16:36:28 - سه‌شنبه 15 دسامبر 2020
افزایش نرخ بیکاری زنان، منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
دانشجویان مطالبه گر با انتقاد از سیاست‌های افزایش جمعیتی استان اردبیل، کاهش ازدواج، افزایش طلاق و افزایش میانگین سن ازدواج در استان اردبیل را مغایر سیاسیت های جمعیتی عنوان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ، نشست مطالبه گری و گفتمان سازی با محوریت مسائل و مشکلات زنان و خانواده با حضور مسئول بسیج جامعه زنان سپاه استان اردبیل، مسئول خواهران بسیج دانشجویی و اعضای هسته زنان و خانواده بسیج دانشجویی استان اردبیل و مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل به همراه مشاوران امور بانوان فرمانداری‌های شهرستان‌های استان در استانداری اردبیل برگزار شد.

حل مشکلات زنان و کاهش آسیب‌های اجتماعی، مهمترین دغدغه هسته مطالبه گری بسیج دانشجویی

لیلا نجفی مسئول کارگروه مطالبه گری زنان و خانواده بسیج دانشجویی استان اردبیل در ابتدای این نشست به تبیین اهداف کارگروه مطالبه گری زنان و خانواده بسیج دانشجویی پرداخت و گفت: احصاء آسیب‌ها، تهدیدات، مسائل و مشکلات پیش روی پیشرفت زنان استان اردبیل بخصوص دانشجویان دختر از جمله اهداف این کارگروه است.

این فارغ التحصیل رشته مدیریت با بیان اینکه کارگروه مطالبه کری زنان و خانواده از سال ۹۸ و با حضور ۶ نفر از اعضای اصلی در مرکز استان و در شهرستان‌های استان راه اندازی شده است، گفت: اولین کار تحقیقاتی و عملیاتی این هسته، گفتمان سازی و مطالبه گری در حیطه زنان و خانواده است.

وی در ادامه سخنان خود به نتایج تحقیقات میدانی کارگروه زنان و خانواده بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: رشد جمعیت، توانمندسازی زنان، جوانی جمعیت، میزان ازدواج، میانگین سن ازدواج، میزان طلاق، بیمه ناباروری، سلامت بانوان، تحکیم خانواده، سقط جنین، زباله گردی و تکدی گری زنان و دختران، کودکان کار، آسیب‌های اجتماعی و امنیت اجتماعی و شغلی زنان، اشتغال و بسترسازی مناسب آن برای زنان، تبیین جایگاه زن در اسلام و نفی «فمنیسم»، فقر فرهنگی زنان در مناطق محروم از جمله مسائل و مشکلات اساسی است که دامنگیر زنان و خانواده‌ای استان اردبیل است.

نجفی به منابع مشکلات احصاء شده اشاره کرد و گفت: اطلاعات گردآوری شده مربوط به سازمان ثبت احوال کشور و استان اردبیل، استانداری و دفتر امور زنان و خانواده استان اردبیل، مرکز آمار ایران، وزارت بهداشت، شورای اجتماعی زنان کشور، آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل و همچنین سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه ششم توسعه به دست آمده است.

ازدواج

لزوم اجرایی شدن قوانین مربوط به اشتغال و ازدواج جوانان

عاطفه سیدحاتمی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در ادامه این نشست به بیان دغدغه‌های دانشجویان حول محور خانواده به ویژه مسائل تحکیم خانواده و اشتغال زنان مخصوصاً زنان سرپرست خانوار پرداخت و گفت: خانواده، واحد بنیادی در جامعه است و طبق سیاست‌های کلی خانواده مندرج در «بند ج ماده ۱۰۲ قانون توسعه» که به تحکیم بنیان خانواده اشاره دارد، ارتقا معیشت و اقتصاد خانواده‌ها، اهمیت کاهش تشریفات ازدواج و آسان کردن ازدواج و حمایت نهادها از زوج‌های جوان از جمله مفاد این قانون است.

ناباروری زوجین، مهمترین عامل تزلزل بنیان خانواده

سید حاتمی به تشریح عوامل تزلزل خانواده پرداخت و گفت: ناباروری زوجین یکی از عواملی است که باعث متزلزل شدن بنیان خانواده و در نهایت افزایش طلاق در جامعه می‌شود.

وی به ماده ۱۰۲ قانون توسعه ششم و بند سوم سیاست‌های کلی در خصوص اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران باردار، و تأمین بیمه‌های ناباروری برای درمان مردان و زنان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار بالا است و تحت پوشش بیمه‌ای هم نیست، قطعاً با کاهش نرخ رشد جمعیت و افزایش پیری در آینده نزدیک روبرو خواهیم بود.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حمایت از زوجین، قبل، حین و حتی تا پنج سال پس از ازدواج را لازم و ضروری دانست و افزود: با ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های دائمی به زوجین جوان که از اهداف قانون‌های ذکر شده است می‌توان از بروز فاجعه جمعیتی در آینده جلوگیری کرد.

لزوم تدابیر بیمه‌ای برای کاهش هزینه‌های درمان ناباروری

وی با اشاره به هزینه‌های سرسام آور مشاوره‌ای خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها از عهده زوجین خارج است و آنها نمی‌توانند به طور کافی از این برنامه استفاده کنند.

سید حاتمی با انتقاد از عملکرد مسئولین در استان اردبیل گفت: چرا تاکنون فعالیتی برای استحکام روابط خانوادگی و مسائل کوچک که پیش زمینه مشکلات بزرگ است و نیز ساماندهی این وضعیت صورت نگرفته است؟ و متأسفانه در استان اردبیل با وجود آشکار بودن دلایل کافی، اقدامی برای تأمین بیمه‌های ناباروری صورت نگرفته است.

بیکاری

افزایش نرخ بیکاری زنان، منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اشتغال زنان سرپرست خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، اشتغال زنان باید به گونه‌ای باشد که مسائل خانه داری، مادری و همسرداری را تحت الشعاع قرار ندهد و ویژگی‌های زنانه بوده و مسئله فاصله محرم و نامحرم حفظ شود.

وی به تحقیقات صورت گرفته در زمینه اشتغال زنان در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز با افزایش نرخ بیکاری زنان در جامعه مواجه هستیم.

سید حاتمی با بیان اینکه دانش آموختگان آموزشگاه‌های عالی و حتی زنان سرپرست خانوار هم از این قضیه مستثنی نیستند، افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف سند چشم انداز، قدرت اول اقتصادی شدن در منطقه است و این قضیه با به کارگیری همین دانش آموختگان در تمام سطوح صورت می‌گیرد، برای حل این مسائل با توجه به بیان رهبر معظم انقلاب، باید تولیدی‌های کوچک و متوسط که به دلایل مختلف تعطیل شده اند، احیا شود.

وی به رابطه دانشگاه و صنعت در استان اردبیل نیز انتقاد کرد و گفت: اگر ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت گره بخورد و دانشجوها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند ضمن اینکه از گشایش اقتصادی بهرمند می‌شوند در کنار داشتن امنیت شغلی، می‌توانند تا حدود زیادی منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شوند.

شناسایی بیش از ۴۸ هزار زن سرپرست خانوار در استان اردبیل

عضو کارگروه مطالبه گری زنان و خانواده بسیج دانشجویی استان اردبیل خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، ۴۸ هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد و تا امروز یعنی بعد از گذشت ۴ سال، به علت افزایش آمار طلاق و فوتی‌ها قطعاً این تعداد نیز با افزایش رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر زنان سرپرست خانوار، افرادی هستند که به خاطر مشکلاتی که دارند، باید در مشاغل خانگی فعالیت کنند و توان کار در خارج از خانه را ندارند، گفت: حمایت از مشاغل خانگی و بسترسازی برای فروش محصولات تولیدی این بانوان و ارائه تسهیلات مناسب در این باره لازم و ضروری است.

سید حاتمی خواستار ارائه تسهیلات ویژه برای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار شد و افزود: اعطای تسهیلات کم بهره وجود دارد ولی مسئله این است که بعد از اعطای این وام، مستمری اندک این زنان حذف می‌شود که این اصلاً درست نیست.

فعالیت‌های مجمع مشورتی زنان استان اردبیل شفاف سازی شود

وی در پایان سخنان خود به به اصل ۲۰ قانون اساسی و بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب مربوط به حمایت از اشتغال و مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: این همه موارد چرا تا کنون فعالیت‌های مسئله محوری در راستای حمایت از مشاغل خانگی و یا اشتغال دانش آموختگان و بسترسازی برای افزایش فروش محصولات خانگی صورت نگرفته است؟

این دانشجوی اردبیلی خواستار ارائه نتایج مجمع مشورتی زنان از ابتدای راه اندازی آن یعنی از سال ۱۳۹۶ شد و خاطرنشان کرد: طبق مأموریت‌های دفاتر امور زنان و خانواده باید کارگروه‌های تخصصی زنان و خانواده شکل بگیرد و از ایده‌ها و راهکارهای این افراد استفاده شود.

پسرفت در افرایش نرخ جمعیت استان اردبیل قابل قبول نیست

مهسا رشتبری دانشجوی، دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به بند اول و دوم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در جهت رشد نرخ جمعیت، افزایش تولد، کاهش سن ازدواج و رفع موانع ازدواج اشاره کرد و گفت: این موارد نشان دهنده اهمیت کلان موضوعات است و در شرح وظایف معاونت امور زنان و خانواده هم مطرح شده است.

وی به اهداف توسعه برنامه ششم اشاره کرد و گفت: قرار بود تا سال ۱۴۰۰ به اهداف ذکر شده در این برنامه نائل شویم ولی متأسفانه این اهداف محقق نشده است.

این دانشجوی اردبیلی با بیان اینکه طبق ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه، باید نرخ باروری حداقل به پنج فرزند به ازای هر ۲ زن در سن باروری برسد و همچنین میانگین سن ازدواج نیز به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش پیدا کند. متأسفانه طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال در سه سال اخیر ما شاهد کاهش ۲۰ درصدی موارد تولد در استان اردبیل بوده ایم، یعنی نه تنها سیر صعودی نداشته ایم بلکه شاهد روند نزولی این امر بوده ایم.

نتایج سیاست افزایش جمعیتی اردبیل تأسف بار است

رشتبری به زیر ساخت‌های مهم جهت افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: افزایش ازدواج، کاهش طلاق و کاهش میانگین سن ازدواج از موارد مهم کاهش جمعیت کشور است ولی متأسفانه در این حیطه نیز طبق آمار ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال شاهد نتایج تأسف بار کاهش حدوداً ۱۹ درصدی ازدواج، افزایش چهار درصدی طلاق و افزایش میانگین سن ازدواج در استان اردبیل هستیم که به هیچ وجه این نتایج در راستای اهداف سیاست‌های کلی جمعیت و سند چشم انداز توسعه ششم و وظایف اولویت دار معاونت امور زنان و خانواده نیست.

این دانشجوی اردبیلی به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه جوان سازی جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار اعلام شده از سوی سازمان مرکزی، جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد منفی سه و بیست و چهار صدم درصد در حال کاهش است و نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان سه و شصت و دو دهم درصد رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: برآوردهای رسمی نشان می‌دهد تا افق سال ۱۴۳۰ کاهش شاخص رشد جمعیت ادامه خواهد داشت و در آن زمان یعنی سی سال بعد یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود.

رشتبری تاکید کرد: به منظور دستیابی به جمعیت جوان و کاهش روند صعودی پیری جمعیت، ما نیازمند افزایش نرخ تولد و کاهش میانگین سن ازدواج هستیم.

این دانشجوی اردبیلی با انتقاد از عملکرد مسئولین مربوطه خواستار ارائه عملکرد دستگاه‌های ذیربط شد و گفت: طبق آمار و اطلاعات کف جامعه ما شاهد بازده منفی و عدم نتایج مثبت اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در کشور و استان اردبیل هستیم.

لزوم توجه به ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی

سالاری فر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اردبیل به نقش سازمان‌های مردم نهاد در تقویت کانون‌های فرهنگی بانوان اشاره کرد و گفت: ارتباط با سمن‌های فعال در زمینه بانوان و مشارکت دادن آنها در فعالیت‌های مربوط به بانوان می‌تواند در راستای اهداف عنوان شده مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۴ سازمان مردم نهاد در حوزه بانوان به ثبت رسیده است، افزود: این تعداد اندک به ثبت رسیده نیز فعالیت چندانی ندارند و اگر هم فعالیتی داشته باشند اطلاع رسانی نمی‌شود.

این دانشجوی اردبیلی نظارت بر فعالیت‌های سمن‌ها را یادآور شد و گفت: اگر نظارت‌ها و رسیدگی‌ها به اندازه کافی بود تشکل‌های مردم نهاد که با انگیزه و دغدغه مند تشکیل شده اند با فعالیت‌های کاربردی شأن نتایج کارشان ملموس‌تر می‌شد.

وی به منابع مالی و اعتبارات سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: مجمع مشورتی امور بانوان از این طریق می‌تواند کارهای زیادی انجام داده و با مشارکت جوانان علاوه بر تقویت نشاط جامعه، مشارکت جوانان، آسیب‌های اجتماعی موجود را نیز تا حد چشمگیری کاهش دهند.

سالاری فر خواستار توجه جدی دستگاه‌های اجرایی به ویژه مجمع مشورتی امور بانوان به سازمان‌های مردم نهاد شد و گفت: در فرصت باقی مانده با میدان دادن به جوانان و فراهم کردن زمینه‌های تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در زمینه امور مربوط به بانوان می‌توان از وضعیت رکود فعلی خارج شد.

کودک کار متکدی

لزوم ساماندهی زنان زباله گرد و متکدی در استان اردبیل

سید رضایی، دانشجوی دانشگاه پیام نور اردبیل به زنان زباله گرد و متکدی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با کمی تدبیر می‌توان با شناسایی افراد و توانمندسازی آنها علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی برای این بانوان و فراهم کردن شغل پایدار برای آنها، زمینه‌های استقلال مالی را نیز برای این قشر کم برخوردار از جامعه فراهم کرد.

وی با اشاره به مصوبه جهاد دانشگاهی در خصوص فراهم کردن ۶ هزار شغل برای بانوان در کشور اظهار کرد: بر اساس همین مصوبه قرار بود ۱۰۳ فرصت شغلی نیز به اردبیل اختصاص پیدا کند که در این زمینه نیز شفاف سازی های لازم صورت نگرفت.

وی خواستار ارتقای سهمیه استان اردبیل در زمینه اشتغال زنان شد و گفت: اردبیل خود به اندازه کافی دارای محرومیت است و اختصاص سهمیه‌های اشتغال ناچیز به این استان مشکلی را حل نمی‌کند.

این دانشجوی اردبیلی خواستار حمایت از مشاغل خانگی بانوان شد و افزود: بسیاری از تولید کنندگان زن در استان اردبیل به دلیل عدم دسترسی به بازار از فروش محصولات خود عاجز هستند و باید تمهیدات ویژه ای برای بازار فروش تولیدات این قشر از جامعه اتخاذ شود.

شناسایی ۲ هزار زباله گرد و متکدی در استان اردبیل

سیدرضایی با اشاره به اجرای طرح شناسایی زباله گردان و متکدیان استان اردبیل اظهار کرد: طبق آمار رسمی از جمعیت یک و نیم میلیون نفری استان اردبیل ۳۶ هزار نفر به طور مستقیم درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند که از این میان ۲ هزار زباله گرد و متکدی در استان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها را زنان سرپرست خانواده تشکیل می‌دهند.

وی خواستار رسیدگی مسئولین به این وضعیت تأسف بار شد و گفت: دستگاه‌های اجرایی مربوطه می‌توانند با تأسیس گرم خانه‌ها و یا مراکز نگهداری برای این قشر کم برخوردار جامعه علاوه بر کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی با انجام کار پسندیده و کمک به هم نوع رضایت خداوند متعال را نیز فراهم کنند.

باور فعالیت زنان در جامعه، مهمترین مانع زنان برای مشارکت‌های اجتماعی

فریبا محمدلو، مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست ضمن استقبال از مطالبات دانشجویان فعال در زمینه امور بانوان گفت: مهمترین مشکل پیش روی مجمع مشورتی بانوان، نبود باور فعالیت زنان از طریق جامعه است.

وی با بیان اینکه فعالیت و مشارکت بانوان در امور مربوط به خود در جامعه در مقایسه با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود بسیار پایین است، افزود: نبود اعتبارات و ردیف بودجه برای امور بانوان یکی از مهمترین عوامل کاهش انگیزه فعالیت محسوب می‌شود.

محمدلو لو با بیان اینکه فرهنگ سازی لازم برای فعالیت بانوان در جامعه انجام نشده است، اظهار کرد: همین عامل باعث کاهش میزان مشارکت بانوان و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شده است.

وی جزیره‌ای عمل کردن و عدم هم افزایی و هماهنگی بین اقشار مختلف زنان را یکی دیگر از عوامل کم رنگ شدن فعالیت‌های زنان در جامعه عنوان کرد و افزود: با کمی دقت و تعامل می‌توان فعالیت‌های اندک انجام گرفته توسط بانوان در استان اردبیل را به بهترین شکل در جامعه منعکس کرد.

به گزارش مهر،‌مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل ایام کرونا را با وجود همه محدودیت‌ها و فشارهای آن یک فرصت برای تمرین هم افزایی و ایجاد وحدت رویه بین بانوان عنوان کرد و گفت: از این فرصت زمانی می‌توان به عنوان تمرین مشارکت‌های اجتماعی بهرمند شد تا پس از دوران پسا کرونا با وحدت و انسجام بیشتری زمینه‌های فعالیت بانوان در جامعه را فراهم کرد.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5382
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804997
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي