11:30:52 - جمعه 12 فوریه 2021
گام های بلند توسعه شرکت ملی پارس با اکبر محمدزاده
اکبر محمدزاده بعد از حضورش در شرکت ملی پارس در قامت مدیرعامل این شرکت؛ نظر به سوابق و تجارب ارزشمندی که در طول دوران خدمت کسب کرده بود همچنین آشنایی با هژمونی و اقلیم و شرایط منطقه بخصوص بهره مندی از مشاوره های مشاوران زبده و کارکشته حوزه کشاورزی تمرکز خویش را در راستای شناسایی ارقام پر بازده و سازگار با شرایط اقلیمی از جمله محصولات استراتژیک منعطف کرد.

اکبر محمدزاده بعد از حضورش در شرکت ملی پارس در قامت مدیرعامل این شرکت؛ نظر به سوابق و تجارب ارزشمندی که در طول دوران خدمت کسب کرده بود همچنین آشنایی با هژمونی و اقلیم و شرایط منطقه بخصوص بهره مندی از مشاوره های مشاوران زبده و کارکشته حوزه کشاورزی تمرکز خویش را در راستای شناسایی ارقام پر بازده و سازگار با شرایط اقلیمی از جمله محصولات استراتژیک منعطف کرد.
با توجه به نیاز مصرفی کشور به مواد غذایی و بالا بردن عملکرد محصولات و همچنین کمبود آب در کشور، بدیهی است افزایش عملکرد در واحد سطح، باید با صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب مصرفی انجام شود که این استراتژی به سرعت جایگزین سیاست های قبلی گردید.
از این رو عمده تمرکز اصلی شرکت در حوزه زراعت معطوف افزایش عملکرد در واحد سطح و نظیر اقدامات به نژادی و به زراعی شد که نهایتا منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح شده است.

اهمیت استراتژیک ذرت و روند توسعه کشت آن در منطقه، شناسایی ارقام پر محصول ذرت و تعیین شرایط مناسب کشت آن ها از جمله تراکم مناسب از عوامل اصلی و اساسی در تولید محصول می باشد که تاکنون در منطقه بررسی نشده بود مضاف بر اینکه شناخت و درک کامل از عوامل محیطی در یک منطقه از قبیل درجه حرارت های حداقل و حداکثر، طول روز، شدت نور و غیره برای انتخاب مناسب یک رقم مهم می باشد که همگی با حضور مدیریت جدید به سرعت جایگزین استراتژی و دستورالعمل های پیشین گردید.

همچنین افزایش تولید گندم از طریق توسعه سطح زیر کشت به دلیل محدودیت اراضی مستعد کشاورزی راه کاری مطمئن محسوب نمی شود. از این رو، یکی از موثرترین راه ها تلاش برای ارتقای عملکرد در واحد سطح است.گندم به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذائی و مهمترین محصول زراعی در کشور ما از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد و رشد روزافزون جمعیت نیز بر ضرورت افزایش تولید آن می افزاید. این محصول در سراسر جهان دارای ارزش استراتژیک فوق العاده ای است و ملاحظات غیر اقتصادی از جمله احتمال تبدیل آن به حربه ای سیاسی ،کشورهای وارد کننده را ناگزیر به افزایش تولید داخلی گندم ساخته است.در این میان ضرورت افزایش تولید گندم در ایران نیز بنا به ملاحظات سیاسی و اقتصادی در سالهای اخیر نمود بیشتری یافته است، بطوریکه یکی از اهداف مهم سیاست کشاورزی کشور و متعاقبا شرکت پارس، خودکفائی و بی نیازی از واردات گندم بوده و برنامه های متعددی برای دستیابی به این هدف راهبردی تدوین شده و اجرایی شده است.

بذر مهمترین نهاده تولید است و نقش زیادی در افزایش یا کاهش محصول دارد، بذور آلوده پس از کاشت با رشد خود گسترش عوامل بیماری زا را نیز بهمراه داشته و با نفوذ به سنبله محصول موجب آلودگی دانه و در نتیجه بذر سال بعد خواهد شد. از این رو انتخاب بذر سالم، بوجاری و ضدعفونی بذر در شرکت ملی پارس و زیر نظر کارشناسان کارآزموده مراحلی است که به دقت و به شکل مکانیزه و دخالت انسان در دستور کار قرار داده شده و بالطبع در افزایش عملکرد گندم و ذرت ولکزا نیز نقشی بسیار مهم ایفا نموه است.در کنار این مسائل عملیات آماده‌سازی زمین نیز از اصول بهره‌وری و افزایش راندمان محصول در واحد سطح است و به همین منوال کشت تاخیری، کاهش عملکرد در واحد سطح را ایجاد می‌کند که همگی از برنامه های راهبردی شرکت پارس در دستیابی به اهداف عالیه محسوب می شود.

آنچه در نگاه کلی می توان ذکر کرد آن است که افزایش تولیدات کشاورزی بواسطه افزایش سطح کشت ، بهبود عملکرد ویا تلفیقی از این دو امکانپذیراست. هر چند متغیرهای مختلف اقتصادی ،فنی و زراعی در افزایش تولیدات کشاورزی تعیین کننده هستند اما تمامی این متغیرها تاثیر نهائی خود را با تاثیر بر تغییرات
سطح کشت و بهبود عملکرد نمایان می سازند.بهبود عملکرد در واحد سطح بسیار حائز اهمیت است و کمترین آثار وتبعات نامطلوب اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد . حال آنکه توسل به راهکار توسعه سطح کشت می تواند تبعات نامطلوبی را بدنبال داشته باشد که بدیهی ترین آنها کاهش سطح کشت و تولید
محصولات رقیب ،افزایش قیمت سایر محصولات و استقرار نظام تک کشتی می باشد که پیشتر در شرکت پارس پیش بینی شده است.با توجه به نیاز مصرفی کشور به مواد غذایی و بالا بردن عملکرد محصولات و همچنین کمبود آب در کشور، افزایش عملکرد در واحد سطح، باید با صرفه جویی در مصرف آب و همچنین افزایش بهره‌وری آب مصرفی انجام شود که از سیاست های مورد تاکید مدیریت محسوب می شود.
از این رو عمده تمرکز اصلی شرکت در حوزه زراعت افزایش عملکرد در واحد سطح و نظیر اقدامات به نژادی و به زراعی شد که باعث افزایش عملکرد در واحد سطح شده است.
تحقیقات بعمل آمده توسط کارشناسان ذی ربط در شرکت پارس اثبات نموده است که یکی از راه های افزایش عملکرد دانه، تنظیم تراکم بوته در واحد سطح می باشد. مطالعات در این شرکت نشان داده که روابط بین عملکرد اقتصادی با تراکم گیاه، متفاوت از عملکرد بیولوژیکی و تراکم است.

با توجه به موارد کلی بالا می توان گفت موفقیت هــای شرکت در سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است.
شرکت در سالی که از طرف مقام عظمای ولایت به «جهش تولید» مزین و همچنین در راستای سیاست های کلی نظام و دولت محترم تدبیر و امید در جهت افزایش عملکرد در واحد سطح تلاش مجدانه ای داشته و الحمدلله موفقیت هایی نیز در این زمینه بدست آورده است که در مقایسه با متوسط تولید منطقه، استان و کشور نیز سرآمد بوده که ذیلا به طور اختصار به آنها اشــاره می شود
.
جایگاه شرکت در بین رقیبان:
جدول مقایسه ای عملکرد خالص در هکتار شرکت پارس و جایگاه آن در بین رقیبان درسال زراعی ۹۹-۹۸
همانطورکه در تصویر ملاحضه می‌شود، بازدهی و عملکرد تولیدات شرکت پارس در انواع محصولات نسبت به سایر رقیبان بالاتر است که این نشان از برنامه ریزی و تدوین راهکارهای عملی و مناسب زیر نظر مدیر عامل و مهندسین و کارشناسان این شرکت بوده است که روز به روز با سیر صعودی و پیشرفت در واحد سطح کارکرد شرکت را به منصه ظهور و مقایسه می گذارد عملکردی که بی اغراق با نتایج به دست امده از دیگر کشورهای توسعه یافته و صنعتی در طراز اول جهانی بالاتر بوده و بدین شکل خود را بروز و ظهور داده است.

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3305
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802920
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي