19:32:52 - دوشنبه 1 مه 2017
جانباز از دیدگاه معصومین ( علیهم السلام )
پیامبر (ص) می فرماید: هر که در راه خدا مجروح شود در روز قیامت در حالی می آید که بویش همچون بوی مشک باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهیدان بر اوست و هر که از روی اخلاص شهادت را از خدا بخواهد خداوند اجر شهید را به وی دهد هر چند که در بسترش بمیرد.

به گزارش ارس رسا به نقل از  افکارنیوز،  جانبازان به عنوان عاشقان متصل شده به حقیقت و اصل که ربوبیت محض است با گذاشتن جانشان در طبق اخلاص و حضور در صحنه هایجنگ و جبهه های حق علیه باطل به میدان رفته و  ضمن ادامه راه بزرگان دینی خویش از فیض شهادت محروم شده و با اهدا عضوی از بدن خود درس بزرگی داده و اگر دلیر مردی این جامانده‌گان شهادت نبود چه بسا امنیت کنونی حاصل نمی شد.
با توجه به حلول روزهای نخست ماه مبارک شعبان که به ماه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) مزین شده لازم است تا ضمن گرامیداشت این روز یادی از رشادت‌های این عزیزان نیز شود.
جانباز به چه افرادی اطلاق می شود؟
واژه جانباز در لغت به معنی جان‌بازنده اطلاق می شود، در واقع با از بن‌مضارع فعل باختن گرفته می شود و اصطلاحاً کسی که با جان خود بازی کند و آن‌را در معرض خطر اندازد است،جان‌بازی را انجام کاری باعشق و توأمان یا همراه با عقل می‌خوانند و این به‌منظور انجام کار بدون تفکر نیست.
اینگونه کسی که برای چیزی یا کاری جان خود را فدا می‌کند جانباز نام می‌گیرد. جانباز در اصل لغوی به فردی اطلاق می شود که جان خود را به منظور دفاع از ناموس با تفکر و عشق به میهن و ولایت در طبق اخلاص گذاشته و به قصد شهادت به میدان رفته اما سعادت وصال به حق نصیب نشده و با جا گذاشتن عضوی از اعضا خود ( ان الله مع الصابرین ) را پیش گرفته و  برای شهادت مدتی را در دنیا باقی بماند.
جانباز از دیدگاه معصومین ( علیهم ا لسلام )
باید گفت که جانباز موضوعی جدید نیست که فردی دچار نقص عضوی در یکی از اعضا شده باشد، بلکه از ابتدای حیات بشری و به منظور دستیابی به حقیقت همواره خون ها ریخته شده و افرادی به دنبال جستجوی عداالت و حق از درجه شهادت محروم و با فدا کردن عضوی از بدن خویش در جهت نیل به شهادت باید چند صباحی را در دنیای فانی باقی بمانند و از باورهای شان دفاع کنند، چرا که با گذر زمان برخی باورهای زیبا از یاد مردمانشان می رود و جانبازان این عاشقان وصال به انبیاء الهی باید در راه دفاع از حق و حقیقت تلاش کنند تا خون شهیدان و همرزمان و اعتقاداتشان به نسل و نسل های بعدی منتقل شود.
در غزوه های رسول خدا (ص) چه بسا افرادی شهید می شدند اما برخی از یاران رسول خدا(ص) شهید می شدند. چنان که خود پیامبر (ص) در غزوه احد از ناحیه دندان مبارک به فیض جانبازی نائل شدند و افرادی از یاران حضرت با وجود زخم های عمیق و کاری همچنان در دفاع از رسول خدا (ص) تلاش می کردند. تا آن جایی که پیامبر (ص) می فرماید: هر که در راه خدا مجروح شود در روز قیامت در حالی می آید که بویش همچون بوی مشک باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهیدان بر اوست و هر که از روی اخلاص شهادت را از خدا بخواهد خداوند اجر شهید را به وی دهد هر چند که در بسترش بمیرد. از طرفی حادثه دشت کربلا نیز نمونه بارزی بر این مدعاست، به طوری که حضرت ابوالفضل العباس (ع) در راه حقیقت و به هدف دفاع از سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) به دشت کربلا رفته و  با نثار هر  دو دست خود به عنوان جانباز کربلا لقب ( باب الحوائج ) را به خود اختصاص دادند.
خلاصه این که جانبازی از دیدگاه معصومین(ع) از اهمیت مهمی برخوردار است تا شاید ما هم در این عصر به اهمیت فداکاری این عزیزان پی ببریم.
روز چهارم شعبان پاسداشت روز جانباز
ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)  در روز چهارم شعبان المبارک در تقویم کشورمان با توجه به جانبازی و رشادت وی به این روز اختصاص یافته است. جانبازان ذره ذره وجودی شان را در عشق خداوندی ذوب کردند تا  در راستای حق و حقیت گام برداشته و با دادن عضوی از اعضا لقب جانباز گرفته و باورهای نسل جنگ را به آیندگان  منتقل سازند. از این رو روزهای نخستین ماه شعبان به مناسبت تولد این عاشق امام سوم روز جانباز نامیده شده که لازم است به این عزیزان که جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند توجه جدی شود.

تفسیر جانباز از زبان علی اکبر دهخدا 

نویسنده فرهنگ نامه دهخدا درباره بهتر بیان کردن واژه مقدس جانباز می گوید: جان را از دست دادن، جان را در راه کسی یا چیزی فدا کردن، جان دادن و مردن البته وی در ابتدا کلمه جان باختن را مطرح می کند اما جانبازی عشق است و ایثار که ادامه دهنده راه بزرگان دینی است.
جانبازان هشت سال دفاع مقدس
در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که ۸ سال به طول انجامید نباید از رشادت های جانبازان به سادگی عبور کنیم جانبازانی که در طول جنگ ۸۸ ساله جانشان را به نیت فدا کردن در راه حق و نظام دادند اما تقدیر نبود که شهید شوند و به جانبازی نائل شدند.
مفهوم و اصطلاح جانبازی پس از دوران جنگ عراق علیه ایران گسترش فراوان یافت و به یکی از مفاهیم اصلی اجتماعی تبدیل شد. استفاده گسترده عراق از بمب‌های شیمایی شکنجه گسترده اسرای ایرانی در اردوگاه‌های عراق، بمباران و موشک باران شدید شهرها و روستاهای ایران سبب شد تا چند صد هزار نفر از شهروندان ایرانی که در بین آنان زن، مرد، کودک و پیر و جوان دیده می‌شود به اشکال مختلف جانباز شوند.
آمار جانبازان ایران بیش از ۵۵۰ هزار نفر تخمین زده شده است، ایران  دارای یکی از بیشترین مجروحان شیمایی در تاریخ است.
در میان جانبازان ایرانی افرادی دیده می‌شود که در دوران جنینی و در جریان بمباران شیمایی سردشت توسط عراق مجروح شیمایی شده و جانباز به دنیا آمدند.
جانبازان شیمایی پس از تحمل رنج‌ها و بیماری‌های فراوان از دنیا می‌روند. در میان جانبازان ایرانی به جز معلولیت‌های مختلف جانبازان اعصاب و روان نیز دیده می‌شود. ازدواج بسیاری از دختران ایرانی با جانبازان سبب شد تا این افراد آسیب کمتری متحمل شوند.
جانباز از دیدگاه امام و رهبری
امام خمینی ( ره ) و مقام عظمی ولایت حضرت آیه الله خامنه ای ( مد ) وصایای مهمی درباره اهمیت جانباز داشتند و به طوری که در گفته های گوهربار حضرت امام خمینی ( ره ) به این مهم پرداخته شده است. چرا که فرموده است خدمت به جانباز را هم تراز خدمت به رسول اکرم (ص) بر شمرده است وانقلاب را مرهون جانفشانی های شهیدان و جانبازان برشمرده و مقام معظم رهبری نیز مقام جانبازان را برتر از شهیدان دانسته و امانت دار انقلاب برشمرده است.
جانبازانی که بر سکوی افتخار ایستادند
اکنون حضور جانبازان در رویدادهای ورزشی، علمی و غیره و اهتزاز پرچم مقدس کشورمان بر فراز تمامیکشورهای جهان نمونه بارزی از افتخار آفرینی جانبازان کشورمان است. کم نیستند جانبازانی که در مسابقات پارالمپیک خالق عظمت بوده و در راستای عزت و افتخار کشورمان گام برداشتند. اکنون جانبازان افتخار آفرینان کشورمان در عرصه های ملی و بین اللمللی محسوب می شوند. جانبازانی که در ر شته های گوناوگون به مدال های ارزشمندی دست یافتند و نام کشور عزیزمان ایران را بلند آوازه کردند.
جانبازان از رفتار حضرت ابوالفضل العباس الگو برداری کنند 
حسین لطیفی نوبهار از جانبازان ۷۰ درصد جنگ تحمیلی ۸ سال دفاع مقدس درباره روز جانباز و اهمیت این روز بزرگ اظهار داشت: من از جبهه سومار به افتخار جانبازی ( قطع نخاعی ) نائل آمدم. باید گفت که جانبازی به مراتب از شهادت دشوار تر است، چرا که باید باورهای نسل گذشته را به این نسل انتقال دهیم و این کار دشواری است.
لطیفی نوبهار در ادامه تصریح کرد: امروزه باید رسیدگی به وضعیت جانبازان از اهمیت جدی برای مسئولان برخوردار باشد، چرا که این جانبازان جان خود را با عشق در راه وطن در طبق اخلاص گذاشتند و با توسل به مقتدا و رهبر خود به میدان نبرد قدم گذاشتند.
این جانباز دفاع مقدس افزود: باید بگویم اکنون جانبازان در تمامی عرصه های مهم ملی و بین المللی افتخار آفرین بوده اند و خود من هم در مسابقات ورزشی مدال های زیادی در مقاطع ملی و بین المللی دارم که همگی در ادامه رشادت های ۸ سال دفاع مقدس بوده است.
وی در پایان یاد آور شد: امیدوارم که همه جانبازان به جانباز دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) اقتدا کنند، چرا که فرمودند اگر همه اعضای بدنم مانند دو دستانم قطعه قطعه شوند باز هم دست ازدین و حفظ آن برنمی دارم.
گفتنی است همزمان با ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و گرامیداشت روز جانباز به یاد آن حضرت از رشادت های این بزرگوران یادی کرده باشیم، چرا که روزهای نخست ماه شعبان، ماه رسول خدا (ص) به میمنت زاد روز حضرت ابوالفضل (ع) روز جانباز نامیده شده است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 722
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872378
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي