خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/04/24 16:39
شناسه خبر : 29737

پیام سریال پایتخت در مورد مدافعان حرم از صدها منبر گویاتر بود/فضای مجازی تهدید نیست

امام جمعه بخش جعفرآباد مغان گفت: به نظر من پیامی را که سریال پایتخت 5 در موضوع داعش و اهمیت امنیت و قدردانی از مدافعان حرم داد از صدها منبر و خطبه گویا‌تر بود. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، حجت‌الاسلام محمد جواد باقری در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: در قرن ۲۱ که قرن ارتباطات نام دارد باید از تمام ابزار و امکانات مختلف برای برقراری این ارتباط استفاده کرد چه این ارتباط بر اساس ارتباط سنتی مردم و روحانیت یعنی منبر و خطابه باشد، چه ارتباط با استفاده از تکنولوژی و امکانات جدید باشد.

وی گفت: یک عالم دینی بخاطر اینکه همیشه مورد توجه و سوال مردم واقع می‌شود باید خود را به دانش و اطلاعات روز مجهز کند تا مصداق فرمایش امام صادق (علیه السلام) باشد: کسی که به زمانه و دوران خود عالم و آگاه باشد مورد هجوم شبهه‌ها قرار نمی‌گیرد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هنر و استفاده از ظرافت‌های زیبای هنری یقینا تأثیرش خیلی نرمتر و روانتر از بیان مستقیم و ساده است، ادامه داد: گاهی یک تابلوی نقاشی پیامی را به ما انتقال می‌دهد که شاید صدها ساعت صحبت و سخنرانی آن پیام را ندهد.

کارشناس سیاسی حوزه‌های علمیه استان اضافه کرد: گاهی یک شعر، یک داستان، یک متن ادبی، یک موسیقی و بخصوص در سال‌های اخیر یک فیلم سینمایی چنان اثری دارد که مفاهیم عالی را خیلی سریع و دلچسب‌تر به مخاطب القاء می‌کند.

باقری تصریح کرد: به نظر من پیامی را که سریال پایتخت ۵ در موضوع داعش و اهمیت امنیت و قدردانی از مدافعان حرم داد از صدها منبر و خطبه گویا‌تر بود، هر چند خیلی‌ها سعی کردند بگویند این سریال سفارشی بوده و خیلی هم به آن حمله کردند.

امام جمعه جعفرآباد افزود: فرض می‌کنیم که این فیلم سفارشی باشد مگر دروغ گفته یا حقیقت را وارونه جلوه داده؟ الان صد سال از جنگ جهانی اول و نزدیک هفتاد سال از جنگ جهانی دوم می گذرد و در طی این سالها نزدیک دویست فیلم با موضوع جنگ جهانی ساخته شده است، جنگی که بزرگترین جنایت بشری بوده هنوز هم با افتخار در مورد آن فیلم می‌سازند.

وی بیان کرد: آمریکا برای توجیه حضور خود در افغانستان و عراق فیلم می‌سازد، آن وقت ما برای افشای جنایت یک گروه تروریستی مثل داعش فیلم می‌سازیم به جای تحسین این همه تخریب می‌کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: البته این نشان می‌دهد که این سریال و فیلم‌های امثال آن پیامشان را به خوبی رسانده‌اند که این همه بر علیه آن‌ها موضع‌گیری وجود دارد و این نشانگر قدرت سلاح هنر است که متاسفانه در جامعه ما و بین مسؤولان خیلی کم از این قدرت استفاده می‌شود.

مرغ همسایه طاووس است

کارشناس سیاسی حوزه‌های علمیه استان تاکید کرد: یک ایده ایی از طرف برخی از مسؤولان مطرح هست مبنی بر اینکه  “مرغ همسایه غاز است ” و مردم به برنامه‌ها و شبکه‌های خارجی  بیشتر گرایش دارند و گویا صفر تا صد اشکال متوجه مردم هست، که این حرف نادرستی است.

باقری عنوان کرد: در این دوران باید بگوییم مرغ همسایه طاووس است، چون واقعا جذابیت ظاهری رسانه‌ها و ماهواره و برنامه‌های آنها زیبا و فریبنده است و گاهی طوری به مردم القاء می‌کنند که هر آنچه خارجی هست ترگل و ورگل است و هر آنچه داخلی هست بد و کریه است، نمی‌شود همه تقصیر را گردن مردم انداخت.

وی بیان داشت: جامعه یک نیازهایی دارد که وقتی از داخل تأمین نشود مردم در جای دیگر سراغ آن می روند، البته در سال های اخیر کارهای خوبی هم در رسانه ملی و برنامه های آن صورت گرفته که به اصطلاح مشابه برنامه‌های خارجی و ماهواره‌ای مانند استیج‌ها و استندآپ‌ها را در داخل بسازند که نیاز مردم برطرف شود ولی باز هم جای کار و تقویت محتوای برنامه‌ها وجود دارد تا انشالله کسی نیازی به برنامه‌های ماهواره‌ای نداشته باشد.

کارشناس سیاسی حوزه‌های علمیه استان تشریح کرد: ما حتما باید این نکته را در نظر بگیریم که در دنیای ارتباطات بخصوص در شبکه جهانی اینترنت سرعت حرف اول را می‌زند و همه دوست دارند در این شبکه جهانی به کل جهان متصل بشوند لذا این بدیهی است که پیام‌رسان‌ها یا برنامه‌های ارتباطی بین‌المللی مانند فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام، که امکان ارتباط نامحدود را دارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: بطور تخصصی یقینا محصولات داخلی مشابه به دقت یا شباهت دقیق تکنولوژی مادر نخواهند بود ولی باید سعی کنیم سادگی و ظرافت و سرعت بالا را در مشابه‌های داخلی ایجاد کنیم که مردم به آن اقبال و علاقه پیدا کنند، البته باید حس تعصب ملی را هم تقویت کنیم که از پیام‌رسان داخلی استقبال خوبی صورت گیرد.

متاسفانه برخی از مسؤولان استان اردبیل فضای مجازی را یک تهدید می‌دانند

امام جمعه جعفرآباد مغان گفت: برخی از مسؤولان استان اردبیل فضای مجازی را یک تهدید می‌دانند در حالیکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های سال‌های قبل فرمودند بنده اگر رهبر کشور نبودم فعالیت در فضای مجازی را به عنوان شغل برای خودم انتخاب می‌کردم.

وی مطرح کرد: این تناقض نشان دهنده کم‌اطلاعی مسؤولان در تمییز کل فضای مجازی با برخی از جزییات گاها مشکل‌دار آن است که باید سعی کنیم این مساله بیشتر جا افتاده شود.

کارشناس سیاسی حوزه‌های علمیه استان گفت: فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده چرا که آثار و نتایج پیام‌ها و تبلیغات آن در زندگی و اجتماع ما اثر دارد و این اهمیت قضیه را صد چندان می‌کند و بالاخره هر چیزی هم تهدید دارد و هم فرصت، هنر این است که ما تهدید را به فرصت تبدیل کنیم اگر بخواهیم فقط القاء کنیم که آقا این تهدید است، خطر است این نشانه ضعف ما در مدیریت این فضا است.

وی افزود: اگر همین فضای مجازی نبود الان صحبت من با شما چگونه به دست هموطنان ما می‌رسید؟ باید این فضا را با نظارت دقیق و مدیریت صحیح اداره کرد دقیقا همان کاری که رهبر معظم انقلاب فرمودند.

ضعف مدیریت و نظارت بر فضای مجازی در کشور حاکم است

باقری تصریح کرد: در جایی خواندم که یکی از موافقان فیلترینگ تلگرام گفته بود: تلگرام از پیام‌رسان به رسانه تبدیل شده است. باید از مسؤولین امر پرسید واقعا چرا؟
زمانی که همه از سایر پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کردند، چیزی به نام کانال در آن‌ها وجود نداشت و هر گروه هم تعداد محدودی عضو می‌توانست داشته باشد، اما در تلگرام این محدودیت‌ها برداشته شده بود و وسعت عملکرد بسیار بالا بود، دسترسی راحت به اخبار و مطالب آموزنده بستر خوبی بود که روز به روز اعضای تلگرام بیشتر و بیشتر شود.

وی ادامه داد: اشکال کار ما اینجا بود که وقتی مسؤولین این همه توسعه و گسترش عضویت در تلگرام را دیدند هیچ کاری برای کنترل یا محدود کردن آن نداشتند و به راحتی کانال‌ها و گروه‌های مخرب اعتقادی، اخلاقی و سیاسی هم رشد کرد و وقتی که کار از کار گذشته بود هر از گاهی بحث فیلتر را پیش می‌آوردند و مدتی تلگرام می‌شد بحث اول کشور که آیا می‌ماند یا می‌رود و مدتی ذهن مردم با آن مشغول می‌شد و این مساله مدام تکرار می‌شد.

کارشناس سیاسی حوزه‌های علمیه استان گفت: حالا فرض کنیم تلگرام رفت، فردا یک نرم افزار جدید می‌آید. همانطور که وی‌چت، تانگو، وایبر، بیتالک و … آمدند و رفتند، اتفاقی هم نیفتاد ولی آنچه پا برجاست ضعف در نظارت و کنترل این نرم افزارهاست که متاسفانه میدان را جوری خالی کرده‌اند که یک کانال ضدانقلاب خارج از کشور اخبارش از رسانه ملی ما معتبرتر و محبوب‌تر می‌شود و با چند تا پیام و کلیپ چند روز کشور را به آشوب می‌کشد.

گفتگو از مسعود لاهوت