13:47:53 - سه‌شنبه 18 آوریل 2017
تحلیل انتخاباتی؛
کاندیداهای پیشتاز دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر پارساباد کدامند؟
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان پارساباد با ثبت نام حدود ۹۰ نفر از نامزدهای این دوره از انتخابات برای رقابت و کسب ۷ کرسی پارلمان محلی و دریافت جواز ورود به ساختمان جدیدالاحداث این شهرستان، وارد فاز جدیدی شده است.

ارس رسا – رضا ا میرپور / انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان پارساباد با ثبت نام حدود ۹۰ نفر از نامزدهای این دوره از انتخابات برای رقابت و کسب ۷ کرسی پارلمان محلی و دریافت جواز ورود به ساختمان جدیدالاحداث این شهرستان، وارد فاز جدیدی شده است.
به رغم تمام قصور ،کوتاهی ، نارسایی ها و نارضایتی هایی که از ادوار گذشته خصوصا دور چهارم شورا در پارساباد شاهد بودیم،از استقبال و شور و شوق گذشته از جانب مردم نه تنها کاسته نشده،بلکه افزون تر هم شده است چرا که تحولات و کنش های روز جامعه و تحرکات کاندیداها و طرفداران آنان حاکی از این واقعیت انکارناپذیر است.
مطابق با قوانین و آیین نامه های اصلاح شده در قوه مقننه و مجریه شهرستانهای زیر ۵۰ هزار نفر باید با تعداد ۷ نفر از منتخبین مردم جهت حضور در پارلمانهای محلی که شامل شهر پارساباد نیز میباشد،باید رقابت نمایند که این تعداد در مقایسه با ادوار گذشته از ۹ به ۷ تقلیل یافته است و عرصه را برای منتخبین تنگ تر کرده است.
در این میان آرایش کاندیداها جهت رقابت و کسب کرسی های پارلمان در نوع خود جالب توجه و تعمل است حضور حداکثری کاندیداها از هر طیف و قشر و لایه ای نه تنها عرصه را برای رقابت تنگ تر میکند،بلکه کیفیت و نحوه گزینش منتخبین از میان داوطلبان را نیز سخت و دشوار می نمایاند.
در چنین شرایطی تحلیل و دیدگاه هر فرد و گروهی از کاندیدای پیشتاز و قَدَر ادبیات متفاوت و دیدگاه و نقطه نظرات متعددی بوده و تفکرات خاص خود را دارد چرا که نظر و ایده هر کس نسبت به طیف و کاندیدای مورد علاقه اش متفاوت و از منظر فردی میباشد.
فلذا علیرغم تمام معذوریت ها در شمایی کلی آداب و رسوم خاصی برای تشخیص کاندیداهای منتخب و پیشتاز در بین شهروندان مرسوم است که میتوان تا حدودی میزان استقبال از کاندیداهای پرطرفدار و محبوب را در مقایسه با سایر نامزدها تشخیص داد.
بر این اساس نامزدهایی که نسبت به کاندیداهای جدید و جویای نام مسبوق به سابقه بوده و از اسم و رسم و وزن سیاسی بالاتری برخوردار هستند وضعیت ایده آل تری دارند،اما بدون احتساب منتخبین دور چهارم که شانس شان نسبت به دیگر نامزدها در زمره پایین تری قرار دارد.
اگر چه برخی از نامزدهای جوان و جویای نام که برای اولین بار شانس حضور در رقابت را پیدا کرده اند از اقتدار و صلابت کم نظیری برخوردارند.
فی البداهه به این کاندیداهای جوان و جویای نام و باسابقه و شخصیت کاریزماتیک برخی نامزدها و طرفداران دارای افکار و عقاید سنتی ، متعصب و طایفه سالار را نیز بیفزایید که البته کم هم نیستند و بی بر و برگرد نیمی از کرسی های پارلمان شهری را به خود اختصاص خواهند داد.

فحوی سخن اینکه به نظر میرسد دوره پنجم شوراها در پارساباد با توجه به آرایش و هسته کاندیداها تجربه ای کاملا بدیع و غیر قابل پیش بینی میتواند باشد که نقش تجربه و تخصص به لطف سرخورگی های ناشی از فعل و انفعالات ادوار گذشته و همچنین تبلیغات مدون و با برنامه در سایه رسانه های جمعی و گروهی در آن پررنگ و بالعکس نقش ریخت و پاش های مادی و تعصبات کورکورانه خویشاوند سالاری کم رنگ و بلا اثر خواهد بود.
عندالاقتصاء باید منتظر ماند و دید علیرغم تمام بد عهدی ها و معضلات ناشی از انتخابات غیراصولی و غیرعقلانی در ادوار گذشته که جامعه درگیر آنها شده،آیا مردم باز هم چشم بسته عمل کرده و به ندای دل خویش لبیک خواهند گفت،یاک بقای دلدادگی و دل سپردگی ناشی از احساسات زودگذر درونی را به تعقل گرایی و شایسته سالاری وا خواهند داد؟؟؟؟

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 606
  • بازدید دیروز: 7817
  • کل بازدیدها: 4945448
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي