12:27:58 - سه‌شنبه 18 جولای 2017
گزارش// تحولات چشمگیر اقتصادی و جمعیتی با تکمیل پایاب سد خداآفرین
با تکمیل طرح پایاب سد خداآفرین شاهد تحولات چشمگیری در رشد جمعیت برخی شهرهای مغان و بهبود اکوسیستم منطقه خواهیم بود.

طرح پایاب سد خدا آفرین که از سوی استاندار اردبیل به عنوان مگاپروژه یاد می شود، مهمترین سرمایه گذاریهای زیربنایی دولت بعد از انقلاب اسلامی در استان اردبیل به شمار می رود.

این پروژه که گفته می شود تکمیل آن به منزله ایجاد دشت مغانی جدید در استان اردبیل است ، بزرگترین پروژه اقتصادی در حال اجرا در شمالغرب کشور لقب گرفته است.

گزارش// تحولات چشمگیر اقتصادی و جمعیتی با تکمیل پایاب سد خداآفرین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، اجرای پروژه بزرگ پایاب سد خداآفرین در استان اردبیل، در سال ۹۳ و به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب برای اهتمام ویژه دولت برای مهار آبهای مرزی ، جان تازه ای گرفت و از آن زمان تا کنون روند تکمیل این پروژه با سرعت به پیش می رود.

به گفته مجید خدابخش استاندار اردبیل، دولت یازدهم در بودجه سال ۹۶ بالاترین اعتبار مالی تاریخ پروژه پایاب سد خداآفرین را به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است و علاوه بر این ۳۰۰ میلیون دلار از محل ذخایر ارزی به این پروژه تخصیص یافته است.

سومین شبکه آبرسانی بزرگ کشور

نماینده مجری شبکه های فرعی طرح آب های مرزی در استان اردبیل با بیان اینکه ۵۲ کیلومتر از طول کانال سد خداآفرین در استان آذربایجان گزارش// تحولات چشمگیر اقتصادی و جمعیتی با تکمیل پایاب سد خداآفرینشرقی و نزدیک به ۹۶ کیلومتر آن در استان اردبیل قرار گرفته است گفت: شبکه آبرسانی پایاب سد خداآفرین به لحاظ وسعت در سطح کشور بعد از شبکه ۵۰۰ هزار هکتاری خوزستان و ۶۵ هزار هکتاری کرمانشاه سومین پروژه وسیع در حال احداث است .

اسدا… محسن زاده در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با خاطرنشان کردن اینکه با توجه به غنای خاک منطقه مغان ، ارزش افزوده حاصل از کشت اراضی پایاب خداآفرین به ازای هر هکتار در مغان بسیار بیشتر از طرح های مشابه سایر استانها خواهد بود اظهار کرد: بدون تردید با اجرای این پروژه عظیم ، مغانی دیگر و مدرن تر در حال تولد است و این پروژه بعد از احداث شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس، دومین سرمایه گذاری کلان دولت ایران در منطقه مغان در طول تاریخ است.

وی با خاطرنشان کردن اینکه تاکنون کل اراضی زیر کشت آبی در استان اردبیل به ۴۰ هزار هکتار نرسیده است افزود: تکمیل سد خداآفرین تا پایان سال ۹۷ به تنهایی حداقل ۴۵ هزار هکتار از اراضی شمال استان را تبدیل به کشت آبی خواهد کرد و در توصیف عظمت طرح پایاب خداآفرین همین بس که در کل این پروژه مجموعا یک هزار و دویست دستگاه آبیاری بارانی (سنترپیوت) نصب خواهد شد حال آنکه تاکنون در کل کشور این اندازه دستگاه آبیاری پیشرفته نصب نشده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی پایاب سد خداآفرین به ۶۰ درصد رسیده است گفت: عملیات اجرایی این پروژه در دهها کارگاه مختلف به صورت همزمان در حال انجام است به گونه ای که در مجموع کارگاههای جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در طرح پایاب سد خداآفرین بالغ بر سه هزار نفر مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، عدیل سروی با بیان اینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین در این پروژه به کار گرفته شده است افزود: با این سرعتی که اجرای این پروژه پیش می رود تا آخر سال ۹۷ کل پایاب سد خداآفرین تکمیل می شود و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد و امسال هم بخشی از اراضی که شبکه آبرسانی آن کامل شده است، زیر کشت آبی رفته اند.

گزارش// تحولات چشمگیر اقتصادی و جمعیتی با تکمیل پایاب سد خداآفرین

افزایش قابل توجه تولیدات کشاورزی

مدیر کل جهاد کشاورزی استان وسعت شبکه پایاب سد خدآآفرین در استان اردبیل را حدود ۶۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با بهره برداری گزارش// تحولات چشمگیر اقتصادی و جمعیتی با تکمیل پایاب سد خداآفرینکامل از این پروژه ، معادل شبکه موجود در دشت مغان، بر اراضی زیر کشت آبی افزوده خواهد شد با این تفاوت که شبکه پایاب سد خداآفرین بسیار مدرن تر و به روز تر از شبکه قدیمی خواهد بود.

سروی اولین تاثیر بهره برداری از پایاب سد خداآفرین را افزایش قابل توجه تولیدات زراعی ، باغی و دامی استان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر مجموع کل تولیدات کشاورزی استان اردبیل بالغ بر چهار میلیون و پانصد هزار تن است که با بهره برداری کامل از شبکه پایاب خداآفرین ، سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بر میزان تولیدات کشاورزی استان افزوده خواهد شد و این افزایش معادل یک سوم تولیدات کشاورزی فعلی در کل استان است.

این مسئول دستیابی به پایداری تولید در بخش کشاورزی را دومین دستاورد مهم اجرای طرح پایاب سد خداآفرین اعلام کرد و توضیح داد: هر زمان بارندگی کم شود، زمین های دیم با افت محصول مواجه می شوند اما با آبی شدن اراضی بیشتر در استان، شاهد پایداری میزان تولید خواهیم بود.

اشتغالزایی و مهاجرت معکوس

مدیر کل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بر اساس برآوردها ، با بهره برداری از شبکه آبرسانی پایاب سد خداآفرین حداقل ۲۶ هزار شغل مستقیم در بخش کشاورزی استان ایجاد می شود افزود: اجرای این پروژه زمینه توسعه یکسری صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه را فراهم می کند و پیش بینی می شود شاهد پدیده مهاجرت معکوس در منطقه مغان باشیم.

وی با یادآوری اینکه قبل از اجرای شبکه آبیاری دشت مغان در اواخر دهه ۴۰ شمسی، کل جمعیت پارس آباد تنها ۲۳۰ خانوار بود ادامه داد: با تکمیل شبکه آبیاری و احداث کشت و صنعت های پارس و مغان، به تدریج جمعیت پارس آباد به اندازه ای افرایش یافت که در حال حاضر بعد از اردبیل بزرگترین شهر استان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سروی با خاطرنشان کردن اینکه از هم اکنون بحث مهاجرت معکوس در برخی مناطق اطراف اجرای طرح پایاب خداآفرین آغاز شده است افزود: قطعا با راه اندازی کامل شبکه آبرسانی این پروژه ، شاهد توسعه بیش از پیش شهرها و روستاهای شمال استان خواهیم بود و به نظر می رسد شهر جعفرآباد به لحاظ جغرافیایی بیشترین تاثیرپذیری را از این طرح داشته باشد و در آینده جمعیت این شهر به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

وی با یادآوری نزدیکی دشت مغان به بازار قفقاز و روسیه ، توسعه کشاورزی صادارات محور در منطقه را حائز اهمیت دانست و افزود: تحقق این مهم ، توجیه اقتصادی ایجاد منطقه آزاد تجاری و احداث راه آهن اردبیل به پارس آباد را تقویت خواهد کرد.

گزارش// تحولات چشمگیر اقتصادی و جمعیتی با تکمیل پایاب سد خداآفرین

تاثیرگذاری بر اکوسیستم مغان و سبلان

مدیر کل جهاد کشاورزی استان با یادآوری تاثیرپذیری متقابل اکوسیستم سبلان و دشت مغان از یکدیگر گفت: اجرای شبکه پایاب سد خداآفرین به تدریج بر اکوسیستم منطقه تاثیر خواهد گذاشت و علاوه بر مطبوع تر کردن آب و هوای مغان ، باعث تقویت پوشش گیاهی دامنه های سبلان خواهد شد به این صورت که با افزایش تولیدات گیاهی در اراضی وسیعی از شمال استان، تولید علوفه به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و در نتیجه فشار دامداران به مراتع مغان و سبلان برای تامین علوفه کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: اگر دامداران ساکن در قشلاقات مغان درآمد کافی از کشاورزی یا دامپروری صنعتی داشته باشند، اتکاء آنها به چرای دام در ییلاقات سبلان کاهش می یابد و بهبود اکوسیستم سبلان نیز بر کل آب و هوای اردبیل و حتی آذربایجان شرقی و گیلان تاثیرگذار است.

———————————

گزارش: یاشار پورمجید

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 638
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872294
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي