17:55:16 - شنبه 6 آگوست 2016
مدیر امور منابع آب مغان:
دریاچه شهرک تا پایان سال جاری آبگیری می شود/ جذب سرمایه گذار برای اجرای سرسره ی آبی در مغان
مدیر امور منابع آب مغان از اتمام عملیات ساماندهی و لایروبی دریاچه مصنوعی شهرک مغان و احیا و آبگیری مجدد آن تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش ارس رسا ، مهندس فرهاد شهبازی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای اجرای طرح لایروبی و ساماندهی دریاچه و انجام مطالعات تاکنون افزون ۱۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان آب سرمایه گذاری شده و با احتساب ۶۰ میلیارد ریال اعتبار قابل هزینه تا پایان سال جاری مجموع مبلغ هزینه کرد به ۲۰۰ میلیارد ریال می رسد.
ar52450

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی و همه بخش ها و روستاهای این شهرستان ها غیر از اصلاندوز از این دریاچه گذر می کند ادامه داد: علاوه بر این، آب کشاورزی حدود ۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت نیز پس از عبور از این دریاچه به اراضی انتقال می یابد که انباشت رسوب در آن در صورت عدم ایجاد مجاری کنار گذر می توانست موجب قطع آب شرب و کشاورزی مذکور شود.

مدیر امور منابع آب مغان بیان کرد: آب نیروگاه برق آبی مغان نیز که نقش مهمی در رفع معضل نوسانات برق در این نقطه مرزی دارد از این دریاچه گذر می کند که در شرایط فعلی با ایجاد کانال آب آور برای این نیروگاه ، تولید انرژی برق در این واحد تداوم دارد.

شهبازی گفت: دریاچه مغان که یک دریاچه مصنوعی است و در طول مدت ۴۰ سال بهره برداری که نقش کنترل نوسان آب در کانال اصلی مغان و همچنین نقش رسوبگیری شبکه را ایفا کرده به طور طبیعی (انباشت رسوب در دریاچه رسوبگیر امری طبیعی است) با رسوب انباشته شده و از سال ۸۸ فاقد امکان عبور دهی جریان آب کانال اصلی مغان شد طوری که نگرانی ها از بابت تامین آب شرب شهرهای واقع در موقعیت بعد از دریاچه از آن جمله پارس آباد و همچنین تامین آب کشاورزی حدود ۶۰ هزار هکتار اراضی واقع در پایین دست دریاچه بیش از پیش مشهود شد.

وی ادامه داد: نظر به اینکه این نگرانی ها از سه سال قبل (۸۶) توسط امور آب ملاحظه شده و مطالعات لازم را در دست انجام داشت طرح ساماندهی دریاچه از سال ۸۸ در سه بخش اساسی آغاز شد و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

شهبازی، اجرای کانال کنارگذر به صورت بتنی و با ظرفیت ۳۴ متر مکعب در ثانیه برای ایجاد امکان برای هدایت آب شرب شهرستان های پارس آباد، گرمی، بیله سوار، روستاها و بخش های تابعه و آب حدود ۶۰ هزار هکتار زمین زراعی در حد فاصل سال های ۸۸ تا ۹۲ و با هزینه کرد ۶۷ میلیارد ریال ، اجرای کانال آب آور نیروگاه برق آبی مغان به طور ۱٫۴ کیلومتر و با ظرفیت ۳۰ متر مکعب در ثانیه برای جلوگیری از توقف نیروگاه با عنایت به اهمیت نیروگاه در تامین کسری برق در انتهای شبکه برق رسانی، در حد فاصل سالهای ۹۲ تا ۹۳ با هزینه کرد ۱۷ میلیارد ریال، از جمله طرح ها و کارهایی است که در این راستا صورت گرفته است.

مدیر امور منابع آب مغان اظهار کرد: این لایروبی در سطح ۱۲۰ هکتار مساحت کل دریاچه که در دو فاز بوده و فاز اول آن شامل لایروبی ۶۰ هکتار از سطح دریاچه از سال ۹۳ شروع شده و با صرف اعتبار ۳۶ میلیارد ریالی در شرف اتمام و تحویل موقت است.

وی گفت: برای اجرای فاز دوم پیمانکار انتخاب شده و در ماه آینده عملیات بخش باقی مانده شروع می شود و مبلغ قابل هزینه در این فاز نیز بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال خواهد بود که با عنایت به اینکه این بخش مشکلات اعتباری بخش های قبلی را نداشته لذا امید است بر اساس برنامه عملیات لایروبی بخش باقی مانده تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و دریاچه تا پایان سال جاری ، آب اندازی و بهره برداری از آن آغاز شود.

مدیر امور منابع آب مغان تصریح کرد: در این مدت اهتمام لازم برای جلب نظر سرمایه گذاران بومی و غیر بومی برای مشارکت در لایروبی دریاچه انجام گرفته، با وجود این تلاش ها موفقیتی حاصل نشده و دولت ناگزیر از سرمایه گذاری دولتی در احداث کانال های کنارگذر و لایروبی شده است.

شهبازی با بیان اینکه طرفین شوت ۲۴متری (قیرخ پله) با چشم انداز بی نظیر برای سرمایه گذاری مطمئن و سودآور در زمینه های گردشگری، فرهنگی و ورزشی از جمله پارک و سرسره آبی به صورت تونل و یا روباز، بسیار مناسب است اظهار امیدواری کرد: سازمان آب پس از آب اندازی بتواند با شرایط جدید در سرمایه گذاران ایجاد انگیزه و رغبت بر سرمایه گذاری مشارکتی برای ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی در این دریاچه نماید که در این زمینه رایزنی های اولیه نیز با برخی سرمایه گذاران بومی انجام گرفته است.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 2002
  • بازدید دیروز: 2137
  • کل بازدیدها: 4958406
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي