22:26:09 - یکشنبه 30 آگوست 2020
نماینده عملگرا ، فرماندار تعامل گرا
آنچه مبرهن است، شهرستان پارس و مردم شریف منطقه خوشبختانه یا شوربختانه با توجه به رخدادهایی که در طول دوره های مختلف بدلیل عملکرد و بدقولی که مسئولان در ادوار مختلف مرتکب شده اند،به وعده ها و سخنان صاحب منصبان چندان اعتماد و اعتبار ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛ برای شهرستانی همچون پارس آباد مغان که در برش استانی دارای وزن سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تراز اول است و از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه ای در حوزه های مختلف برخوردار است،ثمربخش بودن و تاثیر گذاری اهمیت فراوانی دارد و چندان کار اسانی نیست.
لیکن محقق شدن اهداف مدیران به دلیل اهمیت بالای این شهرستان در سطوح ملی و منطقه ای یعنی پیمودن یک شبه پله های ترقی تا سطح وزارت و استانداری و مدیرکلی است.
از این جهت است که آرزوی هر مدیری است تا به نوبه خود یکی از کرسی های مدیریتی در شهرستان را کسب نماید تا بتواند بقول معروف ره صد ساله را یک شبه بپیماید.
اما به همان اندازه ای که پیمودن پله های ترقی می تواند موجب موفقیت مدیران شود، به همان اندازه نیز انزوا و کنار رفتن از دور رقابت دور از انتظار نیست و می تواند مایه استیصال و به گل نشستن آنان شود.

شهرستان پارس آباد همانطور که صاحب نظران و اهل فن روی این تئوری اتفاق نظر دارند، تفاوت عظیمی از لحاظ پایش و خط و خطوط سیاسی، فرهنگ و آداب و رسوم با دیگر مناطق و شهرستان های استان و کشور دارد، عمده دلایل آن نیز ناشی از مهاجرت اقوام و طوایف متعدد از مناطق مختلف با فرهنگ و سنن مختلف با ایده ها و تفکرات و مشی سیاسی بوده و دارای تضارب و تشتت آراء است که به نوبه خود مدیریت و حتی شکل و شمایل توسعه در آن مبرا از دیگر نواحی و جعرافیای کشور است.
نمونه آن خیل مدیران و مسئولانی است که تا پیش از این با سلایق و علایق سیاسی و سطوح علمی و تجربی متفاوت با گریدهای مدیریتی متعدد در این شهرستان بر کرسی های مدیریتی تکیه زده و به دلیل عدم چیرگی بر هژمونی منطقه و وفق دادن خود با خصوصیات مردم و رسومات منطقه به توفیقی دست پیدا نکرده اند.
فی الواقع توسعه در منطقه شمال استان خصوصا شهرستان پارس آباد منحصر به ضوابط و مقرراتی است که هر مدیری باید برای رسیدن به اهدافشان باید این تفاسیر و تعاریف را چاشنی کار خود کرده و با قوانین شهرستان خود را تطبیق نماید.

شاید برخی یا بسیاری از این موارد سازگار با استانداردها ، قواعد و معیارهای معمول نباشد اما مختص شهرستان پارس آباد بوده و برای رسیدن به اهدافی که مدیران برای رسیدن به آن هدفگداری کردند باید بدانها مقید بوده، از این موارد پیروی کنند.

شهرستان پارس و مردم شریف منطقه خوشبختانه یا شوربختانه با توجه به رخدادهایی که در طول دوره های مختلف بدلیل عملکرد و بدقولی که مسئولان در ادوار مختلف مرتکب شده اند،به وعده ها و سخنان صاحب منصبان چندان اعتماد و اعتبار ندارند.

مع الاسف کسب اعتماد مردم و تعامل در عملکرد و اقدامات چند جانبه و دو سویه یکی از مهمترین مسایلی است که هر مدیری در بدو انتصاب و صدارتش، برای برتن کردن ردای مدیریت در مدت زمان طولانی از این صفات باید برخوردار باشد.

شاید عدم تداوم مدیران در پست های دولتی و تداول عامه خصوصا پست های حساس و کلیدی نظیر فرمانداری و شهرداری و روسای دستگاهها،معلول همین معیارهایی است که مدیران ادوار مختلف بی توجه به این موضوعات نتوانسته اند به انگیزه دوام و بقای خود در طول مدت زمان قانونی یا دوره طولانی،دست یابند.

عموماً طول دوره حکمی که در مناصب مختلف برای مدیران دستگاههای دولتی و خصولتی زده می شود از سه تا پنج سال است که کمترین مدیری در تراز اول مدیریتی شهرستان بر این موفقیت نائل شده،مگر اینکه آنقدر تو سری خور و بله قربان گو باشد که باعث رنجش و نارضایتی مدیران بالا دستی نبوده یا به سفارش اقازاده ها و از ما بهترون باشد که در این صورت نیز از اقبال عمومی برخوردار نبوده و رفوزه خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در طول دوره های مختلف همواره سد سدیدی بر سر راه توسعه منطقه بوده، تضارب آراء و تضاد منافع شخصی میان مدیران و فرمانداران برای برقراری هرگونه تعامل با نماینده یا بقاء این رابطه منجر شده است.

شاید با جرات بتوان گفت دوره کنونی یکی از کمتر دورانی باشد که تصویرگر رابطه خرسند و تعامل گرای دو قدرت شهرستانی و منطقه ای یعنی نماینده و فرمانداران در یک قاب باشد که رقم خورده است.

تعامل و پیوند ناگسستنی نماینده عملگرای مجلس در کنار فرمانداران تعامل گرا یکی از رویدادهای بی سابقه ایست که منطقه در طول ادوار مختلف به خود دیده است.

یکی از نقاط قوت نماینده که توانسته رضایت نسبی مردم و منتقدان را نیز در طول مدت کم به خود جلب کند، کسب اعتبارات قابل قبول برای طرح ها و پروژه های نیمه تمام و از یاد رفته و خاک خورده و گسیل کردن وزرا و سفرا و صاحب منصبان به منطقه و ایضا مردم داری و مردم سالاری، از نقاط قوت نماینده کنونی حوزه شهرستانهای پارس آباد،بیله سوار و اصلاندوز است که گویی چندین دوره نماینده مجلس بوده و اندوخته های گرانبهایی در طول دوران خدمتش بدست آورده و اینچنین مجرب و حرفه ای به وظایفش واقف شده است.

با قاطعیت می توان مدعی شد در طول ادوار مختلف نماینده ای که اینچنین با صلابت و متعهدانه به وظایف و مسئولیت هایش واقف باشد،سابقه نداشته و گویی بعد از ده ها سال مردم از وجود شخصیتی در قواره و ویژگی های یک نماینده واقعی بهره مند هستند.

فارغ از یک نماینده واقعی، از دیگر پست های مدیریتی که در توسعه منطقه نقش اساسی دارد، فرماندار است که با سلیقه نماینده منتخب مردم چینش شده و با مشی او سازگاری کامل دارد.

تجربه ۱۲ دوره نمایندگی ملت در طول دهها سال بیانگر این اصل است که همفکری و تعامل این دو قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای به توسعه و تحقق وعده های دو طرف منجر شده است.
فرمانداری که آوازه اش در تمام استان پیچیده و هر نماینده و شهرستانی آرزوی داشتن چنین فرمانداری را در سر می پرواند.
در وصف فرماندار صاحب منصب شهرستان همین بس که افتخار فرمانداری در اکثر شهرستانهای مهم استان را در کارنامه داشته و در کسوت منتخب مردم نیز در یکی از شهرستانهای مهم انجام وظیفه کرده و پله های ترقی و تجربه را از بالا به پایین پیموده است و خوشبختانه تحت لوای لابی های قدرت و ثروت نبوده است با درد مردم و محرومان آشنایی کامل دارد و مهمتر از همه تخصص اش با پیشه و حرفه مردم و بزرگترین ارکان توسعه منطقه رابطه مستقیم دارد.

فرمانداری که در بدو ورود به منطقه و در مدت زمان کوتاه چنان بر هژمونی منطقه اعم از زیر ساخت ها و معضلات و حتی راهکارهای آن تسلط پیدا کرده و با اقشار مختلف مردم و گروههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی رابطه صمیمی و همزادپنداری برقرار نموده است که بسیاری از مدیران در طول ادوار مختلف و سالها صدارت در منطقه به این نقطه از تلاقی دست پیدا نکرده بودند که این خود یکی از نشانه های یک انتخاب هوشمندانه و مدیریت مدبرانه را در اذهان تداعی می نماید.

دیانت و شجاعت و چیرگی بر مواد و قوانین و مقررات دستگاههای اجرایی از جمله مزیت های فرماندار شهرستان پارس آباد است که گمان می رود در صورت تعامل و یکدلی و صعه صدر مردم و شخصیت های سیاس و فرهیختگان و یاری و همراهی آنان، منطقه با سیاست ها و تدابیر دولتمردان و نماینده منتخب یکی از ادوار و دوران طلایی خود را سپری نماید،مشروط بر اینکه برخی ها دندان طمع را دور انداخته و با پرهیز از هرگونه منفعت طلبی و سودجویی و برافروختن آتش کینه و حب و بغض های شخصی مانع از این امر مقدس و مبارک نشوند.
اتفاق و اتحاد و انسجامی که شاید فرصت آن در هر صد سال یکبار در منطقه رخ می دهد و در صورت عدم تحقق، مردم را تا دهها سال دیگر آرزو به دل بگذارد.

 

رضا امیرپور _  پارس آباد مغان شهریور ۹۹

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 549
  • بازدید دیروز: 1849
  • کل بازدیدها: 4872205
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي