9:07:27 - شنبه 30 آوریل 2022
سرمقاله؛
نگاه دانش بنیان / لااقل اقتصاد را به اهلش بسپارید
ریشه بسیاری از تحریف های تاریخی را باید در فرهنگ شفاهی و نقل سینه به سینه ی رویدادها جستجو کرد . دانش اقتصاد که دنیا بر اساس آن اداره می شود حساب و کتاب دارد لذا اداره امور اقتصاد را باید به اهلش سپرد .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛  تصور کنید شخصی با لهجه های گوناگون سخن می گوید و انتظار دارد کسانی که تنها قادر به فهم لهجه ای خاص هستند بتوانند به طور کامل منظور او را درک کنند . چنین وضعیتی در حال حاضر برای اقتصاد ایران ایجاد شده است . اقتصاد زبان خاص خودش را دارد و تنها کسانی که درس آن را خوانده اند می توانند بین شاخص های اقتصادی رابطه ای منطقی برقرار کنند همان گونه که یک پزشک با ملاحظه نتیجه آزمایش یک بیمار برای او دارویی مناسب تجویز کند ، اقتصاددانها نیز بهتر از افراد غیرمتخصص قادر به پیش بینی شرایط کشور بر اساس رخدادهای سیاسی و اقتصادی هستند . تشخیص غلط یک بیماری اقتصادی خطرناک تر از تشخیص غلط یک بیماری است زیرا تشخیص غلط یک پزشک جان یک بیمار را تهدید می کند اما تشخیص های غلط اقتصادی با جان میلیون ها نفر سر و کار دارد ! افرادی که در نشست ها و گردهمایی ها چیزهایی از این و آن شنیده اند و اصطلاحاتی اقتصادی هم به گوش آنها خورده و با واژه هایی نظیر تورم و رکود هم آشنا هستند و می دانند که گرانی یعنی خریداری جنسی با قیمتی سرسام آور و غیرعادلانه ولی نمی توانند بین شاخص های اقتصادی رابطه ای منطقی برقرار کنند و زبان نمودارها را بفهمند . اگر روزی روزگاری خبرنگاری متخصص و آشنا با زیر و بم مسائل اقتصادی با یکی از این مدعیان اقتصاددانی مصاحبه کند و او را به چالش بکشاند آن گاه معلوم می شود که شخص مدعی تا چه اندازه قادر به پاسخگویی است . آن مدیریی هم که جلسه ای را می گرداند اگر یادداشتی که برای او تنظیم کرده اند را از جلو او بردارند احساس بلاتکلفیی عجیبی به او دست خواهد داد. البته در سایر موارد هم ما با این مشکل مواجه هستیم برای نمونه همین که فردی در یک جمع اظهار ناتوانی و بیماری کند هر کسی از باب دلسوزی برای او نسخه ای می پیچد و همه هم اصرار دارند که شخص بیمار دقیقا به توصیه آنها عمل کند . بارها دیده شده جمعیتی که در یک سالن برای تماشای فوتبال جمع شده اند ضمن تماشای بازی رضایت و عصبانیت خود را به انحاء گوناگون ابراز می کنند و حتی با وجود این که می دانند هیچ یک از بازیکنان سخن آنها را نمی شنوند با داد و بیداد پیشنهاد می کنند که به فلانی پاس بدهد یا به فلان سمت حرکت کند . حال اگر در این اثنا یکی از همین داد و بیداد کننده ها را صدا بزنند و بگویند بفرما برو داخل زمین بازی ببینم چه می کنی از خجالت آب می شود زیرا او از فوتبال بازی کردن فقط کری خواندن را یاد گرفته است . در همین جامعه ی بی حساب و کتاب ما کسانی پیدا می شوند که اگر فردی جرات کند و وارد مباحثی شود که در حوزه ی تخصصی آنهاست داد و بیداد راه می اندازند و غیرتی می شوند ، گویی زمین به آسمان رفته و آسمان به زمین آمده است ! اقتصاد که شوخی بازی نیست . وضعیت فلاکت بار اقتصادی به ما می گوید ” آنها که نمی دانند با آنها که می دانند برابر نیستند “ .
آشنایان با علم اقتصاد به راحتی می توانند بر اساس شاخص های اقتصادی وضعیت یک کشور را تا چندین سال پیش بینی کنند .
تاکنون بارها اتفاق افتاده که یک متخصص اقتصاد با ارزیابی وضعیت موجود پیش بینی کرده که قیمت مسکن رشد تصاعدی خواهد داشت و همزمان صدها نفر به او حمله ور شده اند که چرا موج ایجاد می کنی ولی زمانی که پیش بینی های او درست از آب درآمد کسی پیدا نمی شود که بگوید بیا برای ما کلاس بگذار تا بفهمیم چگونه به این نتیجه رسیدی !؟
رادیو و تلوزیون اگر چه پر مخاطب ترین رسانه ها هستند اما مراجعه به آنها برای بررسی گفته ها و رویدادها و پیش بینی ها امکان پذیر نیست ولی روزنامه ها و رسانه های مکتوب این ویژگی را دارند که مردم می توانند برای ارزیابی اعتبار و ارزش سخنان مسئولین به آنها مراجعه کنند تا معلوم شود چقدر اقتصاددان بوده اند .
پیشگویی باید مبتنی بر دلایل متقن باشد مثلا شخصی می گوید اگر این خودرو با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و از فلان مسیر هم برود پس از ۱۰ ساعت به مقصد می رسد . ولی کسی که نه خودرو را مشخص می کند نه مسیر و مسافت را اگر دست به پیشگویی بزند نباید از او پذیرفت . بعضی ها علاقه ی عجیبی به پیشگویی خصوصا در دنیای سیاست دارند تا ژست دانایی بگیرند در حالی که در چنین دنیایی اساسا پیشگویی کردن نشانه ی بی اطلاعی از ویژگی سیاست است که روی آن نمی توان حساب باز کرد خصوصا اگر پیشگویی کننده اهلیت نداشته باشد . صد البته کسانی که ترجیح می دهند به جای تحقیق و بررسی به دنبال پیشگویی بروند به کسانی شباهت دارند که اندازه نگرفته می برند و هزینه اشتباه خود را از قبل پرداخته اند و نمی توانند ادعای طلبکاری کنند !! .

همان گونه که یک ستاره شناس و رصد کننده ی آسمان می تواند بگوید در فلان روز سنگی آسمانی با فلان حجم و سرعت از فاصله چند میلیون کیلو متری زمین رد می شود ، پیشگویی های اقتصادی هم نیازمند دانش آست . بسیاری از مردم در جریان بورس فریب خوردند تا مشکل عد ه ای محدود حل شود .
علت این که عموم مردم دنبال حرف مفت می روند این است که سرانه مطالعه در کشور ما پایین است . کسی که اهل مطالعه باشد به سادگی جوگیر نمی شود و به دنبال نشانه ها و دلایل هر سخنی که می شنود می گردد و این خاصیت فرهنگ مکتوب است .
ریشه بسیاری از تحریف های تاریخی را باید در فرهنگ شفاهی و نقل سینه به سینه ی رویدادها جستجو کرد . دانش اقتصاد که دنیا بر اساس آن اداره می شود حساب و کتاب دارد لذا اداره امور اقتصاد را باید به اهلش سپرد . نگاه دانش بنیان زمانی بر همه ی امور حاکم می شود که هر کاری را به اهل آن واگذار کنیم .زیرا مدیر نااهل به دنبال همکاران و زیردستانی نااهل تر از خود می گردد که از او ایرادی نگیرند و این زنجیره از بالا به پایین سرایت می کند. حداقل اقتصاد را به اهلش بسپارید.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2973
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802588
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي