9:39:15 - جمعه 18 مارس 2022
منطقه آزاد ، یا پلکان ترقی
نظر به اینکه عملکرد مناطق آزاد در ایران به دلیل تطابق نداشتن با راهبرد توسعه موفق نبوده‌است و ایجاد مناطق آزاد در ایران به جای اینکه منجر به توسعه صادرات شود منجر به توسعه واردات می شود و در این بین صرفا تعدادی مرفه نشین بی درد و صاحبان اراضی که در محدوده منطقه آزاد هستند سود می برند و هیچ نفعی برای عامه مردم نخواهد داشت.

رضا امیرپور/روزنامه نگار- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارس رسا ؛ برای سیاستمدارانی که به دنبال تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی هستند سرنوشتی خارج از این دو حالت ندارند. یا از مزایا و معایب و سود و زیان آن آگاهی دارند و تعمدا دارند نقش بازی می کنند؟ و از آن بعنوان نردبانی برای توسعه و ترقی و تبلیغ خود بهره میبرند، یا ناآگاهانه و از روی بی اطلاعی دنبال آن هستند که در هر دو حالت محکوم هستند و با سرنوشت ملت بازی می کنند.
پزشکیان نماینده مردم تبریز بعنوان نایب رئیس مجلس نهم وقتی که چند سال پیش و در کوران مصوبه منطقه آزاد در مجلس به دعوت تعدادی دوستان و آشنایان و هواداران به پارس آباد سفر کرد و همان میزبانها از او درخواست رای مثبت به منطقه آزاد را دادند، صادقانه اذعان کرد که مغان بعنوان یک منطقه کشاورزی و پتانسیل بالای تولید و اقتصاد غنی و سودمند، فقط و فقط نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی هست نه منطقه آزاد تجاری صنعتی.که البته نظر نمایندگان مجلس به عنوان مخالف نیز بر همین امر استوار بود و لاغیر.
شهرستان پارس آباد بعنوان قطب تولید در کشور چند سال پیش بطور قطعی به منطقه آزاد ارس الحاق شد اما همین مرکز نشینان که امروز کار را به جایی رسانده اند که حتی نزدیک است از عضویت منطقه آزاد استان هم بازمانند، با وعده منطقه آزاد مستقل با مرکزیت پارس آباد در استان اردبیل ؛ نماینده و مسئولین وقت شهرستان را خام کردند و مسئولین ما خواب آن را هم تاکنون ندیده اند.
اکنون و در حالی‌که شهرستان پارس آباد هیچگونه نیازی به قرار گرفتن در بستر منطقه آزاد ندارد سال ها تلاش و کوشش مدیران و مسئولان و نمایندگان شهرستان پارس آباد در سایه بی مهری و ترفندهای گمراه کننده مرکز نشینان استان، از پیوستن به منطقه آزاد تجاری صنعتی محروم و بی نصیب مانده است.

نظر به اینکه عملکرد مناطق آزاد در ایران به دلیل تطابق نداشتن با راهبرد توسعه موفق نبوده‌است و ایجاد مناطق آزاد در ایران به جای اینکه منجر به توسعه صادرات شود منجر به توسعه واردات می شود و در این بین صرفا تعدادی مرفه نشین بی درد و صاحبان اراضی که در محدوده منطقه آزاد هستند سود می برند و هیچ نفعی برای عامه مردم نخواهد داشت.
بماند که تزریق بودجه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در چنین وضعیت اقتصادی کشور محال و در صورت تامین آن دهها سال زمان برای تاسیس و تکمیل و افتتاح و هماهنگی با کشورهای همسایه زمان خواهد برد در حالیکه اختصاص بخش ناچیزی از همین اعتبارات برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه به ایجاد اشتغال چند برابری و صادرات و توسعه منطقه و تولید نقدینگی در کشور مبدل خواهد شد.
در سالهای اخیر، بسیاری از منتقدان و صاحبنظران به مدیریت مناطق آزاد تاخته‌اند و گفته‌اند که این مناطق عملاً به مبادی قاچاق در ایران تبدیل شده‌است از طرفی نتیجه گزارشات در دهه اخیر حاکی از آنست که هیچیک از اهداف مناطق آزاد محقق نشده است.بر اساس تراز تجاری سالهای اخیر واردات در مناطق آزاد ۱۰ برابر صادرات رشد داشته است و این یعنی عکس اهداف توسعه مناطق آزاد تجاری.

در واقع مناطق آزاد بیشتر از آنکه برای مردم نفع داشته باشد به سود مدیران و مسئولان و نمایندگانی است که با نام منطقه آزاد ویراژ می دهند و به دنبال دست و پا کردن اسم و رسمی برای خود هستند نه پیگیری مشکلات مردم و مطالبات آنان.

تازه های خبر
آمار وبسایت
  • بازدید امروز: 5572
  • بازدید دیروز: 7132
  • کل بازدیدها: 4805187
وب لوکس موسسه خیریه آرزو وب لوکس وب لوکس وب لوکس وب لوکس
چندرسانه اي