20:08:56 - سه‌شنبه 17 مه 2022
دولت و مجلس به دنبال رشد هشت درصدی اقتصاد در سالجاری هستند
دو سال پیاپی است که از سوی رهبر انقلاب، تولید به طور ویژه در شعار سال گنجانده شده و پرسش اصلی این است که چطور باید موضوع تولید را دید، تا پایان سال، رضایت عمومی در جامعه شکل بگیرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از  سرآمدآنلاین، بیش از چهار سال از تحریم‌های حداکثری علیه ایران می‌گذرد و بدون تردید، افزایش تولید است که می‌تواند مسیر خودکفایی و دور زدن تحریم‌ها را مهیا کند.

بهروز محبی، نماینده سبزوار در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: دولت و مجلس برای کشور، رشد هشت درصدی را هدف‌گذاری کردند. از این هشت درصد، ۳.۵ درصد بهره‌وری است و ۴.۵ درصد سرمایه‌گذاری.

وی افزود: ما برای برای اشتغال‌زایی، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و با برنامه هستیم. همچنین، استفاده از تسهیلات می‌باید در مسیر تولید باشد و هرچه تولید بیشتر، با کیفیت‌تر، هدف‌مندتر و مبتنی بر تامین بازار داخلی و خارجی باشد، سریع‌تر به رشد اقتصادی مدنظر منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: کشور در شرایطی است که باید و حتماً از همه فرصت‌ها در زمان خود، استفاده کند. به طور مثال، چند ماه پیش، سازمان همکاری شانگهای با عضویت ایران، موافقت کرد. این یعنی یک فرصت برای کشورمان. از طرفی، برخی کشورهای بزرگ و دارای اقتصاد که مستقیماً با ایران مخاصمه ندارند یا کشورهای همسایه، فرصت طلایی برای ما هستند که بتوانیم به پویایی اقتصادمان کمک کنیم. این نوع همکاری‌ها، باعث اشتغال مولد می‌شود و می‌توانیم هم در صادرات و هم در واردات، با اصول کار را دنبال کنیم.

محبی اظهار داشت: یکی از مولفه‌های بهره‌وری، جلوگیری از اسراف است. باید جلوی هزینه‌های اضافی تولید را گرفت و هزینه‌های جاری را کم کرد. متاسفانه در کشور ایران که یک کشور اسلامی هست، می‌بینیم که گاهی مراسمات پرخرج با کمترین خروجی برگزار می‌شود که سطل‌های حاشیه مراسم، پر از مواد غذایی است. این‌دست اسرافات است که هزینه‌ها را بالا می‌برد. در تولید هم با این چالش روبرو هستیم و از این‌رو، قیمت تمام شده کالا بسیار بالا می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست. به طور مثال، خودروهای زیادی از شرق به غرب تهران در حال حرکت هستند، آن هم به صورت تک سرنشین با مصرف بالای بنزین. یا مثلاً استفاده بی‌رویه آب، برق و گاز. این سبک زندگی، یعنی آتش زدن به ثروت ملی. اگر همین کارها با الگوهای منطقی پیش برود، ۳.۵ درصد رشد اقتصادی که بابت بهره‌وری است به واقعیت تبدیل خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: باز کردن فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی و دعوت از ایرانیان سرمایه‌دار مقیم خارج، باید یک نقشه راه همیشگی برای دولتمردان باشد.
نماینده سبزوار در ادامه بیان کرد: ما در مجلس یازدهم، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را تصویب کردیم و پس از آن، از سوی دولت ابلاغ شد. این یک کار بزرگ است که امیدوارم در اجرا، مسیر درستی را طی کند. از سوی دیگر، در ایران، اراضی بسیاری در سازمان منابع طبیعی وجود دارد که براساس احکام دائمی، می‌توان این زمین‌ها را تقریباً در حد رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشت. هرچند که این زمین‌ها، نیاز به زیرساخت‌هایی دارند که شاید همه جا این شرایط مهیا نباشد. در چند سال گذشته، در شکل‌گیری این زیرساخت‌ها، کار جدی و تمام وقت صورت نگرفت، اما باید از اینجا به بعد، همت بیشتری به خرج داد.

محبی گفت: برای رشد اقتصادی باید در حوزه برق، فکرِ توام با عمل‌های اساسی شود. دولت، ۴۰ هزار مگاوات هدف‌گذاری کرده است و از طرفی، از برخی کارخانه‌های پرمصرف برق خواسته شده، خودشان بروند و برق مجموعه‌شان را تهیه کنند. باید انرژی تجدیدپذیر را جدی دید و پنل‌های خورشیدی در مناطقی که زاویه تابش، زاویه مناسبی است را بها داد. باید در مناطقی که با آب و باد خوبی همراه هست، سرمایه‌گذاری‌های متناسب داشت. به عبارت ساده، باید همه ابعاد را در کنار هم دید و سپس برنامه‌ریزی کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: مجلس یازدهم، هم‌تبار دولت سیزدهم است. دولت هر کجا مشکل دید، در قالب لایحه، موضوع را به مجلس ارجاع دهد و چون هر دو در اهداف، یکی هستیم، می‌توانیم کار را به نتیجه مناسب برسانیم. مجلس یازدهم باید لایحه‌محور باشد، چون این‌طوری کارها کارشناسی‌تر جلو می‌رود و بار مالی کمتری متوجه دولت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاری شایسته است اگر با دقت‌نظر بالا پیگیری شود. مجلس هم آماده است که چندشیفته کار کند تا برنامه‌های دولت پیش برود. توانمندی دولت بالاست و از آنجایی که به آینده خوشبینم، امیدوارم قشر آسیب‌پذیر، کمترین آسیب را در سال جاری ببینند

بر چسب ها: , , ,
تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3636
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803251
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي