10:37:08 - سه‌شنبه 19 آوریل 2022
غلبه نگاه دانش‌بنیانی شعار سال را محقق می‌کند
یک ماه از سال جدید هم گذشت و همچنان «در به همان پاشنه» سنوات گذشته می‌چرخد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از سرآمدآنلاین، رهبر انقلاب، سه کلمه «تولید»، «دانش بنیان» و «اشتغال» را در شعار سال به کار بردند؛ سه کلمه‌ای که هر کدام به طور جداگانه به مدیریت استراتژیکی نیاز دارند.
از طرفی، دولت سیزدهم که نهمین ماه از دوران کاری خود را سپری می‌کند، دیگر بهانه‌ای نمی‌تواند برای مشکلات گذشته به زبان بیاورد، زیرا سال ۱۴۰۱ با بودجه مدنظر آن‌ها که با همکاری مجلس یازدهم توام شد، نهایی و اکنون به اجرا درآمده است و همه مردم نگاه‌شان به خروجی کار و عبور از بحرانی است که به طور خاص، چهار سال زندگی‌ها را تحت تاثیر شدید خود قرار داده است.

عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم پارس آباد در مجلس یازدهم در این باره به اقتصاد سرآمد، گفت: رهبری چند سالی است که به موضوع اشتغال آفرینی می‌پردازند، اما به نظر، امسال نگاه ایشان به این مهم، ویژه‌تر از همیشه است.

وی افزود: رسالت دولت‌ها، اشتغال‌زایی است و باید تمام تلاش خود را به کار ببندند که نرخ بیکاری به کمترین حد خود برسد، این یعنی رونق اقتصادی که در گرو بالا بردن سطح تولید است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به اعتقاد من، زمانی اشتغال آفرینی به منصه ظهور می‌رسد که نگاه به تولید، دانش بنیانی باشد. این رویکرد، یک مزیت ویژه دارد و آن هم، ایجاد شغل پایدار با هدف درآمد حداکثری برای کشور است.

جهانگیرزاده اظهار داشت: همه مسئولان ما باید دائماً این دغدغه را داشته باشند که چطور می‌توان، علم را به ثروت تبدیل کرد. برای تحقق یک امر مهم این‌چنینی باید افرادی در راس کار باشند که روزانه این فکر را در سر بپرورانند و از زیرمجموعه خود بخواهند پای کار بیایند و در عمل، خروجی کار را نشان دهند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل افزود: چند سالی است که با تحریم‌های سخت و ظالمانه معارضان نظام روبرو هستیم. علیرغم تلاش تیم دیپلماسی که هم در دولت گذشته فعال بودند و هم امروز، اما تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران جاری است، پس ما نباید اداره کشور را معطل مذاکرات بگذاریم و ضرورت دارد، کارهایی که ابتکار آن به دست خودمان است را با قدرت دنبال کنیم. یکی از این کارها، حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش بنیان است. اینکه جوانان و نخبگان را دور هم جمع کنیم و با حمایت از آن‌ها، مسیر تولید علم که به ثروت منتهی شود را در پیش بگیریم، کمترین کار، مخصوصاً در دوران سخت تحریم است.

وی با اشاره به اینکه تحقق شعارهای سال، انتظار همه مردم است، گفت: رهبر انقلاب، هر ساله شعاری را اعلام می‌کنند و معنی این رویکرد این است که مسئولان و مردم در این جهت حرکت کنید. طبیعتاً قدرت مسئولان در تحقق شعار بسیار بالاتر از مردم است، چون آن‌ها سیاست‌گذار هستند. متاسفانه با وجود شعارهای زیبا، اما به پایان سال که می‌رسیم، می‌بینیم که خیلی کار خروجی نداشته است و در اصلاح، شعار سال محقق نشد. از طرفی، یک ماه هم از سال جدید گذشت، ولی اثری از تحقق این شعار در حد یک ماه از سال را نمی‌بینیم. از این‌رو امیدوارم در ماه‌های بعدی شاهد تحرکات مثبتی در این رابطه باشیم.

جهانگیرزاده یادآور شد: زمانی می‌توانیم بگوییم که مسئولان حمایت‌شان از شرکت‌های دانش بینان واقعی است که از روش‌های سنتی گذشته، فاصله بگیرند. دنیا، سال‌هاست به سمت استفاده حداکثری از تکنولوژی رفته است، چون چاره دیگری نیست. آیا ما هم اهمیت این موضوع را درک کرده‌ایم؟ اکنون که ۱۰ الی ۱۵ سال است که از ظهور و بروز شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌گذرد، باید بگویم اعضای این شرکت‌ها، بسیار مظلوم واقع شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه چرا از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان آن‌طور که شایسته است، استفاده نمی‌شود؟ گفت: دلیل اصلی، باور نداشتن آن‌هاست. از طرفی، منافع عده‌ای به خطر می‌افتد، چون هر چه کارها سنتی باشد برای آن‌ها سود دارد. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس هم به نقش و اهمیت این شرکت‌ها پی بردند و ما هم مجبوریم که خود را در این مسیر علمی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان، هم به حمایت مادی نیاز دارند و هم معنوی. دولت وظیفه دارد که تسهیلات لازم را به این عزیزان آن هم سر موقع، پرداخت کند. افرادی که علمی هستند تنها باید دغدغه تولید علم داشته باشند نه اینکه نگران تامین بودجه طرح خود باشند. اکثر شرکت‌های دانش بنیان از بنیه مالی خوبی برخوردار نیستند، اگر حمایت‌ها کافی و به موقع نباشد، طرح‌ها پا نمی‌گیرد و به مرور با بی‌رمقی نخبگان روبرو می‌شویم؛ موضوعی که گاهی در مهاجرت این افراد از کشور به چشم می‌آید.

نماینده پارس آباد در پایان گفت: تحقق شعار سال، کاری آسان نیست، بلکه به کلی تفکرِ توام با عمل نیاز دارد. اگر می‌خواهیم از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم، حتماً و باید بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان بها دهیم.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1770
  • بازدید دیروز: 7996
  • کل بازدیدها: 4871577
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي