17:52:49 - یکشنبه 3 دسامبر 2017
فرمانده مرزبانی ناجا در نشست با همتای جمهوری آذربایجان:
هیچ تردد غیرمجازی در مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان صورت نمی گیرد
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در نشستی با همتای جمهوری آذربایجانی خود گفت: بعضا در رسانه ها و براساس نظر بدخواهان مطرح می شود که تعامل مرزبانی دو طرف ضعیف است و یا ترددهای غیرمجازی صورت می گیرد ولی ما هر دو کشور اعلام می کنیم که هیچ تردد غیرمجازی در مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان صورت نمی گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از ایرنا، سردار قاسم رضایی روز یکشنبه در حاشیه نشست یک روزه دهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه همچنین کالاهای غیرمجازی از مرزهای کشور ایران و جمهوری آذربایجان منتقل نمی شود، افزود: این موضوع بخاطر هماهنگی و تعامل بین مرزبانان و همه دستگاه های ذیربط در مرزها حاصل شده است.
وی در این نشست که در تهران برگزار شد، تاکید کرد: مرزبانی های دو کشور روابط تعریف شده و مثال زدنی دارند به نحوی که در مرزهای مشترک دو طرف هیچ مشکلی نداریم.
وی اظهار داشت: ایران و جمهوری آذربایجان روابط دیرینه و تاریخی با هم دارند و فرهنگ مشترکی هم دارند همچنین دو کشوری هستند که مردم و دولتمردان آنها به همدیگر علاقه مند هستند و در بسیاری از جاها منافع مشترکی دارند.
سردار رضایی افزود: از طرفی هم این دو کشور مرزهای مشترک در دریای خزر و در خشکی با هم دارند و ما ۷۵۹ کیلومتر مرز مشترک در خشکی با جمهوری آذربایجان داریم و اینها ایجاب می کند که روابط و تعامل ما با هم بیشتر باشد.
سردار رضایی ادامه داد: در سال های گذشته به ویژه در ۱۰ سال گذشته روابطی که بین دو دولت و دولتمردان دو کشور بوده این روابط و تعامل بین مرزبانان نیز بوده است و سالانه در تهران اجلاس مشترک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار می شود. در کنار این، برخی مواقع در فرصت ۳ تا ۶ ماه در شهرهای مرزی مانند آستارا، پارس آباد و نخجوان این نشست ها برگزار می شود.

** مشکلی در مرزهای ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: امروز ناهماهنگی و مشکلی در مرزهای مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد و اعلام می کنیم که در مرزهای استان های گیلان، اردبیل و آذربایجان مشکلی نداریم.
وی خاطرنشان کرد: روابط به حدی حسنه و نزدیک است که تردد برای زائران اربعین حسینی برای بیش از هشت هزار نفر بسیار آسان انجام شد و تردد سایر مسافران، تجار و بازرگانان و حتی کسانی که برای تفریح و امور گردشگری می آیند تسهیلات فراهم است.

** مرز بیله سوار ۲۴ ساعته می شود
وی ادامه داد: اخیرا مسئولان وزارت اقتصاد و گمرک، جلسات هماهنگی برای ۲۴ ساعته شدن مرز بیله سوار داشتند و ما هم نشست هایی داشتیم و قرار شد این بستر به صورت میدانی در آستارا و بیله سوار را فراهم کنیم و آن روندی که در ۲۴ ساعته کردن مرزها وجود دارد هم اجرایی شود.
سردار رضایی همچنین اضافه کرد: برای ماه آینده قراردادی داریم و هماهنگی شده که در مرز آستارا، دو کشور نشستی بین مرزبانان داشته باشند و برای چگونگی اجرایی کردن ریل آهنی که آنجا احداث می شود برای تردد مسافران و کالاهایی که در مرز جابجا می شود، هماهنگی هایی صورت گیرد.
وی درباره دستاوردهای این سفرها برای مرزبانان دو کشور نیز گفت: همبستگی و تعامل بین دو کشور یکی از این دستاوردها است و زمانی که به مرزها می رویم مرزبانان درجه یک و دو ما، تعامل بالایی دارند و در همین هشت ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد نشست ها و ملاقات های مرزی دو طرف افزایش یافته است و در حدی است که بتوانند تعامل برادرانه را ارتقا دهند و ما مشکلی در موضوعات مرزی مشترک با جمهوری آذربایجان نداریم.
وی درباره تفاهم نامه و نشست امروز نیز گفت: ما توافقاتی را سال گذشته در باکو داشتیم که بخشی از آنها اجرایی شده است و چند بند آن اجرایی نشده بود و در جلسه امروز دوباره تاکید شده که اجرایی شود که از جمله مسابقات ورزشی بین مرزبانان در رشته های مختلف و نشست هایی بین معاونان مرزبانی برای تبادل اطلاعات و اخبار بین مرزبانان است، البته خوشبختانه چون مشکلی بین این دو طرف وجود ندارد هیچ موضوع خاص و تنشی میان دو کشور مطرح نیست.
فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: نشست های بین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان باعث شده که توافقات و تفاهم نامه ها آنقدر بالا برود و ما فقط نسبت به ارتقای اقدامات مثبت صحبت می کنیم.

** ۳۰ درصد افزایش تردد مسافران بین ایران و جمهوری آذربایجان
سپهبد الچین قلی اف رئیس سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان نیز در حاشیه این نشست در پاسخ به این سوال که درباره سفرهایی که به ایران داشته و روابط دیپلماتیکی که با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران داشتید را در چه سطحی ارزیابی می کنید و این مجموعه سفرها چه دستاوردی داشته است، گفت: سطح روابط و امنیت مرزها بسیار عالی بوده است و مرزهای مشترک ما، مرزهای دوستی و برادری است.
وی با بیان اینکه هیچ گونه مشکلی در مرزها وجود ندارد تصریح کرد: پس از انجام این ملاقات ها و دستاوردهای آن، تسهیل در تردد بوده است که آمارهایی در این زمینه وجود دارد و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۷ ، با ۳۰ درصد تردد مسافری و ترانزیتی مواجه بودیم که این رشد در سایه روابط و همکاری های متقابل حاصل شده است.
وی با بیان اینکه در این مدت نارضایتی و شکایت مسافران نیز نسبت به گذشته کمتر بوده است، اظهار داشت: تعداد مسافران از جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان و برعکس، در حال افزایش است و این افزایش رفت و آمدها نشان دهنده روابط دوستانه بین دو کشور است.
قلی اف افزود: امروز بین جمهوری آذربایجان و ایران مشکلی که قابل وصف باشد وجود ندارد و خوشبختانه هیچگونه مشکلی در مرزهای دو کشور نیست.
وی تاکید کرد: سال های متمادی است که این ملاقات ها و همکاری های متقابل بین مرزبانی ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد و روز به روز این روابط افزایش پیدا می کند و به طور قطع در آینده نیز این روابط توسعه می یابد.
رئیس سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان گفت: از دوست و برادرم سردار رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران تشکر و قدردانی می کنم و این روابط ما الگویی برای مرزبانان کشورهای دیگر است.
نشست یک روزه دهمین اجلاس مشترک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا و سپهبد قلی اف رئیس سرویس دولتی مرزبانی جمهوری آذربایجان در محل فرماندهی مرزبانی ایران در تهران برگزار شد.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3498
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803113
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي