19:23:47 - یکشنبه 12 ژوئن 2016
مسئولان چاره اندیشی کنند؛
یک طلاق به ازای ۶ ازدواج/ آمار طلاق در بیله‌سوار تکان دهنده است
با نگاهی به امارهای ارائه شده رسمی از سوی مراجع ذیربط از جمله ثبت احوال، امار تکان دهنده ای در موضوع ازدواج و طلاق در شهرستان بیله سوار دیده می شود.

talag

به گزارش ارس رسا؛ به نقل از صبح مغان، با نگاهی به امارهای ارائه شده رسمی از سوی مراجع ذیربط از جمله ثبت احوال، امار تکان دهنده ای در موضوع ازدواج و طلاق در شهرستان بیله سوار دیده می شود که آدمی را در حیرت وا می دارد.

علی رغم توصیه های مکرر مسئولان و فعالان اجتماعی در باب ازدواج و لزوم اهمیت دادن به بنیان خانواده اما با تاسف فراوان مشاهده می شود نه تنها وضعیت خانواده ها رو به رشد نیست بلکه روز به روز اوضاع اجتماعی و مسائل مرتبط با خانواده ها بدترهم می شود به طوریکه بر اساس امارهای ارائه شده مرکز امار اداره ثبت احوال شهرستان بیله سوار در مقابل ثبت ۶ ازدواج یک مورد طلاق رخ داده است که جای بسی نگرانی است.

علی موسی پور در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان بیله سوار گفت: با توجه به بررسی های مشترک مرکز اطلاع رسانی و پژوهش فرمانداری بیله سوار و ثبت و احوال این شهرستان در سال ۹۴ برای هر شش ازدواج ، یک مورد طلاق به ثبت رسیده است.

او اظهار کرد: در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال نیز ۱۱۴مورد ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ مورد کاهش یافته و همچنین میزان طلاق ۱۶ مورد به ثبت رسیده که در دو ماه اول سال گذشته ۲۲مورد ثبت شده است.

رئیس ثبت احوال شهرستان بیله سوار گفت: در این مدت میزان ازدواج زوجین در این شهرستان در حد مطلوب بوده طوری که در سال های ۹۳ تعداد ۵۸۲ ثبت ازدواج و در سال ۹۴ تعداد ۵۸۴ ازدواج به ثبت رسیده است.

اما موضوع طلاق در سالهای اخیر به حدی گسترش یافته است که مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این باره در جلسه ای گفت: متاسفانه استان ما در زمینه عدم کنترل خشونت های خانوادگی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و تاسف‌بارتر اینکه شتاب طلاق در استان اردبیل بسیار نگران کننده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل تصریح کرد: در شرایط کنونی و برای رفع ناهنجاری های اجتماعی که میانگین آنها  در مقایسه با میانگین کشوری بسیار بالا  است،نیازمند تشکیل ستاد فرهنگی اجتماعی و مدیریت ساماندهی آسیب های اجتماعی استان هستیم که  ضرورت این امر در جامعه حس می شود.

حال در این بین نقش گروههای مردم نهاد و سمن ها نیز برای فرهنگ سازی‌ها و رفع ناهنجاری های اجتماعی موجود، لازم و ضروری است.

چگونه طلاق به بلای اجتماعی تبدیل می شود؟

معضل طلاق در حوزه آسیب های اجتماعی تا زمانی که بصورت فردی و متعارف در محدوده معینی وجود داشته باشد، یک پدیده اجتماعی عنوان نمیگردد اما زمانی که این پدیده از حالت متعارف خارج گردد و دارای فراوانی در یک جامعه گردد به عنوان یک آفت و یا بلای اجتماعی مطرح میگردد که برای تشخیص این وضعیت میتوان به آمار طلاق و مقایسه آن با ازدواج از سالهای گذشته تاکنون پرداخت و در ایران آمار رو به گسترش، این موضوع را به سمت یک معضل اجتماعی سوق میدهد.

علل طلاق در خانواده

از علتهای این پدیده رو به گسترش اجتماعی میتوان به عدم تلاش افراد برای رفع نیازها در محیط خانواده اشاره کرد. یعنی خانواده ها دیگر برای رفع نیازهای شخصی خود به محیط خانه و خانواده پایبندی ندارند و نیازهایشان را با اتکا به توانایی های خود در محیط های پرخطر برطرف می کنند که معمولا موضوع مسئولیت پذیری را در محیط خانواده فراموش می کنند.

موضوع قابل تامل بعدی این است که خانواده ها دیگر وقت خود را برای حل مشکلات کوچک که گاها با صرف زمان، تحمل و اندکی گذشت قابل حل است، صرف نمی کنند؛ آنها دنبال پاک کردن صورت مساله هستند نه حل آن زیرا موضوع طلاق در جامعه آن وحشتی که در گذشته در بین خانواده ها داشت را دیگر ندارد و جامعه با دید بازتری این پدیده را می پذیرد.

یکی دیگر از دلایل ایجاد اختلاف در محیط خانواده که از منظر روانشناسی نیز مورد تایید است، قصد تسلط زوجین بر یکدیگر و ایجاد حکومت دیکتاتوری در حریم خانواده است. آنها برای رسیدن به اهداف خود قصد دارند بر یکدیگر مسلط شوند و تداوم این زور آزمایی التهاب در خانواده را ایجاد میکند.

زوجین با دوفرهنگ متفاوت و دو شرایط زندگی مختلف حاکم بر محیط خانواده به زیر یک سقف می روند و هریک سعی دارند فرهنگ غالب خانواده خود را در محیط خانه جدید پایه گذاری کنند آنها به این باور نرسیده اند که این یک خانواده جدید است با قانون و ارزشهای جدید که توسط زوجین وضع میگردد و این یکی از عوامل طلاق در سالهای اول زندگی است که با در نظر گرفتن این اختلاف ها و احترام به این تفاوت ها میتوان زوجین را به مدارای بیشتر سوق داد.

زن و مرد هریک با تصور خاصی از زندگی اقدام به ازدواج می کنند و از یکدیگر انتظارات مشخصی دارند که این انتظارات از پیش تعریف شده به رفتارهای آنها جهت می دهد و در صورت عدم تحقق این خواسته ها احساس نارضایتی و بی میلی از زندگی به سراغ آنها می آید.

از عوامل دیگر که زندگی های امروزی را تحت تاثیر قرار می دهد باورهایی است که به ارث می بریم. زوجین با خانواده های یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف ها برگرفته از باورهای غلطی است که از گذشته برای نسل امروز به ارث گذاشته شده است

برای مثال مادرها با رفتارهای خود به دخترانشان این باور را می دهند که مادر همسر به دنبال رقابت با عروس است و دختر با این دید وارد زندگی مشترک می شود و هر رفتاری را که از مادر همسر خود میبیند، که اکثر مواقع برگرفته از رفتار دلسوزانه و نصیحتانه است، را با پیش زمینه منفی میبیند و آن موضوع را با دید ستم جویانه نگاه می کند و سر منشا اختلافات خانوادگی در زندگی های سنتی قرار می دهد.

چند سوال…

 نهادهای اجتماعی و دولتی چه نقشی در کم کردن امار طلاق دارند ؟

فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی اسلامی بر عهده کیست؟

جامعه روحانیت، اموزش و پرورش و سایر نهاد های دولتی در این بین چه اقدامی در کاهش طلاق انجام داده اند؟

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 721
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872377
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي