20:37:31 - پنج‌شنبه 24 آگوست 2017
آیا اعضای جوان و باانگیزه شورای جدید شهر پارساباد،قادر به ترمیم وجهه از دست رفته شوراها در سنوات گذشته خواهند بود؟
بر هیچ کسی حتی خود اعضای شوراها در اقصی نقاط ایران پوشیده و مبهم نیست که شورای شهر در ایران نتوانست آنطور که باید و شاید در شان و منزلت جایگاه شوراها ظاهر شده و بعنوان پارلمان های محلی نقش سازنده و مشورتی و نظارتی خود را بطور چشمگیر ایفا نماید.

بر هیچ کسی حتی خود اعضای شوراها در اقصی نقاط ایران پوشیده و مبهم نیست که شورای شهر در ایران نتوانست آنطور که باید و شاید در شان و منزلت جایگاه شوراها ظاهر شده و بعنوان پارلمان های محلی نقش سازنده و مشورتی و نظارتی خود را بطور چشمگیر ایفا نماید.
شوراهای شهر در ایران که از همان ابتدا وارد مسائل حاشیه ای و چالش برانگیز شده و هر از چندگاهی اقدامات مثبت شان را نیز با عملکرد انفجاری خود در حاشیه بردند،به دلیل بی تجربگی و عدم جلب اعتماد مردم، این نهاد از همان ابتدا جوانمرگ شده و راههای پیشرفت و ارتقا آن با دیدگاه سلبی در جامعه تعریف گردید و اعتماد ساخته و پرداخته شده در اصطلاح با چالش مواجه گردید.
اگر چه بی اعتمادی در تمام جغرافیای کشور بر این نهاد به یک اندازه مستولی نشد و در دیگر جغرافیای کشور خصوصا کلانشهرها توانستند دستاوردهای قابل توجهی را به دست بیاورند،و بالعکس شهرهای کوچک ،در  شهرهای بزرگ و کلانشهرها حتی با استقبال بی نظیری در حد و اندازه پارلمان شورای اسلامی مورد استقبال مردم واقع شد و با عملکرد مثبت و دیدگاه سازنده در شهرهای بزرگ اشتهار یافت.
علی ایحال مشکل اساسی شوراهای شهر در ایران و قریب به اتفاق در شهرستانها و شهرهای کم جمعیت خصوصا روستاها و بخش هاست که مهمترین علت ناکامی آن نیز تفکرات موروثی و شور و مشورت های سنتی با روال و رویه سابق با سرمنشاء کد خدا منشی است که ناکام مانده و قوانین و بخشنامه در این حوزه کاربرد چندانی پیدا نکرده است.
با توجه به پیشرفت علم و فناوری و تسریع و تسهیل اطلاع رسانی به دورترین نقاط دنیا انتطار میرود این روش ها و منشها نیز در آینده ای نه چندان دور توسعه یافته و شاهد رشد و شکوفایی این نهاد مردمی و تاثیر گذار در شهرها و مناطق کم جمعیت و کمتر توسعه یافته نیز باشیم.
لذا با توجه به رویدادی که در مراسم تحلیف و معارفه انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر پارساباد و در آغاز فعالیت این شورا حادث شد، شاهد سه عملکرد مثبت و رو به جلو از ترکیب همگون شورای شهر پارساباد،بودیم که بارقه هایی از امید را در اذهان ها پدیدار کرد تا بلکه اعتماد و منزلت از دست رفته و خرد شده شوراها در سنوات سابق بواسطه رویکردها و عملکردها مثبت این دوره ابقا شده و به جایگاه اصلی خود بازگردد که این کار نیز تنها با تلاش کلیه اقشار مردم و نهادها و ارگانها قابل تحقق و دست یابی است.
فی الواقع دیدگاه قابل تقدیر اعضای شورای شهر جدید در خصوص توصیه به مخاطبان در راستای عدم تهیه و نصب بنرها و تبریک و شادباش به شوراها از جانب اطرافیان و اعطای آن به نهادها و مراکز خیریه، اقدام به انتشار فراخوان در جهت انتخاب شایسته و گزینش هر چه بهتر شهردار آینده به شیوه دموکراتیک و شایسته سالارانه و در نهایت انتخاب سرپرست شهرداری از نیروی تحصیل کرده، باانگیزه، پرانرژی، علی الخصوص کم حاشیه و ساعی از خصوصیات بارز شورای شهر جدید الورود است که در نوع خود بی سابقه و قابل تقدیر است آنهم در شرایطی که دو عضو شورای جدید در مقایسه با ادوار گذشته کمتر میباشد.

با توجه به مسائلی که عنوان شد بعنوان یک شهروند عادی توصیه ای در آغاز کار به شوراهای محترم داریم و ان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر قبل از هرچیزی باید یک هماهنگی و وحدت مستحکم بین خودشان ایجاد کنند، چرا که اگر وحدت بین اعضای شورا ایجاد نشود فعالیت این نهاد، آب در هاون کوبیدن است و یکی از اساسی ترین و مهمترین دلایل عدم توفیق شوراهای ادوار سابق تشتت و شکاف بین اعضای شورا بود که آنها را در ادامه راه دچار افراط و تفریط و دودستگی نمود.
لذا مسائلی که عنوان شد از دیدکاه یک شهروند عادی بود،امیدواریم روز به روز شاهد توفیقات و دستاوردهای مهم از جانب شورای شهر پارساباد باشیم.

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1800
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871607
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي