12:04:57 - دوشنبه 1 فوریه 2021
عضو سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا :
بایدن به برجام بازگردد و آن را کامل اجرا کند
«پل پیلار» معتقد است رئیس جمهور جدید آمریکا متعهد به بازگشت به دیپلماسی و اجرای کامل برجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از اکوناپرس ؛مراسم تحلیف «جو بایدن» در امریکا به پایان رسید و او در شرایطی کاملا متفاوت از روسای جمهوری قبلی امریکا وارد کاخ سفید شد.

این انتخابات هم برای مردم امریکا اهمیت زیادی داشت و هم برای جهان مهم بود. سران کشورها، شهروندان و مقامات پیشین کشورها انتصاب بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید را گام مثبتی در عرصه بین الملل می دانند و امیدوارند که دولت تازه بتواند زمینه را برای بهبود روابط امریکا با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند.

خبرنگار «بازار» در گفت و گو با پروفسور «پل پیلار» عضو سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا و استاد دانشگاه جرج تاون به بررسی این موضوع پرداخته است.

لازم به ذکر است که «پل پیلار» از اساتید دانشگاه «جرج تاون» آمریکا بوده و تاکنون مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست واحد تحلیل عملیات‌های سازمان سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

*برخی معتقد هستند با توجه به کابینه بایدن که افراد زیادی از تیم مذاکرات هسته ای دوره اوباما با ایران را تشکیل می دهد شاهد تغییرات گسترده در روابط آمریکا با ایران خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟
مطمئناً تغییر عمده ای در سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال ایران نسبت به آنچه در دولت ترامپ حاکم بود، رخ خواهد داد. سیاست فشار حداکثری به وضوح یک شکست بود و رئیس جمهور بایدن و مشاورانش این مهم را تشخیص می دهند. رئیس جمهور جدید متعهد به بازگشت به دیپلماسی و اجرای کامل برجام است.

*بر اساس برخی اخبار قرار بود که برداشتن تحریمهای نفتی ایران در فرمان ابتدایی بایدن باشد و این موضوع از دستور کار خارج شده است. این خبر را بلومبرگ اعلام کرده بود. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟رئیس جمهور بایدن در چند روز نخست ریاست جمهوری خود، در مورد سیاست داخلی و همچنین سیاست خارجی موضوعات زیادی را باید در نظر بگیرد. نباید زیاد در رسانه های مختلف مطالعه کرد که آیا تاکنون در مورد موضوعی خاص اقدامی انجام نشده است یا خیر.

در مورد تحریم های ایران، باید نوعی توافق بین ایران و ایالات متحده آمریکا در مورد توالی دقیق هر یک از کشورها برای مطابقت کامل با برجام وجود داشته باشد. این امر به معنای مذاکره مجدد در مورد برجام نیست، اما ایران نمی تواند انتظار داشته باشد ایالات متحده آمریکا همه تحریم های مربوطه را لغو کند قبل از اینکه تحرکی از سوی ایران برای بازگشت به انطباق با محدودیت های برجام در برنامه هسته ای خود ایجاد کند.

*بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا که پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد گفت رئیس‌جمهور منتخب(بایدن) معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد. به نظر شما برجام چگونه به مسائل موشکی و سیاست منطقه ای ایران گره می خورد؟
اینکه توافق در مورد مسائل هسته ای عملی نیست اگر هر یک از طرفین تلاش کند برنامه را با سایر موارد پر کند، برای همه طرفهای اصلی برجام قابل درک بود و امروز توسط دولت بایدن نیز قابل درک است. هدف برجام هرگز آخرین حرف در مذاکره با ایران برای حل اختلافات با ایران نبود. پس از بازیابی انطباق با برجام، اطمینان و اعتمادی که این مرحله به دنبال دارد مذاکرات جدید را در مورد سایر موارد امکان پذیر می کند.

*رویکرد بایدن به منطقه خلیج فارس و به ویژه به عربستان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟ تا چه میزان روابط آمریکا با آنها متأثر از رابطه آمریکا و ایران خواهد بود؟
بایدن پیش از این اظهار داشت که رویکرد متفاوتی نسبت به دولت ترامپ در قبال عربستان سعودی اتخاذ خواهد کرد. تحمل کمتری در برابر نقض حقوق بشر و رفتارهای بی ثبات کننده در خارج از مرزهای عربستان سعودی، به ویژه در مورد جنگ در یمن وجود خواهد داشت.

روابط با اسرائیل نیز تا حدودی متفاوت خواهد بود. با اسرائیل هنوز رابطه ای مثبت وجود دارد اما نه تقریباً با احترام کامل نسبت به دولت اسرائیل و نتانیاهو؛ آنطور که در زمان ترامپ وجود داشت. هیچ یک از این تغییرات به روابط ایران و آمریکا بستگی ندارد، اما اگر تنش ها و دشواری های جدیدی در این رابطه بوجود آید، انتظار می رود ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی و اسرائیل نزدیکتر شود.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 467
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872123
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي