خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
21/01/25 15:53
شناسه خبر : 33491

۲۵۰ هکتار باغ در کشت و صنعت مغان ایجاد می‌شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: توسعه باغات این شرکت در دستور کار قرار گرفته و سال آینده ۲۵۰ هکتار باغ در این شرکت ایجاد می‌شود. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا، اسدالله محسن‌زاده روز شنبه در دیدار اعضای هیات مدیره کشت و صنعت مغان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: بیشتر درختان این شرکت عمر مفید خود را از دست داده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و برنامه اصلی شرکت ایجاد سالانه ۱۰۰ همتار باغ در این شرکت است.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ در کشت و صنعت مغان یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن بهره اقتصادی دارد و بقیه عمری بیش از ۳۰ سال دارند و ضروری است به احیا و نوسازی آنها اقدام شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به اولویت توسعه باغ زیتون در این شرکت بیان کرد: بر این اساس کاشت ۸۰ هکتار زیتون در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

محسن‌زاده گفت: در سال‌های اخیر ۴۷۰ میلیارد ریال برای باغات کشت و صنعت مغان هزینه شده است که بدلیل فرسودگی درختان بهره‌‍وری آن حتی به ۲۳۰ میلیارد ریال هم نرسیده است.

وی با اشاره به بازدهی کم زراعت کشت و صنعت مغان در سال‌های اخیر، گفت: در این چند سال استاندارد لازم برای کشت و زرع و حتی کودپاشی فسفات در اراضی صورت نگرفته و از الگوی کشت هم در این شرکت غفلت شده است.

محسن‌زاده اظهارکرد: جهت دستیابی به راندمان بالا در تولید محصولات کشاورزی، تمامی مراحل داشت (نگهداری) اعم از تغذیه مناسب محصولات و مصرف به موقع نهاده در مزارع شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با تلاش‌های پرسنل و کارشناسان در اولویت کاری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه آرامش نسبی در این شرکت حاکم شده است، افزود: حقوق کارگران و کارکنان پرداخت شده و هیچگونه نگرانی هم در این باره وجود ندارد.

قاسم محمدی ، رئیس هیات مدیره کشت و صنعت مغان هم در این دیدار گفت: هماهنگی و تعامل خوبی در بین اعضای هیات مدیره وجود دارد و تلاش بر این است تا این شرکت توسعه یافته و سودده شود.

وی افزود: هدف اصلی بر این است که این شرکت با تولید محصولات استراتژیک به بازارهای بزرگ منطقه و کشورهای اسلامی دست یافته و حتی بتواند در بازارهای جهانی رقابت داشته باشد.

محمدی ایجاد مدیریت تلفیقی مبتنی بر بازار و سرمایه، کشاورزی هوشمند و برندسازی کالاها و محصولات کشت و صنعت را از برنامه‌های اصلی شرکت اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی هم در کنار این برنامه‌ها مدنظر قرار گرفته است.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.