8:39:01 - یکشنبه 13 دسامبر 2020
واردات ۲۴۵ میلیون دلاری اسانس و عرقیات به ایران؛
به کجا رسیدیم؟
استقبال از فرآورده های طبیعی و گیاهی از یک سو و تنوع آب و هوایی کشور از سویی دیگر امکان کشت اکثر گیاهان را برای حضور در بازارهای جهانی فراهم آمده است. برآورد می شود تا سال ۲۰۵۰ حجم تجارت گیاهان دارویی در جهان به ۵تریلیون دلار برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا به نقل از اقتصادسرآمد، متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری آن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، موجب آسیب پذیری اقتصاد کشور شده است. یکی از راه های مقابله با این چالش ها، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود. در حال حاضر با توجه به رویکرد کشورهای پیشرفته به استفاده از فرآورده های طبیعی و گیاهی از یک سو و تنوع آب و هوایی کشور از سویی دیگر امکان کشت اکثر گیاهان را برای حضور در بازارهای جهانی فراهم آمده است ایران با موقعیت خاص آب و هوایی، بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی را در خود جای داده که دو تا سه برابر پوشش گیاهی قاره اروپاست. از این تعداد، بیش از ۷۵۰ گونه دارویی در پوشش گیاهی ایران وجود دارد. به رغم امکانات بالقوه فراوان در کشور، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در حدود ۳۹ هزار هکتار و از حیث تنوع گونه های زیر کشت این رقم به ۹۰ گونه محدود می شود این در حالی است که در کشور چین این تعداد به ۲۰۰ گونه می رسد.
کشور ما مانند ۵۰ سال گذشته بیشتر در زمینه تولید عرقیات گیاهی فعالیت دارد و تنها طی دهه گذشته در تولید حدود ۱۷۰ نوع داروی گیاهی سرمایه گذاری کرده که این مقدار هم در بازار داخلی به فروش می رسد. هرچند رتبه ایران در زمینه تولید گیاهان دارویی در طول سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۴ همواره در میان ۱۰ کشور نخست و در ارزش صادرات این محصولات، طی این سال ها جزو پنج کشور اول دنیا بوده است، اما در چند سال اخیر ضمن افت میزان تولید، حضور ایران در تجارت بین المللی این گیاهان قابل قبول نبوده و کشور ما این عرصه را به رقبای دیگر واگذار کرده است.
استاندارد نبودن و عدم کنترل کیفی و کمی داروهای گیاهی، ضعف در فناوری و تهیه داروهای گیاهی به دلیل عدم آگاهی زارعان از اصول صحیح کشت و بهره برداری، خشک کردن، سیستم بسته بندی، انبارداری و انبارسازی، ضعف در اطلاع رسانی و نبود صنایع تبدیلی در مناطق مختلف رویش گیاهان، مشخص نبودن متولی خاص و دلسوز و عدم هماهنگی بین دستگاه های مسئول از دلایل رکود تولید، فرآوری و تجارت گیاهان دارویی در ایران است.
مجموع این عوامل به اضافه قیمت تمام شده بالای عرقیات و گلاب در ایران باعث شده آنطور که باید نتوانیم با رقبای خود در زمینه صادرات به رقابت بپردازیم. همچنین در طول سالیان گذشته صنایع تبدیلی موجود در کشور بیشتر به تولید عرقیات سنتی گرایش داشته که مصرف آن به بازارهای داخلی خلاصه می شود و کمتر به تولید اسانس و عصاره های گیاهی و بازارهای خارجی توجه شده است.
طبیعی است در این محصول نیز به مانند تمام محصولات خوراکی و بهداشتی اخذ مجوز از وزارت بهداشت ضروری به نظر می رسد. تولید این محصولات در سطح بزرگی مثل کارخانه به اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نیازمند است.
اکنون با این اوصاف وزارت صمت در یک گزارش در خصوص واردات اسانس و عرقیجات گیاهی به کشور گزارش بر این اساس منتشر کرده است: واحدهای فعال در زمینه تولید دارو و فراورده های گیاهی در سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ طبقه بندی شده‌اند.بر این اساس ۷۷ درصد از واحدهای تولید دارو و فراورده های گیاهی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از ۵۰ نفر اشتغال بوده و در زمره بنگاه‌های کوچک طبقه‌بندی می‌شوند.
بنگاههای متوسط ۱۳ درصد و بنگاههای بزرگ ۱۰ درصد از کل واحدهای مورد بررسی در این گزارش (۳۰۴ واحد) را تشکیل می‌دهند.
تعداد ۳۰۴ واحد فعال در زمینه تولید دارو و فراورده های گیاهی در کشور وجود دارد که اشتغالی نزدیک به ۱۳۴۰۰ نفر ایجاد کرده اند.استان البرز با ۳۹ واحد، خراسان رضوی با ۳۸ واحد و اصفهان با ۳۳ واحد بیشترین تعداد واحد فعال در این زمینه را دارا هستند.
بر اساس این گزارش، طرح‌های توسعه‌ای با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد برابر ۱۱ واحد با پیش‌بینی اشتغال ۳۴۷ نفر در حال اجرا می‌باشد که بیشترین تعداد در استان البرز با ۷ واحد و پیش بینی اشتغال ۱۶۷ نفر است.
همچنین طرح‌های ایجادی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد برابر ۱۷ واحد با پیش بینی اشتغال ۲۶۲۱ در حال اجرا است که بیشترین تعداد در استان البرز با ۵ واحد و پیش بینی اشتغال ۳۴۰ نفر و استان اردبیل با ۴ واحد و پیش‌بینی اشتغال ۱۷۳۳ نفر می‌باشد.در این گزارش تصریح شده است، بیشترین واردات به استناد گزارش trade map مربوط به اسانس و عرقیات (۳۳۰۱) به میزان حدود ۲۴۵ میلیون دلار است.
اسانس در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع کاربرد فراوان دارد. لذا سرمایه گذاری در این صنعت در اولویت می باشد.
در این گزارش آمده است، بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی وتجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود ۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
گفتنی است؛ متن کامل این گزارش در پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش گزارش محصولات قابل مشاهده می باشد.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 3645
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803260
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي