11:16:18 - دوشنبه 8 نوامبر 2021
ارزیابی عملکرد دولت رئیسی ۱۰۰ روز بعد از جلوس بر کرسی ریاست
رئیسی در ۲۹ خرداد در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفته بود اگر امروز ۲۹ خرداد رئیس جمهور شوم به مردم می گویم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است. همچنین او گفته بود در پایان هر سال یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن ایجاد خواهد کرد و مشکل ازدواج و مسکن جوانان را حل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ ۱۰۰ روز گذشت و دولت سیزدهم در طول این ۱۰۰ روز اقداماتی را به انجام رسانیده است که افکار عمومی حق دارند از این اقدامات مطلع شده و عملکرد دولت را در طول صد روز گذشته مورد ارزیابی قرار دهند.
آقای رئیسی در طول دوران تبلیغات انتخاباتی با شعار شفاف سازی حمایت از قشر محروم و عدالت محوری پا به عرصه انتخابات گذاشت درطول تبلیغات اکثریت قریب به اتفاق سخنرانی ها و صحبتهای رئیس جمهور منتخب معطوف به گرانی تورم و خروج از وضعیت گرانی و متعادل کردن نرخ تورم و قیمت کالاها در بازار خلاصه می‌شد.

سوای شعارهای اصلی حجت الاسلام رئیسی مبارزه با فساد و ریشه کن کردن گرانی و تورم از دیگر برنامه های اصلی وی به شمار می آمد انتخابات بالاخره برگزار شد و دولت رئیسی با اکثریت قاطع در انتخابات ۱۴۰۰ به پیروزی رسید و رای مردم وظیفه سنگینی را بر دوش وی تحمیل کرد.
او با توجه به مسئولیتی که در قبال مردم احساس میکرد بدون برگزاری حکم تنفیذ و حتی فوت کمترین زمان ممکن ، سفرهای استانی خود را با هدف رسیدگی به مناطق محروم و شنیدن مشکلات مردم به صورت چهره به چهره و از نزدیک راهی مناطق مختلف کشور شد اما به قول مردم او نمیدانست که سفرهای استانی برای مردم آب و نان نمی شود و باید برای گرانی روزمره که کمر مردم با کمترین درآمد و بیشترین گرانی و نرخ کالاهای اساسی و ضروری زیر آن خم می شود و روز به روز سفره مردم کوچکتر و کوچکتر می شود تا جایی که برای قاطبه مردم این کاهش در حد نان خالی تنزل پیدا کرده است.

رئیسی در ۲۹ خرداد در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفته بود اگر امروز ۲۹ خرداد رئیس جمهور شوم به مردم می گویم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.همچنین او گفته بود در پایان هر سال یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن ایجاد خواهد کرد و مشکل ازدواج و مسکن جوانان را حل خواهد کرد.

اکنون بیش از ۱۰۰ روز از سفرهای دولت رئیسی، رئیس جمهور منتخب به مناطق مختلف کشور می گذرد و از آغاز اولین روز شروع سفرهای استانی، بدون وقفه هر روز بر قیمت کالاها و خدمات در کشور افزوده می‌شود و تا به امروز نه تنها هیچ کالایی کاهش قیمت نداشته است بلکه قیمت برخی از کالاها به بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است. این در شرایطی است که قیمت ارز نیز از دولت قبل تا کنون افزایش چشمگیری نداشته و افزایش نامحسوسی را تجربه کرده است اما قیمت کالاها با توجه به قیمت نرخ تورم افزایش بسیار زیادی را به دنبال داشته است و نشاندهنده بی ثباتی و عدم نظارت در بازار است نه افزایش نرخ ارز و تحریم و … اینکه بگوییم چرا کاهش قیمت‌ها در این مدت کوتاه اتفاق نیفتاده است شاید کار منطقی و درستی نباشد اما اگر بگوییم، حداقل می توانست قیمت ها تثبیت شود و یا سیر صعودی نداشته باشد سخنان گذافه ای نیست.

رئیسی اگر بر وعده خود مصمم و استوار بود واقعاً می توانست به وعده هایی که بر مردم داده بود با توجه به وجود مدیران زبده و کارکشته در کشور عمل کرده و از افزایش قیمت کالاها و بالا رفتن نرخ تورم جلوگیری به عمل آورد در واقع این عملکرد نشان دهنده آن است که دولت برنامه قابل توجهی برای کنترل تورم نداشته است و صرفاً در این حوزه به شعار دادن و سخندانی بسنده کرده است مخصوصا که این روزها از هر وزراتخانه صدای رانت خواری و استخدام فامیلی در پست های حساس بدون یک روز تجربه کاری و مدیریتی به گوش میرسد که کاملا مغایر با وعده مبارزه با رانت و فساد رئیسی در قبل از انتخابات بود.
اگرچه دولت در برخی موارد توانسته به توفیقاتی نظیر تهیه واکسن و به دنبال آن کاهش آمار مرگ و میر که دولت قبل از انجام آن عاجر بود، دست پیدا کند اما با توجه به ضرورتی که قابل لمس است در حال حاضر مهمترین موضوع برای مردم مسئله معیشت و تامین معاش خانواده می باشد که از ضرورت های اولیه زندگی به شمار می رود.
نظر به اینکه نمی توان در طول صد روز هم دولت را در خصوص ریشه‌کن نشدن گرانی و تورم یا تثبیت آن سرزنش کرد چرا که به واقع برای انجام کاری که سیر صعودی آن در طول چندین سال اتفاق افتاده است کسی را مقصر قلمداد کرد،علی ایحال فائق آمدن بر چنین موضوع دشواری در خوشبینانه ترین شرایط به ماهها و سالها زمان نیاز دارد تا با برنامه ریزی و تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و کار کارشناسی و میدانی به طور شبانه روزی با عزم و اراده راسخ و استفاده از نیروهایی که هیچگونه وابستگی به رانتخواران و مفسدان اقتصادی نداشته و متعهد به وظایف خود هستند، برای از بین رفتن یا تثبیت گرانی و تعادل تورم بتوان هدفگذاری کرد.

فی الواقع توقع بیشتر از حد معمول از دولت نوپا توسط مردم ، بیشتر معلول شعارهای خود رئیس جمهور و اعضای کابینه در قبل و بعد از انتخابات است، که بیشتر خوراک تبلیغاتی داشت و گاها منجر به ایجاد امید واهی در دل مردم شد.
هر عقل سلیمی بواقع می تواند این پدیده شوم را از هم متمایز کند که در طول ۱۰۰ روز نمی توان پدیده ای به این گستردگی را نه در طول صد روز بلکه در طول ۳۰۰ روز نیز کنترل یا مهار کرد بلکه تنها می توان وضعیت را تا حدودی تلطیف کرد.
در هر صورت می توان گفت در این خصوص حرجی بر دولت یا رییس جمهور وارد نیست و در این مدت کوتاه نمیتوان بر مشکلات و معضلات فائق آمد و ایجاد هر گونه انتظار بیش از حد معمول و امیدواری واهی خود نوعی دامن زدن به تشویش اذهان عمومی و ناامید کردن جامعه است.

شایسته است دولتمردان و اعضای کابینه در این راستا با انجام اقدامات برنامه ریزی شده و سازمان یافته و اصولی هر اقدامی را به مردم گزارش داده و از ایجاد جو خارج از عرف و خبرهای گمراه کننده و ضد خبر جلوگیری بعمل آورند و نتایج هر اقدام عملی و کاهش و افزایش یا کنترل گرانی و نرخ تورم و ارز و دیگر اقدامات مثبت را به شکل صحیح بر مردم اطلاع رسانی نمایند.

رضا امیرپور / روزنامه نگار

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 515
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872171
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي