20:41:40 - دوشنبه 13 سپتامبر 2021
تولید باران مصنوعی( بارورسازی ابرها) یک روش کارآمد در مدیریت خشکسالی
با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشور دارای فناوری باروری ابرها با پهپاد در خاورمیانه است می‌توان با هزینه های کم و قدرت مانور بالای پهپاد ، این وسیله را به گزینه‌ای طلایی در بارورسازی ابر تبدیل کرد.

 

✍️ به قلم #مهندس_اکبر_محمدزاده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ خشکسالی یکی از پدیده‌های اقلیمی است که در پهنه وسیعی از جهان به اشکال متفاوت قابل مشاهده است و یا در آینده بروز خواهد نمود، این پدیده شبکه پیچیده‌ای از تاثیرات را بر بخشهای مختلف جامعه، از جمله اقتصاد ایجاد می‌کند..
دشت مغان با مساحت ۱۵۵۴ کیلومترمربع که کشاورزی و دامپروری از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی این منطقه محسوب می‌گردد و این ملزوم را فراهم می‌آورد که برای ادامه فعالیت‌های تولیدی در راستای افزایش تولیدات کشاورزی و دامی اقدامات اساسی اتخاذ گردد و با توجه به اینکه کمبود آب یک مشکل و مانع اساسی پیش روی توسعه بخش کشاورزی به حساب می آید، بنابراین توجه جدی به مدیریت استحصال و اصلاح بهره وری از آب امری واجب و ضروری می‌باشد.
بحران خشکسالی و کم آبی در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، مصارف خانگی و … لزوم به کارگیری تکنولوژی‌های نوین برای استحصال آب را امری ضروری می‌سازد. از جمله روش‌های نوین می‌توان به تولید باران‌های مصنوعی اشاره کرد. “بارورسازی ابرها به منظور تولید باران مصنوعی” یک عمل واقعی و شدنی برای جلوگیری از بروز بلایای طبیعی، تعیین بارش از نوع برف یا باران در یک منطقه ویژه، کنترل تگرگ و جابجایی بارش است. در این تکنولوژی، ابتدا ابرهای مناسب شناسایی شده و سپس عامل‌های بارور به وسیله پهپادها به درون ابرها تزریق می‌شود. عامل‌های بارور به عنوان هسته‌های یخ‌ساز عمل کرده و بخار آب در اطراف آن تجمیع می‌یابد. بدین ترتیب قطعات یخ در درون ابرها به رشد خود ادامه می‌دهند تا به اندازه مناسب جهت بارش برسند. همچنین، در فرآیند بارورسازی ابرها از تراکم و یخ‌زدگی آب در درون ابرها مقدار زیادی گرما آزاد می‌شود که باعث شناور شدن، افزایش اندازه و ارتفاع ابرها می‌شود و بدین طریق ابرها به سوی هوای با رطوبت بیشتر کشیده می‌شود
با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشور دارای فناوری باروری ابرها با پهپاد در خاورمیانه است می‌توان با هزینه های کم و قدرت مانور بالای پهپاد ، این وسیله را به گزینه‌ای طلایی در بارورسازی ابر تبدیل کرد.
از این منظر دو نکته مهم و قابل اجرا برای دشت مغان ضروری می‌باشد؛
تولید باران مصنوعی راهکاری نوین و موثر برای مقابله با خشکسالی در منطقه مغان.

تلفیق آب و هوا از مسیرهای مختلف در منطقه مغان جهت افزایش بارندگی.

منطقه مغان به دلیل داشتن رطوبت نسبی بالا و در برخی مواقع فوق اشباع یک منطقه خاص جهت جذب ابرها با ویژگی مناسب به منظور تولید باران مصنوعی باید مدنظر قرار گیرد.

با توجه به قدرت پهبادی ایران بهتر است از پهپادها برای کنترل آب و هوای شهرها و همچنین بارورسازی ابرها استفاده شود.

اکبر محمدزاده
مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2801
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802416
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي