12:44:18 - جمعه 13 اکتبر 2023
*تحلیل انتخابات؛ دوره دوازدهم
کدام کاندیداها ظرفیت کسب کرسی بهارستان را دارند
فارغ از شکل انتخابات در دیگر استانهای کشور ، انتخابات در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز و کل استان اردبیل قابل قیاس با دیگر مناطق کشور نیست و ترکیبی از انتخاب، طایفه ای و قومی، حزبی و گروهی ، تعصبات دوستی و وابستگی و تعداد اندکی هم از روی شایسته سالاری یا به عبارتی شناخت از کاندیداها و انتخاب فرد اصلح از بین بد و بدتر می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ طبق پش بینی های بعمل آمده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز با مشارکت عده کثیری از داوطلبان روبرو شده و بر اساس میزان جمعیت حوزه های انتخابیه این حوزه با بیشترین تعداد کاندیداها نسبت به دیگر شهرستانهای استان به استقبال دوره دوازدهم رفته است.

مغایر با ادوار گذشته انتخابات در این دوره، از جهت مختلف قابل بررسی و تحلیل است. از طرفی با توجه به جو سیاسی کشور و اعتراضات مردمی بدلیل شرایط نامساعد اقتصادی تورم افسارگسیخته، سیاست های دوگانه دولت‌مردان در مبارزه با فساد و گرانی و افزایش دزدی و اختلاس و جریان آقازاده ها و نارضایتی قاطبه مردم از سیاست های دولت همچنین رد صلاحیت فله ای نامزدهای انتخابات در دوره گذشته و کاهش محسوس میزان مشارکت آراء مردمی به نظر می‌رسد، بررسی صلاحیت داوطلبان در این دوره چندان سخت گیرانه نباشد و استقبال از مشارکت مردم و کشیدن آنان به پای صندوق های رای دور از انتظار نیست. اما این فقط یک تحلیل سیاسی است و بعید نیست با توجه به دیدگاه متفاوت نهادهای حاکمیتی به اصلاح طلبان و استنباط آنان از بازی جبهه رقیب در زمین دشمن بررسی صلاحیت داوطلبان بالاخص اصلاحات، همچون دوره گذشته و حتی با شدت و حدت بیشتر غیر قابل اجتناب است.

به هر روی فارغ از شکل انتخابات در دیگر استانهای کشور ، انتخابات در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز و کل استان اردبیل قابل قیاس با دیگر مناطق کشور نیست و ترکیبی از انتخاب، طایفه ای و قومی، حزبی و گروهی ، تعصبات دوستی و وابستگی و تعداد اندکی هم از روی شایسته سالاری یا به عبارتی شناخت از کاندیداها و انتخاب فرد اصلح از بین بد و بدتر می باشد.

البته اصطلاح بد و بدتر به این دلیل است که کاندیداهایی که غالبا مثمر ثمر هستند و تخصص و تجربه شان به درد منطقه می‌خورد ، در احراز صلاحیت ها دچار مشکل می شوند.
گذشته از این محدودیت‌ها و موانع که البته مختص استان ما نیست و شرایط در کل کشور بدین سبک و سیاق است، همگان بر این جریان واقف هستند که از تعداد ۱۱۰ کاندیدایی که در پیش ثبت نام دوازدهمین دوره از حوزه پارس آباد نام نویسی کرده اند، صرفا تعداد مدعیانشان به انگشتان دست نمی رسد و بیشتر آنها بخاطر مسائلی جز نمایندگی در این کارزار ثبت نام کرده اند و شکل فرمالیته دارد.
از مدعیان نیز می توان گفت از برخی طوایف چندین نامزد نام نویسی کرده اند که کار را برای رقابت در بین آن طوایف دشوار می نماید مگر اینکه در نهایت با همدیگر لابی کرده و از رقابت محدود در بین طایفه به رقابت وسیع در حوزه انتخابیه، تغییر متد بدهند که تقریبا در هر طایفه ای چند کاندیدای رقیب وجود دارد مخصوصا طوایف پرجمعیت همچون قره داغلو، اجیرلو، گیکلو، همومونلو بیگدلی ، مقانلو و …
اگر بخواهیم با همین ترکیب پیش ثبت نام انتخابات در این حوزه را تحلیل و بررسی کنیم باید بگوییم کاندیداهایی همچون ابراهیمی ، سپه یا قاسم‌زاده یا جایگزین آندو از اجیرلو همچون حق زاده کاندیداهایی هستند که به شکل سنتی این آرا را همیشه در سبد خود دارند که دربین آنها ابراهیمی پتانسیل بیشتری در مقایسه با رقبای خود دارد و می تواند با کمی درایت و چاشنی خلاقیت خود را از بقیه جدا کرده و به کرسی بهارستان نزدیک کند.
و اما کاندیداهایی همچون پورحسین، جهانگیرزاده،سپه،برومند، فهیمی و … که امتحان پس داده اند هر چند دارای آراء طایفه ای، اما اصولا در سپهر سیاسی مغان و انتخاب سنتی یک دوره ای، فرصت سوزی کرده و نتوانستند انتظارات مردم را برآورده سازند به استثنای پورحسین که نماینده ای پاکدست در کلیه ادوار مغان محسوب می شود با انعطاف بیشتری در سیاست ورزی و استقلال فکری برای بار دوم کرسی بهارستان را تصاحب کرده و سنت شکنی نماید با این حال دور از انتظار نیست اگر در بین طایفه خود تک کاندیدا باشد،چه بسا مجددا کرسی بهارستان را لمس نماید.
اما برومند که مسلماً طول عمر سیاسی اش در شمال استان تمام شده تلقی می شود شانسی در این کارزار ندارد. ولی جهانگیرزاده بعنوان نماینده کنونی که به تبعیض آمیزترین و پارتی باز ترین و فامیل سالارترین نماینده ادوار مغان شهرت دارد کارنامه اش در حد کودکان پیش دبستانی بوده و تقریبا جز کشف آمار شرکت ها و هلدینگها و ادارات و مراکز علمی و دانشگاهی،نهادها و موسسات برای استخدام اقوام و خویشاوندان یا تعیین رئیس و مدیر و مدیرعامل برای کسب اختیارات آنها جهت پارتی بازی و رابطه سالاری چیز دیگری از وی در اذهان افکار عمومی ثبت و ضبط نشده است.

با استناد به مطالب بالا نویت به کاندیداهایی می‌رسد که تازه وارد این کارزار شده اند و تا حدودی در بین مردم شناخته شده و مدعی کسب کرسی بهارستان

و نماینده شایسته برای مردم منطقه هستند از میان ای

ن کاندیداها که دارای عملکرد و سابقه مدیریتی و مسئولیت داشتند، می توان به عباس تابش، ساسان ورزند، اسدالله محسن زاده، حسین منفرد، میکائیل حاجی زاده و عدالت حاجی پور اشاره کرد که هر کدام به نوبه خود مهره ای مهم و شایسته برای تکیه بر کرسی بهارستان هستند و بعید نیست رقابت واقعی در بین این کاندیداها رقم بخورد.
عباس تابش با داشتن سوابق و عناوینی در سطح ملی مدعی منتخب مردم در دوره دوازدهم است یقینا او از وجود لابی های قدرتمندی بهره مند است که توانسته خود را تا سطح وزیر مطرح نماید لذا وجود چنین لابی هایی در مجلس می تواند امتیاز بزرگی برای مردم آن منطقه و هر حوزه انتخابیه ای باشد هر چند نقد عملکرد ضعیف او در منطقه علیرغم داشتن پست هایی مرتبط در سطح وزرا بر وی منتسب است.

حسین منفرد استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی است در حال حاضر وی یکی از نوابغ نادر در رشته ریاضی است. او مقالات و کنفرانس هایی در کشورهای پیشرفته اروپایی و در بین دانشمندان رشته ریاضی ارائه کرده است منفرد رییس دانشگاه بیله سوار بوده و در حال حاضر رئیس دانشگاه گرمی است بیله سوار زادگاه وی بوده و ساکن جعفرآباد می باشد منفرد از طایفه کنده ای های مقیم پارس آباد وصلت کرده است این یعنی علاوه بر اینکه استطاعت جذب آراء بیله سوار و جعفرآباد را دارد ظرفیت جذب آرا پارس آباد را نیز بواسطه رابطه سببی دارد و می تواند به شگفتی این دوره از انتخابات لقب گیرد.

ساسان ورزند دکترای حقوق ، عضو کانون وکلا و مدرس دانشگاه است او همواره به عنوان تولید کننده و کارآفرین نمونه در سطح کشور، استان اشتهار دارد یکی از صفت های نیکوی انسانی که صدق گفتار است از منشهای اخلاقی وی بشمار می رود او در دور چهارم شورای شهر پارس آباد که در حوزه محدودتری نسبت به نمایندگی برگزار می شود با ۱۳ هزار رای بعنوان منتخب اول شورای شهر پارس آباد انتخاب شد. بدون شک با توجه به ظرفیت هایی که در وی سراغ داریم می تواند بعنوان یکی از اصلی ترین مدعیان منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشد.

اسدالله محسن زاده از مدیران ارشد استان اردبیل است که در سمت های مختلفی مدیریت نموده است مدیرکل جهاد عشایری،منابع طبیعی و جهادکشاورزی، مشاور و مدیر پروژه آب‌های مرزی و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کشت و صنعت مغان سمت هایی است که اسدالله محسن زاده در هر یک از آنها دستاوردهای قابل قبولی ارائه کرده است. محسن زاده یکی از مدیران بی حاشیه، جهادی، متعهد، مجرب و در یک کلام تکنوکراتی است که حضورش در شرکت مغان به احیا و تحول اساسی در این شرکت انجامید او با حذف واسطه در شرکت مغان طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا کرد که از مطالبات چندین و چندساله پرسنل و کارکنان تمامی شرکت های خصوصی و دولتی بود که با تعهد و احساس مسئولیت محسن زاده در قبال پرسنل مجموعه خود تا این لحظه تنها در این شرکت به منصه ظهور گذاشته شده است.
اقدامی که تحولی عظیم در سرنوشت پرسنل و کارگران ایفا کرد.البته این تنها یکی از خدمات او در شرکت مغان است خدماتی که در تاریخ شرکت بی سابقه است، این حجم از خدمات در دوره مدیریت یک مدیر انجام شود.
کسانی که ازمدیریت راهبردی مختصر معلوماتی دارند، نیک می دانند که مدیریت در شرکت مغان معادل وزارت و وکلای مجلس است و محسن زاده می تواند با پشتوانه آرای فراطایفه ای نماینده شایسته ای برای حوزه انتخابیه شهرستانهای پارس آباد،بیله سوار و اصلاندوز باشد.در رصد فعالیت های کاندیداها مشخص گردید استقبال صمیمی که از محسن زاده در دیدار چهره ها و دید و بازدید ها مستولی می شود، بو و عطر پدیده منتخب دوره دوازدهم کرسی بهارستان از وی استشمام می شود.

عدالت حاجی پور علیرغم سن کم بعنوان یک جوان مستعد مسئولیت های زیادی را در کارنامه خود دارد و توانسته تجارب ارزشمندی را در طول دوره مدیریتش در سمت فرماندار و دیگر سمت های اجرایی بدست آورد. دستاوردی که می تواند در چنین کارزاری بعنوان اساسی ترین اهرم و ابزار تکنیکی کلید گشایش بسیاری از مشکلات و معضلات لاینحل حتی در کسوت نمایندگی باشد.

و بالاخره میکائیل حاجی زاده که در شرایطی متفاوت حدود ۱۴ هزار رای در دور قبلی کسب کرده که البته سمتی در مناسب دولتی نداشته و استخدام هیچ ارگانی نیست بلکه خود کارآفرین خلاقی است و سرمایه خوبی از فعالیت های اقتصادی بدست آورده است نظر به اینکه ۱۴ هزار رای اکتسابی وی در شرایطی بود که از طایفه آنها دو کاندیدا که یکی نماینده دوره قبلی بود مشارکت داشت و بسیاری از طرفداران کاندیدای منتخب دوره قبل بدلیل نارضایتی از عدم تحقق خواسته هایشان به اردوی حاجی زاده پیوستند در شرایطی که در دوره دوازدهم (دوره آینده) شرایط کاملا متفاوت است و کار را برای حاجی زاده دو چندان سخت کرده است و باید تلاش مضاعفی را تا رسیدن به کرسی بهارستان تقبل نمایند./ رضا امیرپور – روزنامه نگار

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 1941
  • بازدید دیروز: 2402
  • کل بازدیدها: 4951728
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي