16:12:42 - شنبه 3 ژوئن 2023
برترین ارتش های دنیا در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند / رتبه عجیب ایران !
آمریکا، روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ نیز رده های نخست تا سوم فهرست قدرتمندترین ارتش های جهان را به خود اختصاص دادند و پاکستان با …

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا، تارنمای “گلوبال فایر پاور” رده بندی برترین ارتش های جهان را به روزرسانی کرد. در فهرست سال ۲۰۲۳ توان نظامی ۱۴۵ کشور بررسی شده است و عواملی همچون مقدار تجهیزات نظامی، تعداد نیروها، بنیه مالی، جغرافیا و منابع در دسترس کشورها مد نظر قرار گرفته اند.

با توجه به این عوامل، گلوبال فایر پاور امتیاز “شاخص قدرت” را طراحی کرده که هر اندازه به صفر نزدیکتر باشد، توان نظامی کشورها بیشتر خواهد بود.

۱ – آمریکا

آمریکا طبق معمول در صدر فهرست قدرتهای نظامی تارنمای گلوبال فایر پاور قرار دارد و امتیاز ۰.۰۷۱۲ به آن داده شده است.

این کشور ۹۲ ناوشکن، ۱۱ ناو هواپیمابر، ۱۳ هزار و ۳۰۰ فروند هواپیما و ۹۸۳ فروند بالگرد تهاجمی در اختیار دارد و در بسیاری از زمینه ها، از جمله اندازه ناوگان هوایی و دریایی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بودجه دفاعی ۷۶۱.۷ میلیارد دلاری آمریکا سه برابر چین است که بودجه ۲۳۰ میلیارد دلاری آن در رده دوم قرار دارد.

۲- روسیه

روسیه با وجود حمله به اوکراین جایگاه دوم خود را همچنان در رتبه بندی گلوبال فایر پاور حفظ کرده است.

در گزارش گلوبال فایر آمده است: تهاجم روسیه به اوکراین “محدودیت های کلیدی توانمندی نظامی روسیه را با وجود کثرت پرسنل و ادوات نظامی و برتری آن بر اوکراین را به نمایش گذاشت. ” در ادامه این گزارش آمده که چین در حال نزدیک شدن به روسیه و کسب رتبه دوم این فهرست است.

به نوشته گلوبال فایر پاور، روسیه تا ژانویه ۲۰۲۳ بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ فروند هواپیمای نظامی در اختیار داشته است.

براساس این گزارش، درحالی که روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین با شکست‌های نظامی متعددی مواجه شده و مقادیر قابل توجهی از تجهیزات به ‌ویژه تانک‌ها را از دست داده، با این حال نیروی هوایی و نیروی دریایی این کشور تا حد زیادی از آسیب به دور مانده اند.

به طور کلی امتیاز روسیه ۰.۰۷۱۴ است.

۳- چین

گلوبال فایر پاور ارتش چین را از نظر نیروی انسانی موجود و قدرت ناوگان دریایی در رتبه اول قرار داد و افزود: چین از نظر اقتصادی و نیروی انسانی دارای مزیت بوده و تمرکز خود را بر افزایش توانمندی های دریایی، هوایی و زمینی قرار داده است.

به نوشته این تارنما، در صورتی که این روند ادامه یابد، چین “به دشمن اصلی نظامی آمریکا تبدیل خواهد شد. ”

بر اساس گزارش گلوبال فایر پاور، چین تا آوریل ۲۰۲۳ بیش از ۷۶۱ میلیون نفر نیروی انسانی موجود به همراه ۵۰ فروند ناوشکن و ۷۸ فروند زیردریایی در اختیار دارد.

امتیاز چین ۰.۰۷۲۲ است.

۴- هند

به نوشته گلوبال فایر پاور، قدرت نظامی هند در جمعیت انبوه آن نهفته که در رتبه بندی نیروی انسانی موجود در رتبه دوم قرار داد.

نیروی انسانی موجود هند تا ژانویه ۲۰۲۳ بیش از ۶۵۳ میلیون نفر، یعنی ۴۷ درصد از جمعیت این کشور بود. هند همچنین هند تقریباً ۱.۵ میلیون پرسنل نظامی فعال در اختیار دارد.

امتیاز هند ۰.۱۰۲۵ است.

۵- انگلیس

گلوبال فایر پاور نوشت که موقعیت انگلیس به دلیل نقاط قوت در نیروی انسانی و نیروی هوایی و همچنین بنیه قوی مالی آن تقویت شده است. همچنین این کشور یکی از معدود قدرت هایی است که بیش از یک ناو هواپیمابر را در اختیار دارد.

انگلیس در حال حاضر دو ناو هواپیمابر دارد که برابر با تعداد ناوهای چین، ایتالیا و هند بوده اما بسیار کمتر از ۱۱ ناو هواپیمابر آمریکا است.

این تارنمای خبری انگلیس را از لحاظ تعداد کل بنادر موجود و قدرت ناوگان هواپیماهای سوخت رسان هوایی در بین ۱۰ کشور برتر قرار داد و امتیاز ۰.۱۴۳۵ را به این کشور داد.

۶- کره جنوبی

قدرت ارتش کره جنوبی با توجه به تنش های چند دهه ای این کشور با کره شمالی تعجب آور نیست.

گلوبال فایر پاور، کره جنوبی را به دلیل قدرت ناوگان هوایی و تعداد خودروهای زرهی و بالگرد در بین پنج کشور برتر قرار داد. کره جنوبی تا ژانویه ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۳ هزار خودروی نظامی، ۷۳۹ بالگرد و از جمله ۱۱۲ بالگرد تهاجمی داشته است.

به طور کلی، به کره جنوبی امتیاز ۰.۱۵۰۵ داده شده است.

۷- پاکستان

پاکستان از رتبه نهم در سال ۲۰۲۲ به رتبه هفتم در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

پاکستان تا ژانویه ۲۰۲۳ بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ عراده تانک، یک هزار و ۴۰۰ فروند هواپیمای نظامی، ۹ زیردریایی و ۶۵۴ هزار پرسنل نظامی فعال دارد و تمرکز بیشتر آن بر منابع طبیعی و مرزهای مشترک موجب شده تا ۲ پله در رتبه بندی امسال صعود کند.

پاکستان با افغانستان، چین، هند و ایران همسایه است و دارای ذغال سنگ فراوان و همچنین مقادیری منابع نفت و گاز طبیعی است.

گلوبال فایر پاور پاکستان را با امتیاز ۰.۱۶۹۴ در میان ۱۰ قدرت برتر در حوزه هایی مانند جمعیت در دسترس برای خدمت سربازی، کل نیروی انسانی فعال نظامی موجود و ناوگان هوایی قرار داد.

۸- ژاپن

در رده بندی ارتش های قدرتمند جهان، ژاپن از نظر قدرت ناوگان هوایی، بالگرد و تعداد خودروهای زرهی در بین ۱۰ کشور برتر قرار دارد.

این کشور جزیره ای بالاترین رتبه را در بخش مورد بنادر بزرگ داشته و با چهار ناو هلیکوپتربر در این رده در رتبه دوم قرار گرفته است. این کشور همچنین از نظر قدرت ناوگان هواپیماهای ماموریت ویژه در رتبه دوم (پس از آمریکا) قرار گرفت.

گلوبال فایر پاور اعلام کرد که ژاپن تا ژانویه ۲۰۲۳ بیش از یک هزار و ۴۰۰ فروند هواپیمای نظامی و بیش از ۱۱۱ هزار دستگاه خورودی جنگی در اختیار داشته و امتیاز ۰.۱۷۱۱ را کسب کرده است.

۹- فرانسه

گلوبال فایر پاور در فهرست خود فرانسه را در رتبه نهم قرار داده است. این کشور در مجموع در حوزه هایی مانند ناوگان هواپیماهای سوخت رسان، ناوگان بالگردی و ناوشکن در میان ۱۰ کشور برتر قرار دارد.

فرانسه تا ژانویه ۲۰۲۳ دارای ۴۳۸ فروند بالگرد از جمله ۶۹ فروند بالگرد تهاجمی و ۱۰ ناوشکن بوده که امتیاز ۰.۱۸۴۸ به آن تعلق می گیرد.

۱۰- ایتالیا

گلوبال فایر پاور ایتالیا را در حوزه هایی از جمله ناوگان هواپیماهای سوخت رسان، ناوگان بالگردی، تعداد هواپیماهای جنگنده و ناو هواپیمابر در میان ۱۰ کشور برتر قرار داد.

ایتالیا تا ژانویه ۲۰۲۳ دارای ۴۰۴ فروند بالگرد از جمله ۵۸ بالگرد تهاجمی و دو ناو هواپیمابر بوده است.

امتیاز ایتالیا ۰.۱۹۷۳ است.

در رده بندی برترین ارتش های جهان در سال ۲۰۲۳، پس از ترکیه، برزیل، اندونزی، مصر، اوکراین و استرالیا، ایران در رده هفدهم قرار دارد.

در فهرست گلوبال فایر پاور، ایران در بخش نیروی زمینی و در حوزه تعداد کل تانک ها، مجموع راکت انداز و پرسنل فعال، در فهرست ۱۰ کشور برتر قرار داد.

در این گزارش آمده که تا ژانویه ۲۰۲۳، ایران بیش از ۴ هزار عراده تانک و بیش از یک هزار عراده راکت انداز در اختیار داشته است. پرسنل فعال ایران نیز ۵۷۵ هزار نفر است که از این لحاظ هفتمین قدرت نظامی جهان به شمار می رود.

در مجموع امتیاز ایران ۰.۲۷۱۲ است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4810
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804425
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي