11:49:05 - جمعه 8 ژانویه 2021
توسعه جنگل کاری و کاشت درختان صنعتی، دستور کار ویژه مدیریت شرکت ملی پارس
با نگاهی به سند توسعه تهیه شده برای شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس حفظ، توسعه و احیای جنگل های دست کاشت در برنامه کاری این شرکت قرار داشته بطوریکه توسعه گونه های سریع الرشد همچون صنوبر که حدود هشت سال زمان برای بهره برداری از آن ها نیاز است در دستور کار مدیریت جدید بوده چرا که هر هکتار صنوبرکاری اشتغالزایی یک نفر و سوددهی مناسبی را در پی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا؛  درخت، درختان و در بعد کلان جنگل، به طرق گوناگون در تأمین زندگی بشر دارای اهمیت و سهم فراوانی هستند. در عصر حاضر نه تنها چوب اهمیت اقتصادی‌اش را حفظ نموده بلکه موارد استفاده متنوعی در صنایع مربوط به خود پیدا کرده است.

🔹 به اعتقاد کارشناسان اجرای مستمر طرح کاشت چوب به عنوان یکی از برنامه های توسعه پایدار، افزون بر صرفه جویی ارزی، می تواند زمینه را برای اجرایی شدن طرح فراگیر نهضت سبز در بلند مدت فراهم کند.

🔹 با نگاهی به سند توسعه تهیه شده برای شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس حفظ، توسعه و احیای جنگل های دست کاشت در برنامه کاری این شرکت قرار داشته بطوریکه توسعه گونه های سریع الرشد همچون صنوبر که حدود هشت سال زمان برای بهره برداری از آن ها نیاز است در دستور کار مدیریت جدید بوده چرا که هر هکتار صنوبرکاری اشتغالزایی یک نفر و سوددهی مناسبی را در پی دارد.

🔹 با نگاهی به سوددهی درختان صنعتی و لزوم استفاده از این صنعت برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی پایدار برای شرکت پارس و کمک به اکوسیستم منطقه، بر اساس مطالعات مهندسین مشاور قسمتی از اراضی شرکت پارس که دارای شیب تند، کم بازده و قابلیت کاربری کشاورزی ندارد به کاشت انواع درختان جنگلی اختصاص یافته است و با توجه به مطالعات انجام گرفته احداث جنگل در این شرکت در سال ١٣٧٠ انجام گرفته که در طول سالیان متمادی این درختان به سن بهره برداری رسیده که نگهداری آن بیش از این توجیه اقتصادی ندارد بنابراین با جلب نظر کارشناسان و مراجع زیربط نسبت به برداشت این درختان اقدام که پس از برداشت این درختان براساس سیاست جدید مدیریت جدید شرکت و نظرات کارشناسی متخصصان امر، بلافاصله با استفاده یافته های ارزشمند متخصصان شرکت از ارقام سازگار به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه و مقاوم به آفات و بیماریها کشت نهال های موردنظر جایگزین خواهد شد تا بدین وسیله هم از اتلاف سرمایه در اثر مرور زمان جلوگیری شده باشد و هم نهال های جدید سازگار و با بهره وری بالا کاشت شود.

🔹 گفتنی است براساس اظهارات مدیران شرکت پارس، امسال بیش از ۲۰ هکتار صنوبر کاری در حال آماده سازی بستر کاشت می باشد و حدود بیش از ۱۳۰۰۰هزار اصله نهال صنوبر رقم نیگرا از اداره منابع طبیعی درخواست و در حال تحویل است که در اراضی شرکت غرس ( کاشت) خواهد شد.

 

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4238
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4803853
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي