13:51:00 - چهارشنبه 8 آگوست 2018
گرامیداشت روز خبرنگار به سبک سرپرست فرمانداری پارس آباد
در شرایطی که تمامی شهرها و مراکز استانها و شهرستانها همانند همه ساله در تجلیل از خبرنگارن رسمی و پیشکسوت سنگ تمام گذاشته و بطور رسمی تجلیل نمودند، بر خلاف تمامی شهرها و مراکز استانهای جای جای نقاط ایران امسال در روز خبرنگار بجای تجلیل از پیشکسوتان و اعضای رسمی اصحاب رسانه و مطبوعات در شهرستان پارس اباد از تعدادی فعالان تلگرامی که طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی جزو مصادیق مجرمانه محسوب میشود،تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ داستان از آنجایی نشات میگیرد که چند روز قبل از روز خبرنگار سرپرست فرمانداری پارس آباد پس از اطلاع از تعداد خبرنگاران حاضردر روز خبرنگار به لیست بلند بالای معرفی شده، معترض شده و دستور کاهش لیست و دعوت از خبرنگاران رسمی را درخواست میکند،اما از آنجایی که برخی از خبرنگاران در اعتراض به قرار گرفتن نام شان در بین تعدادی فعال تلگرامی معترض میشود، سرپرست فرماندار نیز در راستای دفاع از حقوق خبرنگاران رسمی وعده تجلیل جداگانه از خبرنگاران رسمی و پیشکسوت را تدارک می بیند تا اینکه در شب قبل از روز خبرنگار و پس از ارسال دعوت نامه به دلیل اعتراض تعدادی تلگرامی در فضای تلگرام که حتی مفهوم فعال رسانه ای و خبرنگار رسمی را تشخیص نمی دهند، سرپرست فرماندار پارس اباد ضمن عقب نشینی از موضع رسمی خود،از تدابیر اتخاذ شده اظهار بی اطلاعی کرده و از مراسم مشترک تجلیل، متشکل از فعالان تلگرام و خبرنگاران رسمی خبر میدهد.

مصداق مشت نمونه خروار است نشاندهنده تطابق عملکرد کنونی هر فرد نسبت به واکنش ها و تصمیمات آینده آنان است. مسئولی که بواسطه نارضایتی چند نفر در فضایی غیر رسمی چند ساعتی روی وعده خود پایبند نبوده و در اعتراض به یک یادداشت التقاطی از مواضع خود عقب نشینی کرده و ناتوان از ارائه یک پاسخ درخور شان است،انتظار بیشتری بعنوان یک مقام مسئول نمیتوان از آنها در مواقع لزوم و مسائل رسمی داشت.

واقعیت اینجاست که نتیجه و عواقب یک انتصاب بر گرفته از زد و بندهای سیاسی به عواقبی بیشتر از این منجر نمی شود و نمیتوان انتظار دفاع از حق و حقوق شهرستان در قبال اژدهاهای هفت سر و قلدرهای سیاسی را داشت و اگر ۴۰ سال است که شهرستان پارس آباد و کل مغان علیرغم پیشتازی تمامی جغرافیای ایران زمین، هر روز بیشتر از دیروز به عقبتر بر گشته و پس روی میکند، نتیجه اینچنین انتصابات سیاسی و غیر معقول در سایه زد و بندهای سیاسی است.

اشاره به تبعیض و تبانی میان فعالان تلگرامی نیز بوضوح در این جلسه مشهود است و اگر قرار بر دعوت از فعالان تلگرام می بود می بایست از چند ده هزار نفری که بطور رسمی شب و روز در فضای تلگرام فعالیت مینمایند،میبایست دعوت بعمل  آمده و تجلیل می شد.

در پاسخ به برخی خبرنگار نماهای خود خوانده هم که هنوز فرق میان فعال مجازی و خبرنگار رسمی را نمیدانند، یادآور میشویم که :

  • تعهد و مسئولیت پذیری خبرنگاران رسمی نسبت به ارگانها و نهادهای رسمی و قانونی کشور جزو اولین تفاوت ها میان خبرنگاران رسمی و فعالان تلگرامی است.
  • عمل به رسالت حرفه ای در شرایطی که از نظر تلگرام نشینان معنا و مفهوم روشنی ندارد برای خبرنگاران رسمی بعنوان چراغ هدایت و الگوی عملی در فعالیت حرفه ای شان محسوب می شود.
  • اخبار و اطلاعات مندرج و منتشر شده در منابع رسمی و خبری از سوی خبرنگاران بعنوان اسناد رسمی قابل استناد و قانونی محسوب شده و دارای کدهای شناسایی میباشد، در شرایطی که مطالب و اخبار کانالهای تلگرامی نه تنها هیچ اعتباری ندارد،بلکه در مواقعی موجب تشویش و تحریص نیز می شود.
  • و اینکه قاطبه خبرنگاران رسمی مسلح به آموزشها و علوم و فنون مربوط به فعالیت حرفه ای خود هستند، در شرایطی که اکثر قریب به اتفاق تلگرامی ها از چنین امتیازی بی بهره بوده، حتی طبق شواهد و قرائن کپی پست کار بوده و از تدوین خبر و یا تحلیل و یادداشت و … عاجز بوده و مطالب منتشر شده در منابع رسمی را کپی و انتشار می دهند.

 

فحوی سخن اینکه در هیچ نقطه از ایران اسلامی غیر از خبرنگارانی که بطور رسمی از سوی مراجع ذی صلاح بعنوان خبرنگار شناخته شده اند، در مراسمات و رویدادهای رسمی اجازه حضور و اطلاع رسانی به هیچ یک از اقشار و گروههای دیگر داده نمی شود و تنها در این شهرستان است که با تبعیض و تبانی و فشار معدود افراد منتسب به نماینده و … به این مسائل دامن زده می شود در واقع  قیاس چند فعال تلگرامی که از فرط بیکاری و برای دل مشغولی و یا تخریب و ثنا گویی به سمت این شبکه مجازی و غیر رسمی پناه آورده اند،با خبرنگارانی که بدون چشم داشت ،شب و روزشان در دفاع از حق و حقوق شهروندی مردم و نقد و انتقاد در راستای توسعه و پیشرفت جامعه قدم بر میدارند،قیاس مع الفارغ بوده و شان منزلت این قشر را نباید فدای موقعیت سیاسی و کرسی مدیریت کرده و به این راحتی صرف نگرانی از  یک انتقاد غیر معقول زیر سوال برده شود.

 

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان پارس آباد

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1441
  • بازدید دیروز: 9569
  • کل بازدیدها: 4938466
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي