در حوزه کالا و خدمات در ۶ ماهه اخیر درتعزیرات حکومتی خبرداد و گفت: ۶۳۲ فقره از این پرونده ها رسیدگی و مختومه شده است که میزان محکومیت متخلفان در این پرونده ها رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

دادرس رییس جدید اتاق اصناف شهرستان پارس آباد هم در این نشست ، احتکار، گرانفروشی، فقدان برچسب قیمت و خودداری از صدور فاکتور را در صدر تخلف های رسیده به اتاق اصناف اعلام داشت و افزود: .ما به هیچ عنوان کمبود کالا نداریم بلکه مشکل ما در خودداری از ارائه است، کما اینکه واحد صنفی نیز باید احساس آرامش کند.

وی افزود : در اختیار داشتن اطلاعات کافی از وضعیت بازار لازمه تصمیم گیری هدفمند در جلسات است.

حجت ولیزاده رئیس اتحادیه خوابار و لبنیات که دل پری از وضعیت نامساعد هم قطاران خود داشت در این جلسه بر خلاف تصورات به دفاع از اتحادیه زیر مجموعه خود پرداخت و گفت: در اینکه ما از قانون تمکین میکنیم و با متخلفان و گرانفروشان قاطعانه و بدون اغماض برخورد میکنیم حرفی نیست و هیچ شکی در این اصل وجود ندارد، اما اگر کل بازار را پایش کنیم متوجه می شویم که گرانی و تورم پیشامده نه تنها از ناحیه بازیان نیست بلکه از ناحیه تولیدکنندگان است و این تولید کنندگان هستند که قیمت ها را به چندین برابر افزایش داده اند نه خرده فروشان.

ولیزاده تنظیم و بالانس مناسب بین عرضه و تقاضا را  تنها اسباب برقراری رضایت خاطر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواند و تصریح کرد: متاسفانه بالانس نامناسب میان عرضه و تقاضا ، سبب گرانی ، تورم و رکود شدید  در بازار شده است و همکاران ما با کمترین حاشیه سود و بیشترین ریسک پذیری مواجه هستند وزندگی بسیاری    از  آنان بدلیل همین نوسانات بازار دچار فروپاشی شده است.،در حالیکه سود و منافع حاصل از گرانی و تورم نصیب تولیدکنندگان و دلالان می شود.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات «بی ثباتی نرخ عرضه شده از سوی واحدهای تولیدی و کمبود نظارت بر چرخه تولید» را مهمترین علل گرانی دانست و تصریح کرد: اگر دلیل گرانی و تورم طبق گفته کارشناسان، ناشی از افزایش نرخ ارز و طلاست،پس قاعدتا کالاهایی که تولید داخل هستند نباید افزایش قیمت داشته باشند.

بر پایه این گزارش گرانفروشی، تقلب و خودداری از درج قیمت در صدر عناوین تخلفات است.

 

خبرنگار:  رضا امیرپور