17:21:52 - یکشنبه 8 مه 2022
نان غذای لاکچری نیست!
وحید حاج سعیدی نویسنده ستون طنز چُمبلوک کندوی البرز به بهانه گرانی نان نوشت؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ این روزها عمده اخبار کشور در خصوص کشفیات قاچاق آرد در مرزهای مختلف است و گویندگان اخبار به لطایف الحیل درصددند تا به هر زبانی که شده حالی مان کنند یارانه دولت به ویژه در بخش آرد در حال گسیل به کشورهای اطراف است و دولت ناگزیر است برای جلوگیری از قاچاق، قیمت آرد را افزایش دهد.
فلذا به نظر می رسد وعده دولتمردان در خصوص ریشه کنی فقر مطلق ابعاد تازه ای به خود گرفته است و فقرا باید در ابتدا افزایش قیمت ها را تحمل کنند و مختصری در سبک زندگی و خورد و خوراک شان به ویژه نان و ماکارونی و… تغییرات ایجاد کنند!
در واقع بعد از حذف تدریجی برنج و گوشت و روغن و میوه از سفره های مردم، نان هم در حالت استندبای و آماده باش، آماده ترک سفره های خالی مردم است و مهمان نوازی با تعارف «یک لقمه نان خالی» هم در حال پیوستن به خاطره ها است. ظاهراً دکترین سق زدن نان خشک و بستن لنگ به کمر که برخی حضرات از آن رونمایی کرده بودند، چندان هم به محاق نرفته است!
غافل از اینکه نان غذای لاکچری نیست و شوخی با نان رعیت که آن را برکت خانه و سفره می دانند، به حراج گذاشتن کرامت و عزت نفس انسانی مردم است! هر چند دولت وعده داده تا پایان سال افزایش قیمتی در نان سنتی نداریم ولی افزایش تقریباً ده برابری قیمت آرد و نزدیکی قیمت آن به بهای جهانی، به بهانه قاچاق این محصول به سایر کشورها ، بسیاری از مشاغل را از جمله فانتزی پز ها، قنادی ها، ساندویچی ها و … در معرض خطر تعطیلی و بیکاری قرار داده است.
البته این روزها زمزمه پرداخت یارانه نان هم به گوش می رسد که ایده ای نخ نما و راهبردی کاملاً غیر علمی است و حتی اکبرآقا شاطر هم می داند که وعده پرداخت یارانه نان دیگر پاسخگوی اقتصاد دستوری نیست و رساندن قیمت کالاها و اجناس به قیمت جهانی در حالی که حقوق و دستمزد کمتر از یک چهارم قیمت جهانی است، بیشتر به مزاح شبیه است تا یک راهبرد اقتصادی. امروزه حتی طرفداران پول‌پاشی‌های دولت هم دیگر نسبت به آثار تورمی یارانه نقدی آگاه شده‌اند و نیک می‌دانند که اگر امروز یارانه‌ای دریافت کنند، روزهای آینده بایدچند برابر آن را در قالب تورم به بازار پس دهند.
فقط یادمان باشد نان کوپنی و ماکارونی سهمیه ای و… در شان مردمی نیست که با همه وجود سختی ها را تحمل می کنند و خم به ابرو نمی آورند. کرامت این مردم نجیب را ارج بنهیم.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5382
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804997
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي