خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
18/01/14 14:35
شناسه خبر : 29127

۲۵۰۰ هکتار باغات در شهرستان پارس اباد کشت شده است

حاجی پور: با عاملان و تولید کنندگان بذر و نهال غیر مجاز در شهرستان پارس اباد برخورد خواهد شد. ...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ کارگروه کنترل بذر و نهال شهرستان پارس اباد با حضور حاجی پور معاون فرماندار پارس اباد و جمعی از اعضای این کارگروه همراه با جمعی از صاحبان ایستگاههای بذر و نهال پیش از ظهر امروز یکشنبه در سالن اجتماعات شهرستان پارس اباد برگزار شد.

معاون فرماندار پارس اباد در این جلسه از تشکیل کارگروه مشترک گشتی برای کنترل بذر و نهال گواهی شده در سطح شهرستان خبر داد و افزود:یکی از شیوه های موفقیت باغداران و رسیدن به نتیجه مطلوب در باغداری و تولید انبوه میوه و مرکبات،استفاده از بذر و نهال استاندارد و گواهی شده است که دارای نشان تایید و لیبل اداره جهاد و تحقیقات باشد.

او با بیان اینکه عدم نظارت در تولید بذر و نهال و استفاده از بذور غیر استاندارد میتواند به تضرر باغداران و ورشکستگی آنان در سالهای آینده منجر شود،افزود:عدم نظارت بر نهالستانها میتواند سبب تخریب محصولات کشاورزی منطقه شود.

حاجی پور همچنین از شناسایی ۱۰ نهالستان غیر مجاز و برخورد با عاملین نهالهای غیر مجاز خبر داد و تاکید کرد:کسانیکه ایستگاه تولید بذر و نهال دارند اما مجوز دریافت نکرده و نظارتی بر مراحل تولید آنان وجود ندارد هر چه سریعتر باید نسبت به دریافت مجوز تولید بذر و نهال اقدام نمایند.

معاون فرماندار شهرستان مرزی پارس اباد مغان از ساماندهی نهالستانهای غیر مجاز در آینده خبر داد و تصریح کرد:با توجه به اینکه تمهیداتی در آینده در اراضی شیب دار شبکه پایاب خدافرین جهت کاشت باغات میوه پیش بینی و تخصیص داده شده است،ساماندهی این نهالستانها هم برای صاحبان نهالستانها و هم برای کشاورزان بسیار مفید و موثر خواهد بود.

وی از روند نزولی کاشت باغات میوه در سالهای اخیر در مقایسه با سالهای قبل سخن گفت و گفت:پیشتر و در سالهای گذشته کاشت باغات میوه در سطح شهرستان پارس آباد روندی سعودی داشت،اما با افزایش سطح زیر کشت باغات و تغییر میزان درآمد باغداران و عدم صرفه اقتصادی و رسیدن میوه اکثریت باغداران در یک بازه زمانی مشخص، کاشت باغات در سالهای اخیر روندی نزولی پیدا کرده است.

حاجی پور از زیر کشت رفتن ۲۵۰۰ هکتار باغات میوه در سطح شهرستان پارس اباد خبر داد و افزود:تنها ۵ ایستگاه مجاز در کل استان برای تولید بذر و نهال وجود دارد،به همین دلیل کنترل تولید کنندگان بذر و نهال بسیار مشکل شده است.