13:19:12 - یکشنبه 6 دسامبر 2020
مدیریت استراتژیک هزینه ها، چشم انداز راهبردی شرکت ملی پارس
اقدامات اساسی در راستای کاهش هزینه ها در شرکت پارس در طول سالهای اخیر به یکی از نقاط قوت همچنین جزو عملکردهای مثبت و چشمگیر تبدیل شده است بطوری که تغییرات محسوس و ملموسی در این راستا قابل ملاحضه است که به برخی از این اقدامات که در طول تاسیس شرکت بی سابقه بوده است،در ادامه این نوشتار پرداخته شده است.

 

مدیریت هزینه استراتژیک، اجرای تکنیک های مدیریت هزینه به روشی است که همزمان جایگاه استراتژیک شرکت را تغییر داده و هزینه ها را کاهش میدهد. شیوه ها ی مدیریت هزینه استراتژیک ، در شرکت های خدماتی، تولیدی و غیرانتفاعی قابل اجرا و استفاده هستند.
از این رو معاونت اقتصادی و برنامه ریزی شرکت پارس نیز به فراخور نیاز خود، از برنامه های مدیریت هزینه برای پروژه های خاص و همچنین مدل اقتصادی و تجارت در طرح های اقتصادی ، تولیدی و صنعتی خود بهره گرفته است و هنگامی که پروژه در مرحله برنامه ریزی است، هزینه های مربوط به آن و هزینه های مورد انتظار محاسبه و مورد پایش و نظارت قرار می گیرند. در طول اجرای پروژه ها در شرکت پارس ، تمام هزینه ها تحت نظارت معاونت اقتصادی و برنامه ریزی و مجموعه های تحت امر ثبت ، نظارت و بررسی می شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها در راستای برنامه مدیریت هزینه هستند. بالطبع پس از اتمام پروژه ها و طرح های در دست اجرا نیز، هزینه های پیش بینی شده و هزینه های واقعی را مقایسه و تجزیه و تحلیل می نمایند که اینکار به پیش بینی مدیریت هزینه های آینده کمک شایانی می نماید. مزیت مدیریت هزینه قبل و بعد از اجرای پروژه،  ممانعت از هدر رفتن بودجه و ارزیابی کم هزینه ها است که این تجارب در طول حدود سی سال خدمت در این شرکت توسط مدیران ارشد و مربوطهبدست آمده است. اغلب، پروژه ای که به خوبی تعریف شده باشد، موجب مدیریت مناسب و موثر هزینه ها شده و در نتیجه پروژه سودآور میشود که این معادله از سیستم شرکت پارس مستثنی نیست. علاوه بر این، با استفاده از مدیریت هزینه، هزینه های پیش بینی نشده نیز به خوبی کنترل و مدیریت می شوند تا در سیستم مالیاتی و حسابرسی و روند سرمایه گذاری های کلان پیش رومشکلی بوجود نیاید .
در کل می توان گفت مدیریت هزینه، به شناسایی، جمع آوری، طبقه بندی و اختصاص اطلاعاتی کمک می کند که در برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری برای حفظ محدوده مطلوب هزینه ها استفاده میشوند.

در این راستا شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس نیز با مدیریت اکبر محمدزاده و برنامه ریزی دقیق معاونت اقتصادی و برنامه ریزی، تحت نظارت ارگان های نظارت کننده داخلی که وظیفه صیانت از اموال و دارایی ها و سرمایه های شرکت را برعهده دارند، اقدامات اساسی و چشم اندازهای راهبردی خود را به شکلی گسترده و بر مبنای سود و زیان شرکت  به شکلی که همزمان با افزایش راندمان تولید در واحد سطح سیر تناوبی هزینه های زاید و سربار را بصورت تنازلی کاهش داده و افزایش سود و سرمایه شرکت را در دستور کار داده اند.

اقدامات اساسی در راستای کاهش هزینه ها در شرکت پارس در طول سالهای اخیر به یکی از نقاط قوت همچنین جزو عملکردهای مثبت و چشمگیر تبدیل شده است بطوری که تغییرات محسوس و ملموسی در این راستا قابل ملاحضه است که به برخی از این اقدامات که در طول تاسیس شرکت بی سابقه بوده است،در ادامه این نوشتار پرداخته شده است.

علیرغم افزایش عملکرد در واحد سطح شرکت به دنبال تولید اقتصادی بوده که در این راستا هزینه های غیر ضرور سربار تولید را تا حدودی با انجام اقدامات زیر کاهش داده است که بطور اختصار در ذیل به آنها اشاره می شود:

الف) کاهش هزینه های غیر ضروری تولید (کاهش عملیات خاک ورزی و تسریع در انجام عملیات زراعی) کشت مستقیم.

ب) تغییر و تبدیل سوخت کارخانه عمل آوری بذر (بلال خشک کنی) از فسیلی به سوخت پاک (گاز طبیعی).

ج)تکمیل گاز رسانی به اداره مرکزی و واحد تولیدی پارس ۴ و ۲٫

ه)پایش انبارهای شرکت از نظر کنترل خروجی انبار مرکزی و ورودی انبارهای فرعی و میزان مصرف و موجودی

و)شناسایی کالاهای راکد و انباری

ز)شناسایی تعداد ۱۹ دستگاه ماشین آلات هزینه زا و مستعمل و از رده خارج کردن آنها.

ح) نوسازی و بازسازی ماشین آلات و ادوات کشاورزی شامل:

با توجه به اینکه نوسازی و بازسازی ماشین آلات و ادوات کشاورزی جزء برنامه راهبردی شرکت تا افق ۱۴۰۰ لحاظ گردیده بود،لذا در این راستا نسبت به:

خرید تعداد ۷ دستگاه تراکتور آریون ۶۴۰ و ادوات و دنباله بندهای مورد نیاز با میزان سرمایه گذاری ۴۱ میلیارد ریال.

با توجه به جمیع جهات می توان گفت: افزایش قیمت ها افزایش عملکردها ، مدیریت هزینه ها مدیریت اجرایی شرکت نقش اساسی در افزایش درآمد و بالطبع سودآوری شرکت داشته اند.

اینها تنها بخشی از فعالیت های ملموس شرکت پارس پس از استقرار و انتخاب مدیریت جدید است که با توجه به تجارب ارزنده در طول سنوات خدمتی و پیاده سازی مدل های مختلف مدیریتی و اجرای آن در مجموعه های خدمتی در طول سالها، که نشات گرفته از افق چشم انداز و دید وسیع به مسائل مدیرتی است،می باشد.حضور مهندس محمدزاده در شرکت پارس به مثابه استحاله عمیق در این شرکت بوده و با پرهیز از بخشی نگری و سطحی نگری به اجرای اقدامات اساسی و عمقی و توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های بسیاری که در شرکت ملی پارس و شهرستان پارس آباد وجود دارد،پرداخته است.

شرکت پارس علاوه بر پتانسیل ها و ظرفیت های مادی و سرمایه ای از وجود نیروهای کارکشته و مجرب و پرسنل متعهد و نیروی انسانی توانمند بهره مند است که جزو سرمایه اصلی شرکت در تولید و چرخه محسوب می شود علاوه بر آن تزریق نیروهای جوان و متخصص به فراخور نیاز شرکت در طول سال های اخیر و در دوره مدیریت قبلی و کنونی بعنوان تکمیل زنجیره نیروی انسانی شرکت را بیش از پیش به اجرای اقدمات برنا مه ریزی شده مصمم نموده است.

رمز پیروزی شرکت پارس در طول سال های اخیر که همواره در تمامی زمینه ها از جمله تولید محصولات زراعی و استراتژیک از دیگر رقبا متمایز نموده است ، تعهد،احساس مسئولیت ، تخصص گرایی وتزریق روحیه و شور و حال مضاعف در بین نیروی انسانی و پرسنل خدوم ومتدین شرکت پارس است که یکی از رموز موفقیت این شرکت محسوب می شود علی ایحال همه این خصوصیات در سایه تدابیر حکیمانه و مسئولانه مدیریت هلدینگ بدست آمده است و عمده دلایل این الگو و شاخص ها، افزایش امکانات رفاهی پرسنل و اعطای حقوق و مزایا و اضافه کاری متعادل و دیگر ملزومات لازم در زمینه نیازمندی های پرسنل می باشد، که انسجام و اتحاد و یکپارچگی همراه با روحیه کاری و اجرایی مضاعف در بین پرسنل بوجود آورده است.

پرسنل شرکت پارس بر این اساس و با توجه به تغییرات حاصل شده نه تنها یکدست و یکرنگ شده بلکه یکصدا، ترانه موفقیت و پیروزی را همواره  تا رسیدن به قله موفقیت بر زبان جاری می کنند، که ناشی از روحیه مضاعف و ایمان و اعتقاد به اینده شرکت پارس با برند زپارس است که همانا آینده خود و فرزندانشان در گرو موفقیت و پیروزی این هلدینگ موفق و بین المللی است.

و این سرود سازمانی شرکت پارس است:

سرود سازمانی شرکت ملی پارس، آینه تمام عیارِ اهداف ماست؛ در قلب این سرود، یک بِرند ایستاده؛ تمام قد، هدفمند و استوار. و ما هر روز در حالی که به فردای روشن می اندیشیم، کلمات را زیر لب زمزمه میکنیم؛ زمزمه ای از جنس همکاری، عشق، تعهد، صداقت و احترام.می ایستیم و میخوانیم، به احترام نام پارس و به احترام همه تلاش هایی که این نام را به قله بلندِ “موفقیت” رسانده. این کلمات، برای ما مقدس هستند و راهنما. تلاش میکنیم تا برسیم، می خواهیم تا بتوانیم، و غیر از “بهترین بودن”، گزینه ای پیش پایمان نیست.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 4708
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4804323
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي