7:41:36 - سه‌شنبه 26 اکتبر 2021
استان اردبیل
دستاورد‌های مهم هشتمین سفر استانی دولت سیزدهم
سفر یک روزه آیت الله رئیسی و تعدادی از وزاری دولت به استان اردبیل هر چند به علت شیوع بیماری کرونا با استقبال و دیدار عموم مردم همراه نبود، ولی با دستاورد‌های قابل توجهی داشت.

دستاورد‌های مهم هشتمین سفر استانی دولت سیزدهم در اردبیلبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ هشتمین سفر رئیس جمهور و هیئت همراه وی به استان اردبیل در حالی صورت گرفت که مسئولان و قاطبه مردم استان از روز‌ها قبل آماده ارائه مطالبات و خواسته‌های خود به دولتمردان بودند. سفر یک روزه آیت الله رئیسی و تعدادی از وزاری دولت به استان اردبیل هر چند به علت شیوع بیماری کرونا با استقبال و دیدار عموم مردم همراه نبود، ولی دستاورد‌های قابل توجهی داشت.آیت‌الله رئیسی در جریان این سفر؛ با اشاره به اینکه اردبیل نقش مهمی در ارتقای فرهنگ شیعی داشته و چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی را تقدیم جهان اسلام و بشریت کرده است از اردبیل با عنوان مرکز اتحاد و انسجام در ایران اسلامی یاد کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در استان اردبیل افزود: این استان از جاذبه‌های لازم برای رشد سرمایه گذاری برخوردار است و باید با تلاش مضاعف روند سرمایه‌گذاری در استان تسهیل شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه بیکاری جوانان تحصیل کرده استان اردبیل اشاره کرد و گفت: دولت برای رفع دغدغه بیکاری در سطح کشور اهتمام ویژه دارد و اگرچه در ابتدای کار با وضعیتی که دولت را تحویل گرفتیم، با مشکلات جدی مواجه هستیم، اما قصد نداریم این دغدغه‌ها را به مردم منتقل کنیم.

وی در جریان بازدید از مجموعه کشت و صنعت مغان در خصوص حمایت دولت از این ظرفیت بی نظیر استان با هدف رونق فعالیت‌ها و افزایش میزان اشتغال قول مساعد داد و افزود: شرکت کشت و صنعت مغان باید بخشی از ظرفیت‌ها و درآمد‌های خود را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال استان و بهبود وضعیت مردم منطقه صرف کند.

رئیس جمهور با ابراز ناخرسندی از تاخیر ۹ ساله در تکمیل پروژه باند دوم جاده پارس‌آباد – اردبیل و تلفات روزانه جاده اردبیل- پارس‌آباد گفت: مهم‌ترین مزیت این طرح، صیانت از جان مردم و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای است و سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه، در حقیقت صیانت از جان مردم است.
آیت الله رئیسی در جریان بازدید از طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین نیز تاکید کرد: ضرورت دارد مسئولین مربوطه همه امکانات و تلاش خود را به کار ببندند تا این طرح با تامین اعتبار، هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و کشاورزان و باغداران از آن استفاده کنند.

طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس گزارش ارائه شده، حدود دو سال است که رها شده و این موضوع باعث فرسودگی برخی تاسیسات آن شده است و اسکان ۱۰ هزار خانوار عشایری، درآمد سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، ایجاد فرصت‌های اشتغال در منطقه و جلوگیری از مهاجرت مردم و افزایش تولیدات کشاورزی، باغی و لبنی از جمله اهداف این طرح است.

رئیس دولت سیزدهم در بازدید، از پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه هم گفت: انتظار مردم استان اردبیل برای افتتاح راه‌آهن طولانی شده است و این پروژه که یکی از زیرساخت‌های استان محسوب می‌شود و امیدوارم تا یکسال آینده سوت قطار در ایستگاه راه‌آهن اردبیل به صدا دربیاید.

دستاورد‌های مهم هشتمین سفر استانی دولت سیزدهم در اردبیل

آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود در جلسه شورای استانی اردبیل هم شرکت کرد و با تأکید بر اینکه در رفع مسائل و مشکلات باید اولویت‌ها توجه کنیم گفت: نباید به خاطر پرداختن به مسائل و پروژه‌های کلان، از مسائل جزئی و غفلت کرده و از آن‌ها عبور کنیم؛ برخی پروژه‌های کوچک با صرف هزینه و وقت کم قابل حل بوده و مشکل بزرگی از مردم را رفع می‌کنند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در شأن اردبیل نیست که با وجود ظرفیت‌های موجود تا این اندازه مشکلات و مسائل داشته باشد.

رئیس جمهور مهم‌ترین مساله استان اردبیل را بیکاری دانست و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری در استان اردبیل وجود دارد که با فعال شدن آنها، اشتغال نیز حل خواهد شد.

آیت الله رئیسی به ظرفیت‌های معطل مانده صنایع استان نیز اشاره کرد و گفت: ۳۰ تا ۴۰درصد صنایع استان تعطیل یا نیمه تعطیل است که باید در اولویت استان قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: هیچ بانکی در سراسر کشور نباید واحد تولیدی را تعطیل یا نیمه تعطیل کند و کارگران آن را بی کار کند.

در این جلسه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه پروژه راه آهن میانه ـ اردبیل مگاپروژه محسوب می‌شود و برای اتمام آن در سال ۱۴۰۱ هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در حوزه راه‌های روستایی هم استان اردبیل یک عقب ماندگی جدی دارد که برای حل این مشکل ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که در راه روستایی مناطق محروم توزیع خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: براساس پیش بینی‌های جمعیتی، ساخت ۸۰ هزار واحد مسکونی به استان ابلاغ کردیم که باید ظرف چهار سال آینده ساخته شود و در گام اول باید عملیات اجرایی ۴۰ هزار واحد شروع شود.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی که به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان بیله سوار حضور داشت، اظهار کرد: استان اردبیل به دلیل هدف‌گذاری صادراتی و ترانزیتی امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته است.
وی به رشد ۱۴۶درصدی در حوزه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و ادامه داد: فعال نبودن سفارت ایران در باکو طی سال‌های گذشته در رکود صادرات استان اردبیل تاثیرگذار بوده است.

خاندوزی با اشاره به تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل، بیان کرد: این موضوع از مطالبات مردم استان بود که محقق شده و نقشه نهایی آن تهیه شده است و بزودی عملیاتی می‌شود.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به نرخ بالای بیکاری بیان کرد: برای ایجاد فرصت‌های اشتغال، تقویت تولید در این مناطق ضرورت دارد.

عبدالملکی با اشاره به بازدید از شهرستان‌های گرمی و انگوت گفت: مدارس کانکسی و سنگی هر چند کم در منطقه وجود دارد که باید رسیدگی شود و به سرعت مدارس جدید سبک جایگزین این مدارس شود.

وی با اشاره به تاسیس شهرستان جدید انگوت گفت: در این شهرستان ادارات اجرایی حضور ندارند و باید مجتمع‌های اداری سبک در آن‌ها ساخته شود.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی هم تصریح کرد: استان اردبیل و دشت مغان در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری دارای ضعف اساسی است و باید زنجیره ارزش در این استان بویژه پارس‌آباد مغان احیا شود.
ساداتی نژاد ادامه داد: بانک کشاورزی ۲ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است و برای تکمیل استخر‌های معیشتی نیمه‌تمام استان اردبیل نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ساخت بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان بیان کرد: این مجتمع در زمینه برق و گاز مشکل دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکل آن تخصیص یافته است چرا که ۱۰ هزار نفر در این مجتمع اشتغال خواهند یافت و ۲۰۰ هزار تن بر تولید محصولات منطقه افزوده خواهد شد.
وی همچنین اظهار کرد: با افتتاح طرح پایاب سد خداآفرین این طرح یک میلیون تن افزایش محصول برای کشور به ارمغان می‌آورد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه مجتمع فرهنگی، هنری شهر اردبیل با عنوان تالار شهر خبر داد؛ و بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز ۶ مجتمع فرهنگی، هنری به تصویب رسید.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز اظهار کرد: در حوزه آب و برق و آبفا پروژه‌های زیادی در استان اردبیل در حال اجراست و از پاییز امسال تا بهار سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به هدر رفت بیش از ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: با بهره‌برداری از سد‌های عمارت و عنبران این مقدار آب جمع آوری می‌شود.

وزیر نیرو برای برق‌رسانی به شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد مغان نیز قول مساعد داد.

گفتنی است؛ مصوبات و اعتبارات مناسبی در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان و رفع مشکل مراکز تولیدی نیمه فعال و راکد در سفر یک‌روزه رئیس جمهور و هیئت همراه او به استان اردبیل تصویب شد و این وظیفه مسئولان استانی به ویژه استاندار جوان و نمایندگان تلاشگر استان را دو چندان می‌کند تا در جذب حداکثری اعتبارات تصویبی بکوشند و در آینده نزدیک شاهد ثمرات و آثار مثبت این سفر پربرکت باشیم./ صدا و سیما

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2793
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802408
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي