خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
19/02/20 12:16
شناسه خبر : 31501

برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره قصه های ننه شاهسون

اختتامیه نخستین جشنواره قصه های ننه شاهسون در پارس آباد برگزار شد. ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ اختتامیه جشنواره قصه های ننه شاهسون با حضور قزلی رئیس بنیاد شعر ایرانیان، محمدزاده معاونت برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ، امام جمعه معزز ،روسا و مدیران دستگاهها و جمع کثیری از عشایر غیور شاهسون ، شهروندان و هواداران آیین های سنتی و بومی در سینما انقلاب شهرستان پارس آباد برگزار گردید.

این جشنواره برای نخستین بار و با هدف ارتقاء سطح فرهنگ قصه گویی و انتقال آن به نسل های آینده ، علاقمندان و دوستداران فرهنگ بومی محلی،همچنین حفظ و ثبت میراث کهن قصه های ننه شاهسون، ترویج گونه های سنتی و آیینی جشنواره، کشف جنبه‌های مغفول مانده و ناشناخته نمایش‌های آیینی سنتی و بومی همچنین زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی قصه های ننه شاهسون برگزار می شود.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پارس آباد با همکاری جهاد دانشگاهی و انجمن داستان نویسان ورق های خاموش این جشنواره سنتی بومی محلی را از تاریخ ۱۷ بهمن لغایت ۳۰ بهمن ماه به مدت دو هفته در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارس آباد برگزار کرده است.

رونمایی از دو جلد کتاب قصه های ننه شاهسون و آراز و تجلیل از مادران قصه گو،خانمها مدرس،قلی پور،بشیری،علیزاده،عباس پور وابراهیمی پایان بخش اختتامیه نخستین جشنواره قصه های ننه شاهسون در سینما انقلاب پارس آباد بود.

لازم به یادآوری است ، نمایش‌های آئینی و سنتی ریشه در اساطیر، اعتقادات و باورهای مردمی دارند توجه به این حوزه برای دستیابی به شناختی دقیق و عمیق از روحیات و عملکردهای مردمان یک فرصت ویژه است در روزگار تنگ شدن عرصه  بر فرهنگ ملی و قومی و در دوران «جهانی‌سازی» و کشاکش «تهاجمات فرهنگی» پرداختن به آیین و سنت بومی محلی یک ضرورت برای حفظ «هویت‌ملی» خواهد بود.