8:40:31 - چهارشنبه 27 آوریل 2022
شرکت ملی پارس حامی عشایر غیور مغان
اعطای کمک های انساندوستانه به خانوارهای نیازمند، اعطای نهاده های دامی و تغذیه برای دام عشایر در فصول سرما و کمبود خوراک و نهاده های دامی برای بقای دام عشایر، واگذاری باقیمانده محصولات کشاورزی در اراضی شرکت برای چرای دام، اعطای کاه و گلش و یونجه به عشایر در مناسبت های خاص در جهت حمایت از عشایر غیور، اجازه چرای دام عشایر در اراضی غیرقابل کشت و علفزار ، مستثنی از دیگر کمک های عملیاتی و حمایت از تک تک افراد و خانواده های عشایر در مواقع لزوم است.

*رضا امیرپور/ روزنامه نگار _ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ جامعه عشایر بعنوان یک طبقه خاص متشکل از طایفه و عشیره و ایل و تبار دارای مکتب و فلسفه خاص در جهان است که معمولا بصورت سنتی و با کوچ کردن در مناطق مخصوص با آب و هوای متنوع و از راه دامداری زندگی می گذرانند. عشایر فرهنگ ویژه ای در حفظ آداب و سنت های خود دارند و وظایف مهمی را در این دنیای آمیخته با تکنولوژی در پاسداشت و حراست از ارزش های معنوی خاص خود بر دوش می کشد. علیرغم مرور زمان و به طبع آن پیشرفت الگوهای زندگی و تسهیل امورات زندگی عشایر همواره در حفظ ارزش های خود گام بر میدارد. تاثیر علم‌ و فناوری اگر چه مزایا و محاسن زیادی را در بردارد و به پیشرفت انسانها در امورات روزمره زندگی سرعت می بخشد، اما به همان اندازه نیز تاثیر منفی و ویران گر بر اکوسیستم طبیعی جهان و محیط زیست داشته و این قابلیت را دارد که دوام و بقاء عشایر را با مخاطرات و معاضدت های فطری مواجه سازد.
مانیفست عشایر بر گرفته از غیرت و تعصب و زندگی در شرایط سخت است نظر به اینکه عشایر انسانهای خودساخته و خو اتکا هستند، این ارزش ها علیرغم تغییرات مرزها و الگوهای زندگی بشری و ذائقه آنها در طول تاریخ دست نخورده و الهام بخش باقی مانده است.
منطقه مغان و اراضی حاشیه شهرستان پارس آباد به دلیل طبیعت بکر و اراضی مرغوب در طول تاریخ همواره مامن و زیستگاه عشایر بوده است و تمدن های عشایری را شکل داده است. به گواه تاریخ عشایر مغان بعنوان مرزداران غیور با عرق و تعصب خاص خود در حراست و پاسداری از مرزها پاسخ دندان شکنی به تجاوز دشمنان خارجی داده اند و مانع از اشغال و تجاوز دشمن به داخل مرزهای کشور شده اند.

در این میان وظیفه هر فرد حقیقی و حقوقی خصوصا نهادها و سازمانهای مرتبط و غیرمرتبط باید در پاسداشت از این ارزش ها کوشا و سهیم باشند.
بر همین اساس شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس که بعنوان یکی از نزدیک ترین شرکت های کشاورزی در منطقه فعالیت میکند رابطه نزدیک و تنگاتنگی با طوایف عشایر مغان دارند و در زمینه خدمات رسانی و حمایت از جامعه عشایری در چارچوب قوانین و مقررات و ضوابط شرکت حمایت می نمایند.
در واقع یکی از ارکان معنوی شرکت ملی پارس بعنوان یک مجموعه کشاورزی و دامپروری، کمک به بقاء عشایر در مسائل روزمره و مشارکت های اجتماعی است، بی تردید خدمات شرکت ملی پارس به عشایر از طول دوره تاسیس این شرکت، کمک شایانی به تسهیل زندگی و دستیابی به آرمان های والای عشایر بوده است.
منزلت و استحقاق عشایر در جامعه ما از آنجایی ناشی می شود که حضرت امام《ره》 در وصف این جامعه پویا ،جمله معروف “عشایر ذخایر انقلاب هستند” را به این قشر اعطا کرد.
در همین راستا شرکت ملی پارس از هیچ گونه کمک و تلاشی چه در قالب مادی و چه از لحاظ معنوی برای خدمت به عشایر غیور منطقه دریغ نکرده کما اینکه هر ساله این کمک ها ابعاد وسیع تری به خود می گیرد.
اعطای کمک های انساندوستانه به خانوارهای نیازمند، اعطای نهاده های دامی و تغذیه برای دام عشایر در فصول سرما و کمبود خوراک و نهاده های دامی برای بقای دام عشایر، واگذاری باقیمانده محصولات کشاورزی در اراضی شرکت برای چرای دام، اعطای کاه و گلش و یونجه به عشایر در مناسبت های خاص در جهت حمایت از عشایر غیور، اجازه چرای دام عشایر در اراضی غیرقابل کشت و علفزار ، مستثنی از دیگر کمک های عملیاتی و حمایت از تک تک افراد و خانواده های عشایر در مواقع لزوم است.
به دلیل اسکان عشایر در مناطق جغرافیایی خاص مسیرهای منتهی به محل اسکان و زندگی آنها ناهموار و دارای پستی و بلندی هایی بوده و تردد این قشر را با مشکل مواجه کرده است لذا شرکت ملی پارس علاوه بر کمک های مادی در طول این سالها در زمره عملیات ویژه در جاده سازی و هموار کردن مسیر تردد عشایر نیز ایفای نقش داشته و بعنوان عضوی از این جامعه فعال و پویا به هموار سازی مسیر تردد آنان در کنار دیگر امورات خود پرداخته است. تسطیح جاده های منتهی به محل اسکان عشایر ، زیرسازی، شن ریزی جاده های اصلی و حتی راههای بین مزارع جزو دیگر خدمات شرکت ملی پارس است که مضاف بر آن اقدام کرده است.
شرکت پارس همچنین در زمینه اشتغال جوانان عشایر نیز اقدامات مثبتی انجام داده و خانوارهایی که فاقد اشتغال هستند و دچار مشکلات معیشتی و روزمره هستند، جذب و بکار گرفته تا مشکلی از دوش آنان برداشته باشد.
وسیع تر شدن ابعاد کمک های شرکت پارس به عشایر غیور زمانی سرعت گرفت که مدیر عامل جدید این شرکت خود از جنس عشایر و تربیت یافته مکتب عشایر بوده است و مشکلات و معضلات عشایر را بخوبی درک و بر کاستی ها و مطالبات آنان مشرف و آگاه بوده و در این راستا از هیچ کوششی برای کمک به قشر عشایر دریغ نورزیده است.
فحوی سخن اینکه رشد و توسعه شرکت در اضلاع مختلف در طول سالها مساوی بوده با بهبود معیشت و زیر ساخت های مورد نیاز عشایر و تاثیر مستقیم بر زندگی آنها که خود اهمیتی صد چندان در توسعه راهبرد عشایر داشته و جبران بسیاری از کاستی هایی که فقدان آن تاکنون مانع از رشد رهیافت های این جامعه مدنی بوده است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3457
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803072
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي