14:34:53 - چهارشنبه 18 مه 2022
فراز و فرودهای طرح هدفمندسازی ۴قلم کالای اساسی
بی برنامگی و عدم تبیین راهکاری برای برون رفت از مشکلات و معضلات کشور در دوران روسای جمهور مختلف در کشور ما در طول ۴ دهه گذشته به امری شایع و معمول بدل شده است علی ایحال این تئوری چنان در کشور ما جا افتاده است که اگر دولتی برنامه ای برای برون رفت از مشکلات و معضلات ارائه نماید، برای مردم جای شگفتی و حیرت خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا،  مـسـئولان دولتـى در روش هـاى اقـتـصادى ، در روش هاى سیاسى و دیپلماسى ، در پیشبرد کشور به سمت علم و تحّقیق ، در گسترش فرهنگ مطلوب در میان کشور، در ارائه خدمات به هـمـه قشرها بخصوص قشرهاى محروم و مظلوم ، در آبادانى کشور، آحاد مردم در دانشگاهها، در بـنـگـاهـهـاى اقـتـصادى ، در دستگاههاى گوناگون اجتماعى و خدماتى ، هر کدامى نیاز دارند در کار خود و در عرصه فعالیت خود نوآورى و برنامه ریزی کنند.

موضوعی که مدیران در کشور ما دست کم با آن بیگانه اند و کسب پست و مقام به منزله پیروزی آنان، در تمام مراحل مدیریتی و ریاستی است.
بی برنامگی و عدم تبیین راهکاری برای برون رفت از مشکلات و معضلات کشور در دوران روسای جمهور مختلف در کشور ما در طول ۴ دهه گذشته به امری شایع و معمول بدل شده است علی ایحال این تئوری چنان در کشور ما جا افتاده است که اگر دولتی برنامه ای برای برون رفت از مشکلات و معضلات ارائه نماید، برای مردم جای شگفتی و حیرت خواهد داشت.
اما موضوع گرانی چهار قلم کالای اساسی و اعطای یارانه این کالاها به مردم با حذف یارانه سابق، این روزها کشور را به سمت حرج و مرج و آشوب هدایت کرده است.
اگر چه بقول اقتصاددانان و کارشناسان اجرای هر طرح و لایحه اقتصادی که اصطلاحا به آن جراحی اقتصادی هم گفته می شود، در ابتدا سختی و دشواری هایی دارد اما شعاع و اضلاع مخالفت ها و انتقاداتی که از ابتدا به این طرح اقتصادی شده است، آنچنان گسترده و عریض و طویل است که جا برای توجیه و استدلال ندارد، علیرغم اینکه این طرح هفته هاست عملیاتی شده است اما همچنان از دامنه اعتراضات و انتقادات به آن کاسته نشده است و به اذعان بسیاری از صاحب نظران این طرح نیز همچون ده ها و هزاران طرح و لایحه خبط و نادرست و بدون پشتوانه و در سایه سوء مدیریت که در طول تاریخ بعد از انقلاب در دولت های مختلف در کشور اتفاق افتاده است، بار دیگر طرحی بدون ضمانت اجرایی در دولت سیزدهم رقم خورد تا کشور یک قدم دیگر به سمت بحران اقتصادی ناشی از بی تدبیری دولتمردان نزدیک شود.

به هر روی این تنها یک روی سکه است و چنانچه حتی اجرای این طرح از توجیه فنی و اقتصادی با پشتوانه قوی هم برخوردار باشد باز نمیتواند متضمن ثبات اقتصادی و تورم در کشور باشد و بدون شک در مدت زمان محدودی رو به زوال خواهد گروید و اگر دولت توانایی کنترل و ایجاد ثبات در حفظ و تحکیم ۴ قلم کالای اساسی را هم داشته باشد، باز نخواهد توانست بر نوسانات و لغزشهای ناشی از افزایش قیمت بر سایر کالاهای موجود در بازار فائق بیاید. زیرا که قیمت ها تنها حول محور این چهار قلم کالا سیر نمی کند و صدها قلم کالای اساسی دیگر که متاسفانه عمده آنها متاثر از نرخ این ۴قلم کالا است، دچار نوسان و افت و خیز در بازار خواهد شد و به صراحت می توان گفت که دولت نمی تواند توازن در بازار را تنها بر اساس نرخ گذاری روی ۴ قلم کالا کنترل نماید و بقیه کالاها بی هیچ نظارت و شفافیتی سیر صعودی را طی خواهد نمود.
مدلل بر این فرضیه می توان به صراحت مدعی شد که دولت هرگز موفق به کنترل قیمت در بازار و سیر صعودی و تورم افسارگسیخته نخواهد شد، نشان به این نشان که در طول چند دهه اخیر تورم سوار بر اسب سفید خوشبختی چهارنعل تاخته و ثبات قیمت ها نیز پیاده به دنبال آنها از پای درآمده اما نتوانسته حتی نزدیک آنان نیز بشود.
لذا اندیشیدن و تفکر و خیال خام بر این فرضیه که دولت با این روش خواهد توانست ثبات را بر بازار حاکم کرده و از قاچاق کالاهای اساسی نیز جلوگیری نموده و به اهدافش مبنی بر ثبات اقتصادی در جامعه دست خواهد یافت، استدلالی هام و بیهوده است و به نظر میرسد از دیدگاه خوشبین ترین کارشناسان و صاحبنظران و حتی عامه مردم این کار غیرقابل اجرا می باشد، چون تا پیش از این در طول دهها سال، این موضوع بعنوان تجربه ای تلخ بر زندگی مردم سایه افکنده و کام مردم را همواره تلخ و زهرآلود ساخته است.
امید است حداقل بعد از این تجربه تلخ سالهای گذشته تکرار نشود و دولت با راهکاری که در پیش گرفته از فشار مضاعف بر مردم کاسته و نگذارد تجارب ناخوشایند سالهای ماضی مجددا بر زندگی مردم سایه افکند.
اگر چه مردم به این روال بدتر از بد عادت کرده اند و بر این امر واقفند که هر دولتی بر سر کار می آید، فشار مضاعفی نسبت به دول گذشته بر مردم وارد می کند اما باید دید دولت سیزدهم با توسل به شعارها و ادعاهای پارادوکس که تاکنون داشته است،میتواند کام مردم را شیرین نماید، یا تلخی مضاعفی افزون بر تلخی سالهای گذشته خواهد افزود؟

# رضا امیرپور / روزنامه نگار

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4087
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803702
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي