10:03:18 - جمعه 18 مارس 2022
هان ای دل عبرت بین
در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، زمانی که دکتر مصدق به علت تلاش برای ملی شدن صنعت نفت با بحران تحریم فروش نفت مواجه بود گارنر سفیر کبیر دولت آمریکا در ملاقاتی دست دکتر مصدق را به گرمی فشرد و قول داد از دولت ایران در برابر فشارهای دولت انگلیس حمایت کند و مشکل را حل نماید. اما پس از ورود به آمریکا دقیقا برخلاف وعده داده شده از انگلستان دفاع کرد و دست مصدق را در پوست گردو گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، فتحعلی شاه قاجار برای مقابله با فشار روس ها به ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه پناه برد و طی عهدنامه فین کن اشتاین، ناپلئون تعهد کرد که سپاهیان ایران را آموزش داده، تجهیزات نظامی مورد نیاز را تحویل دهد زیرا با روس ها منازعه داشت و عنقریب بود که وارد جنگ شود اما اینگونه نشد. چون ناپلئون طی معاهده تیلسیت که با روسیه بست کلاً عهدنامه فین اشتاین را از یاد برد و فتحعلی شاه در برابر فشار روس تنها ماند.
در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق، زمانی که دکتر مصدق به علت تلاش برای ملی شدن صنعت نفت با بحران تحریم فروش نفت مواجه بود گارنر سفیر کبیر دولت آمریکا در ملاقاتی دست دکتر مصدق را به گرمی فشرد و قول داد از دولت ایران در برابر فشارهای دولت انگلیس حمایت کند و مشکل را حل نماید. اما پس از ورود به آمریکا دقیقا برخلاف وعده داده شده از انگلستان دفاع کرد و دست مصدق را در پوست گردو گذاشت.
جنگ اخیر اکراین و تحریم روسیه توسط کشورهای عضو ناتو و متحدان آمریکا همزمان شد با مذاکرات برجامی در وین و توافق کشورهای ۱+۵ به مرحله نهایی رسیده بود که روسیه اعلام کرد توافق با ایران نباید منافع روسیه را نادیده بگیرد و آمریکا باید قول دهد که معاملات تجاری روسیه با ایران را مشمول تحریم ها نمی کند در نتیجه مذاکرات به تعلیق افتاد. در تاریخ سیاسی از این بدقولی ها و خیانت ها بسیار اتفاق افتاده است.
این رویدادها بسیار عبرت آموزند به قول حافظ:
«گره به باد مزن گر چه بر مراد وزد
که این سخن به مثل مور با سلیمان گفت…»
نکته دوم نتایج حمله نظامی روسیه به اکراین است که جهانی را تحت تأثیر قرار داده و در چند مورد عبرت آموز است.
یکم اینکه آمریکا به عراق و افغانستان حمله نظامی کرد، بسیاری از مدافعان را کشت. بسیاری از مردم و نظامیان را به گروگان گرفت و میلیون ها نفر را طی ۲۰ سال اشغالگری آواره کرد. هیچ کشور اروپائی و حتی سازمان ملل حملات نظامیان آمریکا را محکوم نکردند.
حملات بی امان عربستان و امارات به کشور یمن که ۷ سال تاکنون به طول انجامیده و میلیون ها نفر را در فقر و گرسنگی قرار داده ذره ای بر وجدان بشریت به اصطلاح متمدن تأثیر نکرده. گویی همه را خواب برده و چشم به روی خباثت های عربستان و متحدان آن بسته است اما حملات روسیه به اکراین به هر دلیل گرچه مقبول هر وجدان آگاهی نیست موجب شده آمریکا تحریم های پی در پی و سختی را بر روسیه اعمال نماید و کشورهای اروپائی دیگر نیز در پی آمریکا دست به تحریم زده اند بلکه روسیه را به عقب نشینی وا دارند.
نتیجه اینکه انسانیت که آمریکا و اروپا به آن اصالت داده و این اندیشه را به نام اومانیسم در بوق و کرنا کرده اند ملاک باورانه ای نیست زیرا در عمل می بینیم رنگ پوست، موقعیت جغرافیایی و استقلال طلبی و آزادگی زیر فشار نظامیان آمریکا و اروپا و اعضای ناتو رنگ باخته و مهم این است که منافع دولت های عضو ناتو و متحدان آمریکا حفظ شود.
این عبرت ها باید انسان های حقگو و حق جو را بیدار کند و بدانند که سیاست حربه و شمشیر دو دمی است که گاه زیر گلوی دشمن است و گاه زیر گلوی دوست.
بازی آمریکا و روسیه دو غول نظامی و اقتصادی عنقریب تمام خواهد شد و بازی دیگری شروع می شود. مهم این است که از این بازی سهم هر کدام چه میزان باشد تا به اتمام آن رضایت دهند.
سراسر تاریخ سیاسی و معاصر، حکایت های بسیاری از این بازی های خطرناک دارد کوسه ها ماهی ها را می خورند مگر آنکه ماهی های بزرگ تر و قوی تر از گزش دندان های آنها دور بمانند.
باید قوی شد و ماند. قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی سه ضلع مثلث امنیت اند که وابستگی ها را کاهش می دهند و اگر ایران تاکنون مانده و حفظ شده و در چهارراه چه کنم گرفتار نمانده خون استقلال طلبی است که در تن تک تک ایرانیان موج می زند و امروز نیز از پس سال ها درد و رنج ناشی از دفاع در شرایطی قرار داریم که دشمن را جرأت تجاوز نیست و این خود عبرتی برای همسایگان ماست. که اگر نیک بنگرند دست باید از اتحاد با آمریکا و هر کشور استعمارگر دیگری بکشند و روی پای خود بایستند، هرچند فشارهای نظامی و اقتصادی و انزوای سیاسی آنها را همانند ایران زیر بمباران تهاجم فرهنگی بگیرند.
امام علی(ع) فرمود: «بنده دیگری مباش زیرا خدا تو را آزاد آفریده است.»

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 250
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4871906
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي