18:46:53 - پنج‌شنبه 16 سپتامبر 2021
کنترل طالبان بر افغانستان/ تنش میان ایران و پاکستان
اگرچه که دو پیام منتشر شده از سوی موسسه مطالعاتی و رئیس جمهور سابق ایران را نمی توان معادل مواضع رسمی دو کشور پاکستان و ایران مد نظر قرار داد، اما سکوت در سطح مقامات رسمی دو کشور به معنای عدم وجود تنش نمی‌باشد. مقامات رسمی ایران نیز بدون ذکر نام پاکستان نگرانی و خشم خود را نسبت به آنچه که در منطقه پنجشیر می گذرد بیان کرده اند.

َ۲ش۲۲ش۲ص۲ضتنش میان ایران و پاکستان

(ویژه)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ کنترل طالبان بر افغانستان و به تبع آن شکل‌گیری گروه‌های اعتراضی با مرکزیت پنجشیر پویایی تحولات داخلی افغانستان را به شکلی بارزتر تبدیل به تنش منطقه ای کرده است. در حملات روزها و شب های اخیر، حضور نیروهای ویژه پاکستانی و حتی خلبانان نیروی هوایی این کشور در حمله به پنجشیر مورد گمانه زنی شدید رسانه ای بوده است.

در این راستا، موسسه تحقیقاتی Pakistan Startegic Forum که به مسائل دفاعی و امنیتی می‌پردازد در صفحه توییتر خود به صورت آشکار به تهدید ایران پرداخته است. در پیام این موسسه با اشاره بهع تحولات پنجشیر آمده است:

“زمان آن رسیده است که ایران را جای خود بنشانیم، مسئله اصلی این است که همه چیز حول محور ژئوپلتیک می چرخد، امری که هم اکنون توسط ایران گردانده می شود، ما پاسخ آن را بسیار سخت تر از آنچه انتظار می رود خواهیم داد، انشالله”

از سوی دیگر نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهور قبلی ایران طی مصاحبه ای اظهار داشته است:

” نیروهای پاکستانی به صورت مستقیم در جنگ پنجشیر حضور دارند، توصیه برای پاکستان دارم؛ آنچه که در افغانستان در حال وقوع است به زودی گسترش یافته و گریبان پاکستان را خواهد گرفت. کشورهایی که این طرح را نامه‌ریزی و حمایت کردند با عواقب آن نیز مواجه خواهند بود. به قدرت رسیدن طالبان یک نقشه شیطانی و ضد انسانی است که توسط چند کشور انجام گرفت. تسخیر افغانستان از سوی طالبان یک توطئه آمریکایی است. طالبان یک تهدید علیه ایران و هند می باشد اما به زودی تبدیل به تهدیدی علیه پاکستان چین و روسیه خواهند شد.”

پی نوشت و تحلیل کوتاه:

اگرچه که دو پیام منتشر شده از سوی موسسه مطالعاتی و رئیس جمهور سابق ایران را نمی توان معادل مواضع رسمی دو کشور پاکستان و ایران مد نظر قرار داد، اما سکوت در سطح مقامات رسمی دو کشور به معنای عدم وجود تنش نمی‌باشد. مقامات رسمی ایران نیز بدون ذکر نام پاکستان نگرانی و خشم خود را نسبت به آنچه که در منطقه پنجشیر می گذرد بیان کرده اند. در این راستا سخنان محمود احمدی نژاد مبنی بر تهدید بودن طالبان علیه هند و ایران بسیار حائز اهمیت می باشد و ممکن است سرنخی برای شکل گیری تحولات آینده در افغانستان و حتی جنگ های نیابتی باشد. بدون شک به دلیل وجود عواملی مانند مختصات جغرافیایی و جمعیتی دو کشور پاکستان و ایران و همچنین قدرت نظامی چشمگیر دو کشور مذکور تماس و تقابل نظامی میان دو کشور منتفی است اما نظریه جنگ نیابتی در حال شکل گیری می باشد.

پی نوشت دوم:

مطالب مربوط به دو بیانیه از منابع انگلیسی ترجمه شده است و ممکن است تابع تغییرات جزیی با متن اولیه باشد.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1005
  • بازدید دیروز: 2294
  • کل بازدیدها: 4900888
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي