13:19:13 - چهارشنبه 29 جولای 2020
کووید 19 در مقابل قتلگاه سر تعظیم فرود آورد
قتلگاهی که تاکنون حدود سه هزار نفر را به کام مرگ کشانده است
عدم همراهی و همکاری نمایندگان استان اردبیل در تصویب و اخذ اعتبار  و عدم برخورداری از رای اکثر آراء نمایندگان در مجلس- بی کفایتی یا ضعف نمایندگان ادوار در  لابی کردن با دیگر نمایندگان در راستای نخصیص اعتبار و ناتوانی در توجیه اخذ آراء  نمایندگان_ عدم مطالبه گری مردم و خواص- عدم آشنایی نماینده با قوانین مجلس و مصوبات مطروحه – بی انگیزه گی مسئولان محلی حوزه راه و شهرسازی و عمران – تبعیض و تبانی نمایندگان در اخذ اعتبارات میان شهرستان های استان علیرغم ظرفیت بالای شهرستان پارس آباد- عدم اعتقاد نمایندگان و مسئولان ارشد استان به توسعه متوازن و نیل به سمت تمرکزگرایی و متمرکز کردن اعتبارات در مراکز استان و مسائلی نظیر این موارد از جمله موضوعاتی هستند که بعد از سپری شدن ۵۰ سال از عمر جاده پارس اباد اردبیل این امر محقق نشده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ تصادفات جاده ای در دو دهه گذشته به یک بحران در ایران تبدیل شده است.

حوادث ترافیکی نه تنها باعث مرگ زودرس تعداد زیادی از افراد جامعه می شود بلکه تعداد زیادی را نیز دچار معلولیت وناتوانی می کند که این امر ؟ یکی از دلایل به هدر رفتن نیروی انسانی و فشار اقتصادی برجامعه است. در طول سال خسارت مالی ناشی از هر فوتی در تصادفات رانندگی در ایران، ۵/۲ میلیارد تومان است، واگر هزینه‌هایی که از بدو تولد صرف رشد و آموزش یک فرد می‌شود را بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم سالانه ۳۴ میلیارد دلار ناشی از تصادفات به کشور متحمل می‌شود.این آمار بیانگر وضعیتی به مراتب اسفناکتر از تلفات و خسارت های ناشی از کروناست بطور میانگین روزانه ۴۸ نفر در ایران در اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست میدهند و این آمار به مراتب بیشتر ودردناکتر از ویروس کروناست که بطور میانگین روزانه جان ۱۴ نفر را می گیرد.

متأسفانه با وجود آمار بسیار بالای فوتی‌های روزانه در تصادفات جاده‌ای، هیچ اعتنایی به این آمار بالای تلفات نمی‌شود اما آمار تلفات حدود ۲ درصدی از مبتلایان به کرونا به‌شدت باعث ایجاد ترس و وحشت در بین مردم شده است.

یکی از جاده های پرتردد و مناطقی که همواره بیش از هر نقاطی در کشور قربانی سوانح و تصادفات جاده ای شده شهرستان پارس آباد در شمال استان اردبیل می باشد که بر خلاف دیگر مناطق  ۷۰درصد سوانح و مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی بدلیل کیفیت پایین ‌و عرض کم  جاده و تردد بیش از ظرفیت می باشد.

 

آنچه مسلم است تخصیص اعتبارات ملی نیازمند توجیه طرح و پروژه هدف برای نمایندگان مجلس جهت رای دادن به تصویب تخصیص اعتبار ملی است و اگر این موضوع تاکنون میسر نشده است مع الاسف ناتوانی در توجیه و اثبات ضرورت تخصیص اعتبار برای طرح مذکور بوده است یا به عبارتی دیگر بی ارادگی و ضعف مدیران  و نمایندگان جهت تخصیص اعتبار به جاده مغان بوده است.

عدم تصویب تخصیص اعتبار برای چهاربانده پارس آباد اردبیل معلول بسیاری از حوادث و اتفاقاتی است که پرداختن به برخی از این موارد خالی از لطف نیست.

عدم همراهی و همکاری نمایندگان استان اردبیل در تصویب و اخذ اعتبار  و عدم برخورداری از رای اکثر آراء نمایندگان در مجلس- بی کفایتی یا ضعف نمایندگان ادوار در  لابی کردن با دیگر نمایندگان در راستای نخصیص اعتبار و ناتوانی در توجیه اخذ آراء  نمایندگان_ عدم مطالبه گری مردم و خواص- عدم آشنایی نماینده با قوانین مجلس و مصوبات مطروحه – بی انگیزه گی مسئولان محلی حوزه راه و شهرسازی و عمران – تبعیض و تبانی نمایندگان در اخذ اعتبارات میان شهرستان های استان علیرغم ظرفیت بالای شهرستان پارس آباد- عدم اعتقاد نمایندگان و مسئولان ارشد استان به توسعه متوازن و نیل به سمت تمرکزگرایی و متمرکز کردن اعتبارات در مراکز استان و مسائلی نظیر این موارد از جمله موضوعاتی هستند که بعد از سپری شدن ۵۰ سال از عمر جاده پارس اباد اردبیل این امر محقق نشده است.

 

در حالیکه شهرستان پارس آباد یکی از شهرستانهای مهم و بزرگ استان اردبیل بوده و توجیه در تخصیص اعتبارات برای چهاربانده کردن دیگر شهرستانها نظیر گرمی ، مشکین شهر ، خلخال، سرچم و سرعین ، نیرو نمین ، رضی و … مصداق آب در هاون کوبیدن بوده و هیچ توجیهی برای برخوردار نشدن شمال استان اردبیل از اعتبارات چهاربانده وجود ندارد، هر چند طرح این موضوع ممکن است با واکنش شهروندان دیگر شهرستانها مواجه شده و دلیل عدم برخورداری از جاده چهاربانده را به ضعف و بیکفایتی مسئولان و نمایندگان شمال استان و شایستگی و برازندگی نمایندگان و مسئولان شهرستانهای خود نسبت دهند،که بدون شک پاسخی قانع کننده از جانب آنان و سرخوردگی و یاس ناامیدی برای شهروندان شمال استان خواهد بود.

هر چند برای دلخوشی مردم شمال استان هم که شده ، تمامی دولتمردان و وزرا و معاونین وزرا و روسای سازمان ها در سفربه شهرستان پارس آباد آن را بهشت برین معرفی کرده و به زمین های بکر کشاورزی، پایاب سد خدافرین، فرودگاه هواپیمایی و پایانه مرزی و بازار مشترک و پایانه لجستیکی مرزی بین دو کشور ایران و آذربایجان و … اشاره می کنند و عشایر را ذخایر انقلاب و مردم پارس آباد را مرزداران غیور و مقاوم قلمداد می کنند، اما کیست که نداند همه اینها تعارفی بیش نیست و گرنه چطور می شود با اینهمه تعریف و تمجید و هندوانه زیر بغل گذاشتن، ۲۰۰ هزار نفر ده ها سال است شاهد داغدار شدن جوانان و فرزندان و اقوام و خویشاوندان خود بوده و مطالبه اصلی شان  برخورداری از یک جاده چهاربانده باشد،اما در حسرت تخصیص چندرگاز اعتبار در بودجه سالانه دولت باشند و کک احدی از دولتمردان هم به خاطر این مردم مظلوم نگزد.

 

ممیزی و آمار تصادفات  و سوانح رانندگی خاکی از این است که سالانه بیش از صدها نفر در جاده پارس آباد اردبیل به کام مرگ فرستاده می شوند همچنین به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، علت فوت بیش از ۷۰ درصد این مرگ و میر ناشی از غیراستاندارد بودن جاده و عرض کم و ظرفیت پایین مسیر در مقایسه با میزان تردد وسیله نقلیه تشخیص داده شده است.

با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که در طول ۳۰ سال گذشته بیش از سه هزار نفر در این قتلگاه جان خود را از دست داده اند، که این آمار بیانگر بالاترین میزان تلفاتی است که ایران در طول سی سال گذشته در چند استان تجربه کرده است.

 

به اذعان مدیران ارشد استانی و وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسولان مرتبط با این حوزه ۷۰۰ هزار تن محصول از مجرای محصولات گلخانه ای و بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی نیز از طریق تکمیل اراضی پروژه پایاب سد خدافرین به محصولات کشاورزی این شهرستان افزوده می شود در واقع با احتساب بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی پارس آباد که تا پیش از این هر ساله در منطقه ما تولید و عرضه می شود،در مجموع ظرفیت تولیدات این شهرستان صرفا از  طریق بخش کشاورزی به حدود سه میلیون تن در سال می رسد که رقم قابل توجهی را در بر می گیرد.

این حجم از محصولات کشاورزی پس از تولید نیازمند زیرساختی به مراتب بسیار با کیفیت و کمیت بالا برای صادرات و ترانزیت محصولات نیاز است و به هیچ عنوان مسیر کنونی که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و برای تردد جمعیتی ۱۵ الی ۲۰ هزار نفری ساخته شده است؛جوابگو نخواهد بود.

 

اینها تنها بخشی از مشکلات جزئی در قبال مشکلات دامنه دار و مهمی است که این شهرستان را در طول ۵۰ سال گذشته در انزوا و مسیر پسرفت قرار داده است علی ایحال توسعه این منطقه و شهرستان تا حدود زیادی بعنوان شهرستان معین و دومین شهرستان بزرگ استان در گرو توسعه راههای اصلی و تعریض و چهارخطه کردن طول جاده اردبیل تا سه راهی مشکین شهر می باشد.

پر بیراه نیست اگر ادعا کنیم که احداث و عملیات چهاربانده کردن مسیر پارس آباد به اردبیل حتی از احداث راه آهن در این استان نیز ضروری تر است، چرا که اولویت و نیاز اساسی استان اردبیل، بزرگراه است و با احداث بزرگراه پارس آباد – اردبیل،  این منطقه محروم به راحتی میتواند از بن بست تاریخی نجات یافته و زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم آورده و ضمن تسهیل تردد بار و مسافر ، امنیت جاده ای تامین گردد و از وقوع سالانه صدها تصادف جاده ای منجر به فوت و مجروح شدن صدها انسان بیگناه و از کارافتادگی آنها و داغدار شدن صدها خانواده از هموطنان و شهروندان بی گناه پیشگیری بعمل آید.

 

راه آهن اگر نقش ده درصدی در تامین این مهم و توسعه منطقه داشته باشد، بزرگراه نقش حیاتی حداقل ۹۰ درصدی در توسعه و تامین امنیت جاده ای هر منطقه را دارد.

بزرگراه، بصورت شبانه روز ، مورد استفاده تمام انواع وسایل نقلیه از  سواری گرفته تا کامیون و وانت و نیسان و تریلی و اتوبوس و… قرار می گیرد و هر لحظه امکان دسترسی و امکان تردد از طریق بزرگراه میسر می باشد،در حالی که دسترسی به قطار محدود بوده و نقش تعیین کننده ای در مقایسه با هزینه های زیربنایی و تحمیلی به کشور ندارد.

حداقل در چنین دوره ای که آمار خودرو در کشور به حدود سی میلیون دستگاه رسیده و هر خانواده خود از حداقل یک خودرو شخصی برخوردار هستند،استفاده از راه آهن توجیه چندانی ندارد.

این امر زمانی قابل توجیه بود که آمار خودرو در کشور به مراتب بسیار پایین تر بود و دسترسی به آن محدود و استفاده از قطار توجیه اقتصادی داشت.

نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد اینست که بیشتر گردشگرانی که به استان اردبیل و شهرستان پارس آباد مسافرت میکنند دوست دارند با خودروی شخصی خود به این منطقه سفر کنند و شبانه روز به همه ی نقاط استان سر بزنند و راه رفت و برگشت خود را از مسیرهای مختلف، خودشان انتخاب کنند و اگر مسیر بزرگراهی مناسبی برای استان وجود داشته باشد، هموطنان عزیز از غرب کشور و جنوب کشور نیز میتوانند با آسودگی خاطر، این استان را مقصد گردشگری خود قرار دهند .

 

رضا امیرپور

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3343
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4802958
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي