11:12:12 - دوشنبه 8 آگوست 2016
حلقه پساب بر دامان ارس/ ارمنستان ارس را به کانالی بزرگ از فاضلاب مبدل می‌کند؟
ظاهرا بحران ها و چالش های زیست محیطی از ارومیه دست بردار نیست،بعد از تبدیل دریاچه ارومیه به یکی از جدی ترین بحران های زیست محیطی کشور که هنوز نیز بطور کامل مرتفع نشده،کارشناسان از تبدیل ارس به معضلی دیگر اظهار نگرانی می کنند.

به گزارش ارس رسا ، رودخانه مرزی ارس به عنوان یکی از زیستگاه های حائز اهمیت برای آبزیان و پرندگان محسوب می شود که متاسفانه مدتی است اخباری نگران کننده در خصوص سلامت زیست محیطی آن به گوش می رسد.
d09105e9e3fc063fe0bb5e0306f9a8ad

بر اساس اخبار منتشر شده،چند ماهی است که پساب ها و فاضلاب های صنعتی به میهمان ناخوانده رود ارس مبدل شده اند،میهمانی که مبدا آن به کشور ارمنستان گره خورده و حالا با نفوذ و رسوخ به این رودخانه،سلامت منازل روستائیان شمال غرب کشور و حتی برخی مزارع و سدهای منطقه را نیز در نوردیده به مخاطره انداخته است.

این معضل زیست محیطی نه تنها حیات رودخانه را به تهدید می کند بلکه منجر به مرگ ماهیان بسیاری شده،البته مخاطرات این معضل صرفا به آبزیان این رودخانه معطوف نمی شود بلکه سلامت ساکنان نقاط پیرامونی این رود بخصوص در مناطق ذکر شده نیز می تواند با چالش هایی مواجه شود.

برخی کارشناسان معتقدند استمرار روند موجود(آلودگی رودخانه مورد اشاره)می تواند در آینده منطقه شمال غرب کشور را با بحران جدیدی در حوزه زیست محیطی مواجه سازد،چالشی که در صورت عدم کنترل و مهار آن می رود که بعد از دریاچه ارومیه به دومین معضل در حوزه محیط زیست این منطقه مبدل شود.

*از نگرانی ابتکار تا نوید چیت چیان مبنی بر همکاری ارمنستان با ایران

معصومه ابتکار،رئیس سازمان محیط زیست کشور،پیش از این بارها اظهار نگرانی خود را از وضعیت رودخانه ارس اعلام داشته اما وزیر نیرو(چیت چیان)با اظهاراتی نوید بخش،خبر همکاری ارمنستان با ایران در خصوص معضل رودخانه مورد اشاره را داده است.

*پساب هایی که به راحتی تجزیه نمی شوند

ابراز نگرانی از آلودگی رودخانه ارس صرفا به سازمان محیط زیست کشور خلاصه نمی شود،بلکه پارلمان نشینان نیز دغدغه های خود را در این خصوص مطرح ساخته اند و از این چالش زیست محیطی انتقاد کرده اند.

چندی پیش موید حسینی صدر،سخنگوی پیشین فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با گلایه از ورود پساب ها و فاضلاب به رودخانه ارس عنوان کرده بود:ارمنستان اصول و استانداردهای زیست محیطی را زیر پا گذاشته است.

به اعتقاد وی پساب ها،سموم صنعتی محسوب می شوند که فرآیند تجزیه پذیری آن بسیار پیچیده است و به واقع آثار ماندگاری را از خود به جای می گذارند،در واقع امر کشور ارمنستان موظف است در راستای قواعد حُسن همجواری،اصول زیست محیطی را رعایت کند و با وظیفه شناسی خود از بروز چنین اقدامات ناشایستی جلوگیری کند.

*رودخانه ارس به کانالی بزرگ برای فاضلاب تبدیل شده است

سعید موسوی،مسئول حوزه معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی نیز چندی پیش در گفتگویی با رسانه ها عنوان کرده بود:رودخانه ارس از مهمترین منابع استان های آذربایجان شرقی و غربی محسوب می شود که به دلیل ورود پساب های صنعتی و فاضلاب و به ویژه پساب ناشی از فعالیت کارخانه مس ارمنستان در جوار این رودخانه،آن را به کانالی بزرگ از فاضلاب مبدل ساخته است.

*ورود دستگاه دیپلماسی کشور

با وجود اظهار گلایه مسئولان ارشد محیط زیست کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی،همچنان معضل آلودگی ارس به قوت خود باقی است.

در چنی شرایطی می طلبد دستگاه دیپلماسی کشور،دستور کاری را برای پیگیری این موضوع مد نظر قرار دهد و تا حصول نتیجه و اخذ تضمین های لازم ،رایزنی های خود را در این حوزه استمرار بخشد.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر ویژه،از تبدیل رودخانه ارس به معضل و بحرانی زیست محیطی پیچیده جلوگیری شود،زیرا بر مبنای یک اصل منطقی و پذیرفته شده،پیشگیری مقدم بر درمان است،البته اصل پیشگیری آنچنان که باید در خصوص وضعیت زیست محیطی این رودخانه صدق پیدا نمی کند زیرا آلودگی هایی در این حوزه آبی ایجاد شده،اما می توان با اتخاذ تمهیدات لازم از بغرنج تر شدن وضعیت جلو گیر ی کرد.

البته مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست از انجام توافقاتی تا پایان سال ۲۰۱۷ خبر داده که ظاهرا تا زمان مذکور مشکلات این عرصه مرتفع خواهد شد.

موضوعی که در صورت حصول،موفقیتی بزرگ محسوب می شود،امری که گذر زمان ضریب موفقیت و تحقق این توافق را محرز خواهد کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 405
  • بازدید دیروز: 1190
  • کل بازدیدها: 4901478
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي