20:41:22 - جمعه 4 مه 2018
کوچ عشایر مغان ثبت جهانی می شود
اردبیل – ایرنا – معاون امور هماهنگی عمرانی استاندار اردبیل گفت: کوچ عشایر مغان بعنوان میراثی ارزشمند و معنوی به ثبت ملی رسیده و برای ثبت جهانی آن در یونسکو تلاش می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ بهروز ندایی روز جمعه در جشنواره کوچ عشایر مغان در شهر جعفر آباد بیله سوار مغان افزود: مستند سازی ، تحقیق و تدوین اسناد و مدارک لازم در این زمینه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه عشایر دارای مشکلات اساسی در ارتباط با آب ، راه و زمین می باشند، گفت: این قشر بعنوان مرزداران وفادار ایران اسلامی نقش مهمی در تامین امنیت و خودکفایی اقتصادی کشور دارند و تلاش برای رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها ضروری است.
او با اشاره به اختلاف های موجود بین عشایر منطقه با شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس اظهار کرد: رفع مشکلات عشایر منطقه با این شرکت ها و نیز منابع طبیعی در حال پیگیری است.
معاون استاندار اردبیل همچنین به موضوع حقابه مغان از رودخانه ارس اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید کار کارشناسی صورت گیرد، حقابه منطقه مغان در ارس بیشتر از دیگر استان های ساحلی این رودخانه می باشد و برای احیای آن تلاش می شود.
ندایی به قابلیت های کشاورزی ، باغی و دامپروی منطقه مغان اشاره کرد و گفت: برای ایجاد ارزش افزوده و صدور محصولات کشاورزی منطقه به خارج از کشور نیاز به احداث و ر اه اندازی صنایع تبدیلی می باشد.
او اضافه کرد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی نیز در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی تحولی در منطقه مغان ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین گفت: امسال مطالعه راه آهن اردبیل- پارس آباد انجام می شود و برای این منظور در بودجه ردیف اعتباری دیده شده است.
شکور پور حسین ‌نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار مغان نیز در این جشنواره گفت: حقابه منطقه مغان از ارس مطالبه مردمی بوده و نمایندگان تلاش دارند آن را احیا کنند.
وی با بیان اینکه بیمارستان ۶۰ تختخوابی پارس آباد مغان با سرعت در حال اجرا بوده و در مراحل پایانی می باشد ، بیان کرد: برای اجرای این طرح ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ایجاد ردیف اعتباری برای مطالعه و اجرای راه آهن اردبیل – پارس آباد مغان و منطقه آزاد تجاری ، صنعتی را ۲ طرح مهم و تحول ساز در منطقه ذکر کرد و افزود: با عملیاتی شدن این طرح ها چهره اقتصادی منطقه دگرگون خواهد شد.
هشتمین جشنواره ملی کوچ عشایر با محوریت معرفی آداب، رسوم و فرهنگ و توانمندی های مختلف زندگی و کوچ عشایر روز جمعه در شهر جعفر آباد از توابع شهرستان بیله سوار مغان برگزار شد.
در این جشنواره طوایف ۴۳ گانه عشایر استان اردبیل و نیز چند استان عشایرنشین همجوار ظرفیت‌ های اقتصادی و فرهنگی خود را به نمایش گذاشتند.
برگزاری بازی های بومی ، محلی و ورزشی ، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و فرآورده های لبنی، معرفی دستاوردها و توانمندی های زندگی عشایری ، برپایی آلاچیق، آیین ‌ها و موسیقی سنتی عشایر، برگزاری کوچ عشایر و مراسم عروسی به صورت نمادین و تجلیل از پیشکسوتان از جمله برنامه های این جشنواره بود.
جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از ۸۰ هزار نفر و در قالب ۱۵ خانوار بوده که به نگهداری ۱٫۵ میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶٫۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله ۱۲ هزار تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.

 

ایرنا

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 345
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872001
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي